انیمیشنی که یوتیوب را منفجر کرد

انیمیشنی که یوتیوب را منفجر کرد

زیردریایی تایتان که به قصد بازدید از بقایای کشتی تایتانیک در اعماق اقیانوس اطلس شمالی عازم این منطقه شده بود، در روز ۱۸ ژوئن و کمتر از دو ساعت بعد از ورودش به اقیانوس منفجر شد و هر پنج سرنشین آن کشته شدند.

کد خبر : ۱۴۲۸۸۴
بازدید : ۸۹۹۵

اخیرا انیمیشنی ساخته شده که نحوه انفجار زیردریایی تایتان را به نمایش کشیده و نکته جالب توجه اینجاست که این ویدیو در طول ۱۱ روز بعد از انتشارش، پنج میلیون بازدید داشته.

این ویدیوی ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه‌ای در روز سی‌ام ژوئن توسط کاربری به نام AiTelly در کانالی یوتیوبی که انیمیشن‌های مهندسی ۴K و سه‌بعدی را بازتاب می‌دهد، منتشر شد.

به نظر می‌رسد که زیردریایی تایتان که به قصد بازدید از بقایای کشتی تایتانیک در اعماق اقیانوس اطلس شمالی عازم این منطقه شده بود، در روز ۱۸ ژوئن و کمتر از دو ساعت بعد از ورودش به اقیانوس منفجر شد و هر پنج سرنشین آن کشته شدند.

در ویدیو چه چیزهایی روایت شده؟

در ابتدای این ویدیو، توضیح داده شده که یک انفجار داخلی باعث تخریب زیردریایی شده و تایتان در داخل خودش فرو ریخته.

5885071

در این ویدیو توضیح داده می‌شود که در جایی که کشتی تایتانیک در عمق ۳۸۰۰ متری اقیانوس اطلس قرار گرفته، میزان فشار حدود ۴۰۰ کیلوگرم بر هر سانتی‌متر مربع است:« این فشار تقریبا ۴۰۰ برابر فشاری است که ما روی سطح زمین تجربه می‌کنیم.»

در بخش دیگری از ویدیو، نابودی تایتان به فشار هیدرواستاتیک بالا در آب اطراف آن نسبت داده می‌شود. راوی به این نکته اشاره می‌کند که این نیرو باعث شده که تایتان در کسری از میلی‌ثانیه مچاله شود. در انیمیشن می‌بینیم که یک زیردریایی سه بعدی با نام تجاری Ocean Gate چگونه له شده است. راوی این ویدیو دلیل وقوع این سانحه تلخ و فاجعه‌بار را بدنه فیبر کربنی تایتان عنوان می‌کند:« فناوری موجود بر پایه بهره‌گیری از فولاد، تیتانیوم و آلومینیوم است. ساخت زیردریایی با این مواد، مانع از مچاله و له شدن آن می‌شود ولی طراحی تایتان یک طراحی آزمایشی بود.»

طبق گفته راوی AiTelly، این انیمیشن با نرم‌افزار open source به نام Blender ساخته شده. راوی خواهان آن است که نامش فاش نشود تا مشکلی در کار فعلی مهندسی‌اش که در یک شرکت هوانوردی مشغول به کار است، برایش پیش نیاید. او در عین حال به این نکته اشاره کرد که سه عضو تیم در تهیه این پست AiTelly همکاری و مشارکت داشتند. آنها انیمیشن تایتان را با دریافت اطلاعات و اندازه‌گیری‌هایی که درباره زیردریایی در وب‌سایت Ocean Gate و گوگل منتشر شده تهیه کردند و آن را به نرم‌افزار مدلینگ سه‌بعدی Blender سپردند؛ پروسه‌ای که ساخت آن دوازده ساعت به طول انجامید.

این راوی در این رابطه گفت:« در ابتدا ویدیوی اولیه منتشر شد و نیاز به اصلاحاتی داشت. از همین رو ما مجددا نسخه آپدیت شده ویدیو با اصلاحاتش را دوباره آپلود کردیم. در نهایت اینکه ما از اشتباه کردن نمی‌ترسیم و از هرگونه دریافت اطلاعات از مخاطبان استقبال می‌کنیم. پیشینه ما به‌عنوان مهندسان آماتور، به ما کمک خواهد کرد. »

بی‌توجهی‌های رئیس کمپانی به هشدارها

چند روز بعد از انفجار زیردریایی تایتان، استاکتون راش، رئیس کمپانی Ocean Gate متهم شد که هشدارهای ایمنی زیادی را درباره این زیردریایی نادیده گرفته و آنها را "ناله‌های بی‌اساس و توهین‌های شخصی" درنظر گرفته بود.

5885072

در ایمیل‌های بررسی شده توسط بی بی سی، راب مک‌کالوم، یکی از مشاوران Ocean Gate به راش گفته بوده که او با عدم دریافت تائیدیه‌های لازم غواصی، جان مشتریانش را به خطر می‌اندازد. مک‌کالوم در مارس سال ۲۰۱۸ برای رئیسش نوشته بود:« در مسابقه شما با تایتانیک، شما فریاد معروف" این غرق نشدنی است" را منعکس می‌کنید. از شما خواهش می‌کنم که در آزمایش‌ها و تست‌های دریایی تمام دقت لازم را به کار بگیرید و محافظه‌کارانه پیش بروید. من همیشه از کارآفرینی و نوآوری استقبال می‌کنم، ولی شما با این کار به‌صورت بالقوه کل صنعت را در معرض خطر قرار می‌دهید.»

اما راش به حرف‌های مک‌کالوم اهمیتی نداد و روند کار همچنان ادامه یافت تا اینکه این زیردریایی بدون دریافت تائیدیه هیچ موسسه یا آژانس، سفرش در اعماق دریا را آغاز کرد.

در این میان فردی به نام جی بلوم، که قرار بود یکی از مسافران سفر هشت روزه تایتان باشد ولی بنا به نگرانی‌های ایمنی از این سفر انصراف داد، حالا پیغام‌هایی که میان او و راش رد و بدل شده را منتشر کرده است که این پیغام‌ها نشان می‌دهد که راش به‌عنوان یکی از مدیران بزرگ این کمپانی، از نگرانی‌های بلوم شانه خالی کرده است.

راش ۶۱ ساله حتی می‌کوشید تا بلوم را متقاعد کند که سفر با تایتان به مراتب ایمن‌تر از پرواز با هیلکوپتر و حتی غواصی است. و البته این باورهای نادرست راش منجر به مرگ خودش و همچنین ۴ مسافر دیگر تایتان شد: همیش هاردینگ، میلیارد بریتانیایی، شاهزاده داوود، تاجر برجسته و پاکستانی ۴۸ ساله و پسرش سلیمان داوود ۱۹ ساله و پل هنری نارگوله، کارشناس ۷۷ ساله و فرانسوی کشتی تایتانیک.

خوسه لوئیس مارتین، مهندس و کارشناس حوزه آبی اخیرا اعلام کرده که پنج قربانی این سانحه، احتمالا بین ۴۸ تا ۷۱ ثانیه قبل از وقوع این انفجار، متوجه شده بودند که چه اتفاقی در جریان است.او در این رابطه گفته:« در این بازه زمانی آنها متوجه همه چیز شده بودند و بعد از آن، تاریکی محض. سخت است بتوانیم تصور کنیم که آنها در آن لحظات چه حسی را تجربه کرده‌اند.»

منبع:خبرآنلاین

۱۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید