فرار از ترسناک‌ترین انفجار جهان؛ در هنگام انفجار اتمی، کجا پناه بگیریم؟

فرار از ترسناک‌ترین انفجار جهان؛ در هنگام انفجار اتمی، کجا پناه بگیریم؟

پس از انفجار اولیه، شما فقط چند ثانیه فرصت خواهید داشت تا به یک مکان امن برسید. اما سوال اصلی این است که کجا باید پناه گرفت؟

کد خبر : ۱۴۴۰۰۱
بازدید : ۲۲۷

در این مقاله قصد داریم تا نکته ای را یادآوری کنیم که گرچه دانستن آن خوب است، اما امیدواریم که هرگز نیازی به استفاده از آن برای شما و هیچ فرد دیگری پیش نیاید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بهترین مکان برای پنهان شدن در هنگام یک انفجار بمب هسته‌ای کجاست؟ محققان دانشگاه نیکوزیای قبرس در ژانویه ۲۰۲۳ مقاله‌ای را در این رابطه در مجله Physics of Fluids منتشر کردند.

واقعیت این است که هنگامی که یک بمب اتمی منفجر می‌شود ، هیچ مکان خارق‌العاده‌ای برای حفاظت از شما وجود نخواهد داشت و هر چیزی در نزدیکی محل انفجار بلافاصله تبخیر می‌شود و تشعشعات انفجار بلافاصله یک نگرانی بزرگ ایجاد خواهد کرد. موج انفجار ایجاد شده حتی ممکن است آنقدر قوی باشد که مردم را به هوا بلند کرده و ساختمان‌ها را تخریب کند.

ولی اگر آنقدر خوش‌شانس باشید که بتوانید از انفجار ابتدایی جان سالم به در ببرید ( بهتر این است که در آن لحظه در خانه بوده باشید؛ چرا که بیرون از منزل، بدترین جا خواهد بود)، شانس بقای شما بیشتر خواهد بود. بهترین حالت این است که در آن لحظه در یک سازه بتنی حفر شده قرار داشته باشید که احتمال وجود چنین سازه‌ای در منازل نزدیک به صفر است. یکپارچگی سازه بتنی (همراه با میلگردهای فلزی در داخل آن)، شانس بقای افراد را به شدت افزایش می‌دهد؛ هر چند که این هم ممکن است کافی نباشد.

دیمیتریس دریکاکیس، یکی از نویسندگان این مقاله گفته:« قبل از مطالعه ما، خطر قرار گرفتن افراد در داخل یک سازه تقویت شده بتنی که در برابر موج انفجار مقاومت می‌کند نامشخص بود؛ اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که سرعت بالای هوا در هنگام انفجار یک خطر قابل توجه و جدی است و می‌تواند منجر به صدمات شدید و حتی مرگ و میر افراد شود.»

5888519

توصیه‌های ضروری در هنگام انفجار بمب هسته‌ای

محققان با مدل سازی کامپیوتری، امواج انفجار را در سازه‌های ایستاده شبیه‌سازی کردند و توصیه‌هایی برای افراد داشتند:

اگر می‌توانید از پنجره‌ها، درها و راهروها دور شوید. در فضاهای تنگ سرعت هوا بالاتر خواهد بود؛ چرا که موج از طریق دیوارها منعکس شده و در گوشه‌ها برگشت می‌خورد. نویسنده این مقاله گفته:« در بدترین حالت، این می‌تواند نیرویی معادل ۱۸ برابر وزن انسان ایجاد کند.»

در شرایطی که از پنجره، در و راهروها فاصله می‌گیرید، باید بلافاصله پناه بگیرید. یوانیس کوکیناکیس، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله می‌گوید:« حتی در اتاق جلویی که روبه سمت محل انفجار است، اگر در گوشه‌های دیوار رو به سمت محل انفجار پناه بگیریم، می‌توانیم از سرعت هوای بالا و امواج در امان بمانیم.» طبیعتا تنها چند ثانیه بین زمان انفجار و پخش شدن امواج ضربه‌ای فرصت خواهیم داشت، پس باید سریعا حرکت کنیم.

دریکاکیس ادامه داد:« به علاوه، سطح تشعشعات افزایش خواهد یافت و نگرانی‌های زیادی نیز از بابت ساختمان‌های ناایمن، آسیب به سیستم برق و لوله‌های گاز و احتمال آتش‌سوزی نیز وجود خواهد داشت. مردم باید نگران تمام این مسائل باشند و بلافاصله به دنبال کمک باشند.»

منبع: خبرآنلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید