(ویدئو) باور کنید یا نه این مرد اولین بمب هدایت شونده جهان را در دست دارد!

(ویدئو) باور کنید یا نه این مرد اولین بمب هدایت شونده جهان را در دست دارد!

داستان ساخت اولین بمب هدایت شونده جهان به همان اندازه که اتفاق مهمی در دنیای جنگ افزار بود، عجیب و باورنکردنی بود.

کد خبر : ۱۴۸۰۰۹
بازدید : ۱۲۸

راهنماتو نوشت: بوروس فردریک اسکینر، مشهورترین روانشناس مدرن جهان که با ایده «شرطی شدن» دنیا را دگرگون کرد با استفاده از همان ایده مبدع اولین بمب هدایت شونده جهان شد.

همچون اوپنهایمر که دانش خود را به ساخت بمب اتم اختصاص داد، اسکینر نیز از دانش خود برای ساخت یک سلاح انقلابی بهره گرفت.

او با شرطی کردن کبوترها آنها را در درون محفظه در جلوی یک بمب قرار داد تا هدایت آن را برعهده بگیرند. در این محفظه صفحه متصل به گیرنده های الکترونیکی وجود داشت که در واقع تصویر هدف باید در آن قرار می گرفت.

کبوترها آموزش دیده بودند که به هدف مورد نظر (مثلا ناو دشمن) که صفحه دیده می شد نوک بزنند. بنابراین وقتی تصویر هدف کم کم به سمت خارج از صفحه هدایت می شد (به این معنی که بمب در حال انحراف از هدف است) کبوترها به هدف نوک می زدند و بمب دوباره به همان سمت تغییر مسیر می داد.

بدین شکل پرنده ها تا زمان اصابت بمب به هدف آن را هدایت می کردند و بدین شکل دقت در اصابت به هدف تا حد بسیار بالایی امکان پذیر می شد. اسکینر کبوترهای خود را چنان شرطی کرده بود که لرزش های بمب به هنگام پرواز و حتی صداهای اطراف تمرکز آنها از هدف را به هم نمی زد.  

15

با وجود تمام این تلاش ها اسکینر به مانند اوپنهایمر در زمینه ساخت یک سلاح انقلابی موفق نبود و این موضوع هم به عدم کارایی ایده او مربوط نبود. ارتش ایالات متحده در آن زمان علاقه چندانی با این ایده نشان نداد هرچند که هزینه های آن را تامین کرد.

با این همه چند سال بعد همین پروژه با روشی جدید و استفاده از گیرنده های الکترونیکی بجای کبوترها احیا شد و بمب های هدایت شونده مسیری کمتر آسیب زننده به حیوانات را در پیش گرفت.

اسکینر همیشه بابت اینکه به این ایده خلاقانه او توجه نشد، ناراحت بود اما تمام کارشناسان نظامی جهان اعتراف می کنند که او پدر بمب های هدایت شونده امروزی است.

حجم ویدیو: ۶.۸۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۸ دانلود ویدیو
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید