ناگفته‌های جیمز کامرون از تایتان و تایتانیک

ناگفته‌های جیمز کامرون از تایتان و تایتانیک

علت انفجار تایتان مشخص نشده است، اما کامرون می‌گوید او تصور می‌کند هشدار منتقدان مبنی بر اینکه لایه‌لایه شدن فیبر کربن و بدنه تیتانیوم که در طول زمان منجر به شکست تدریجی می‌شود، درست باشد.

کد خبر : ۱۳۸۶۲۱
بازدید : ۲۹۶

جیمز کامرون هم تایید کرد صدای «بنگ بلندی» شنیده‌شده و این همان صدایی است که موجب شده نیروی دریایی آمریکا انفجار احتمالی زیردریایی «تایتان» را تایید کند.

پس از آنکه گزارش شد زیردریایی تایتان در سفر خود به سمت مسیر تایتانیک گم شده، نیروی دریایی داده‌های صوتی خود از اعماق اقیانوس را تجزیه و تحلیل کرد و با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد یک ناهنجاری که می‌تواند نتیجه یک انفجار در تایتان یا مکانی نزدیک جایی که زیردریایی تایتان در حال کار بود باشد، درست وقتی ارتباط با آن قطع شد، رخ داده است.

در همین حال جیمز کامرون کارگردان فیلم سینمایی «تایتانیک» روز پنجشنبه گفت: پس از اینکه اطلاعات مشابهی را از منابع خود دریافت کرد و در آغاز جستجوی ۴ روزه می‌دانست که این شناور از دست رفته است.

کامرون به خبرگزاری رویترز گفت: زیردریایی منفجر شده است.

وی افزود: ظرف یک ساعت تأیید شد؛ همزمان با از دست دادن ارتباطات صدای بلندی شنیده شده و همان موقع می‌دانستم چه اتفاقی افتاده است.

کامرون در دهه ۱۹۹۰ که برای ساخت فیلم موفق «تایتانیک» در حال تحقیق بود به کاوشگری در اعماق دریا پرداخت و اکنون مالک بخشی از کمپانی تریتون است که زیردریایی‌هایی را برای تحقیق و گردشگری می‌سازد.

او گفت که روز دوشنبه در ایمیلی به همکارانش گفت: تعدادی از دوستان خود را از دست دادیم.

پنجشنبه پس از روزها جستجو برای یافتن زیردریایی مفقود شده، گارد ساحلی آمریکا اعلام کرد که اعضای زیردریایی تایتان احتمالاً بلافاصله بر اثر یک انفجار فاجعه‌بار هنگام فرود آمدن بر لاشه کشتی تایتانیک در دو مایلی زیر سطح اقیانوس اطلس کشته شده‌اند.

تایتان از صبح یکشنبه و حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غواصی دو ساعته تا معروف‌ترین کشتی غرق شده جهان ارتباطش را از دست داد و ناپدید شد.

اکنون گارد ساحلی تایید کرد ۵ قطعه اصلی تیتان ۶.۷ متری را در میدان ناپدید شدنش یافته است.

کاشف بریتانیایی همیش هاردینگ ۵۸ ساله، پل انری نارژئوله، کاشف کهنه‌کار فرانسوی تایتانیک ۷۷ ساله، شهزاده داوود، تاجر بریتانیایی-پاکستانی ۴۸ ساله و پسر ۱۹ ساله‌اش سلیمان، و استاکتون راش ۶۱ ساله آمریکایی از بنیانگذاران شرکت زیردریایی «اوشن گیت» در این زیردریایی بودند.

پس از اعلام مرگ آن‌ها، کامرون گفت ای کاش زودتر زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. وی گفت وقتی شنید «اوشن گیت» در حال ساخت یک زیردریایی با فیبر کربن کامپوزیت و بدنه تیتانیوم بود، به آن شک داشت.

وی به رویترز گفته: فکر کردم این ایده وحشتناکی است. ای کاش حرف می‌زدم، اما فکر کردم می‌تواند کسی باهوش‌تر به این نتیجه رسیده باشد، زیرا من هرگز آن فناوری را آزمایش نکرده بودم، اما ظاهر کار به نظرم بد بود.

علت انفجار تایتان مشخص نشده است، اما کامرون می‌گوید او تصور می‌کند هشدار منتقدان مبنی بر اینکه لایه‌لایه شدن فیبر کربن و بدنه تیتانیوم که در طول زمان منجر به شکست تدریجی می‌شود، درست باشد.

کارشناسان دیگری در این صنعت در سال ۲۰۱۸ زنگ خطر را برای این زیردریایی به صدا درآورده بودند.

کامرون دیشب در یک مصاحبه زنده روی آنتن تلویزیون هم گفت: بسیاری از افراد جامعه مهندس در مورد این زیردریایی بسیار نگران بودند و حتی نامه‌هایی به شرکت نوشتند و گفتند که کاری که انجام می‌دهند برای حمل مسافر بیش از حد تجربی است و نیاز به تاییدیه‌های بیشتری دارد.

وی افزود: من از شباهت این فاجعه به خود فاجعه تایتانیک متعجبم. آنجا هم بارها به کاپیتان درباره کوه یخ در جلوی کشتی هشدار داده شد، و با این حال او در یک شب بدون ماه با سرعت تمام داخل یک میدان یخ شد و در نتیجه بسیاری جان باختند. برای ما این یک تراژدی است که رویدادی بسیار مشابه که در آن به هشدارها توجهی نشده و دقیقاً در همان مکان اتفاق بیفتد. با وجود همه تجربه‌های زیردریایی‌ها در سراسر جهان فکر می‌کنم این واقعاً سورئال است.

او در ادامه مرگ پل انری نرگئولت را غیرقابل باور خواند. این کاشف ۷۷ ساله زیردریاها دوست کامرون بود.

کامرون برای ساختن فیلم «تایتانیک» در سال ۱۹۹۷، ۳۳ بار به کشتی غرق شد غواصی کرد و مستندی هم درباره این جستجوها ساخت. اوگفته است حتی بیشتر از زمانی که کاپیتان در کشتی تایتانیک بوده، در آن حضور داشته است.

در فاجعه تایتانیک این کشتی در اولین سفر خود در سال ۱۹۱۲ پس از برخورد با کوه یخ غرق شد. فیلم کامرون درباره این تراژدی با بازی کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو برنده ۱۱ جایزه اسکار شد و بیش از ۲ میلیارد دلار در گیشه‌های جهان فروخت.

منبع: مهر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید