کرونا چه بلایی سر مغزهای ما آورد؟!

کرونا چه بلایی سر مغزهای ما آورد؟!

به گفتۀ دانشمندان برخی علائم مرتبط با کووید طولانی که در مجموع به «مه مغزی» موسوم هستند، می‌توانند تاثیری برابر با ده سال پیر شدن مغز داشته باشند.

کد خبر : ۱۴۳۳۹۸
بازدید : ۱۹۱

فرادید| به گفته محققان، علائم موسوم به «مه مغزی» مرتبط با کووید طولانی با پیری 10 ساله قابل قیاس است.

به گزارش فرادید، در مطالعه‌ای که توسط کالج کینگ لندن انجام شد، محققان تأثیر کووید-19 بر حافظه را بررسی کردند و دریافتند اختلال شناختی در افرادی که پاسخ آزمایش‌شان مثبت بوده و بیش از سه ماه علائم کووید داشتند، بالاترین میزان را دارد.

افزون بر این، این مطالعه که روز جمعه در یک مجله بالینی منتشر شد، نشان داد علائم افراد مبتلا تقریباً دو سال از زمان ابتلای اولیه به طول می‌انجامد.

کلر استیو، استاد پیری و سلامت در کالج کینگ، گفته است: «واقعیت این است که دو سال پس از نخستین عفونت، برخی افراد احساس بهبودی کامل نمی‌کنند و زندگی‌شان همچنان تحت تأثیر اثرات درازمدت ویروس کرونا قرار می‌گیرد. برای فهمیدن دلیل این اتفاق و پیدا کردن راه‌حل، مطالعات بیشتری باید انجام شود.»

Untitled

طبق سرشماری دولتی سال 2023، تخمین زده می‌شود که دو میلیون نفر در بریتانیا زندگی می‌کنند که گزارش کردند به کووید طولانی مدت مبتلا شدند و علائم‌شان بیش از چهار هفته پس از ابتلا تا ژانویه 2023 ادامه داشته است. علائم شایع گزارش‌شده شامل خستگی، مشکل در تمرکز، تنگی نفس و درد عضلانی می‌شود.

این مطالعه شامل بیش از 5100 شرکت‌کننده از «مطالعه علائم کووید Biobank» می‌شود که از طریق یک برنامه تلفن هوشمند دعوت به همکاری شدند.

محققان از طریق 12 آزمون شناختی که سرعت و دقت را اندازه‌گیری می‌کردند، حافظه کاری، توجه، استدلال و کنترل‌های حرکتی را بین دو دوره 2021 و 2022 بررسی کردند.

در نخستین گروه (3335 شرکت‌کننده) طی جولای و آگوست 2021، محققان نمرات شناختی پایین‌تری را در افراد مبتلا به عفونت‌های مثبت کووید-19 دریافت کردند. بیشترین نقص در افرادی مشاهده شد که بیش از 12 هفته علائم داشتند.

این کمبودها با افزایش 10 ساله سن یا نشانه‌های خفیف یا متوسط روان‌پریشی قابل‌ قیاس است.

با این حال، کاشف به عمل آمد که این آسیب‌ها کمتر از سایر اثرات مانند سطح پایین مهارت یا سطح خستگی بالاتر از آستانه است. محققان در گروه دوم (1786 شرکت‌کننده) در آوریل و ژوئن 2022، نه ماه پس از دور اول، هیچ امتیاز بهبود قابل‌توجهی پیدا نکردند.

این مطالعه در افرادی که بهبودی کامل از کرونا را گزارش کرده‌اند، هیچ اختلال شناختی پیدا نکرد، حتی میان افرادی که بیش از سه ماه علائم داشتند که به نقل از نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر ناتان چیتام، خبر خوبی است.

چیتام می‌افزاید: «این مطالعه نیاز به نظارت بر افرادی را نشان می‌دهد که عملکرد مغزشان تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته است تا روند پیشرفت علائم شناختی آنها زیرنظر گرفته شود و راه حلی برای بهبود آن پبدا شود.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید