کشف یک ویروس جدید در عمق اقیانوس آرام؛ باید نگران باشیم؟

کشف یک ویروس جدید در عمق اقیانوس آرام؛ باید نگران باشیم؟

محققان معتقدند این نادرترین ویروسی به‌حساب می‌آید که در چنین عمقی از اقیانوس یافت شده است.

کد خبر : ۱۵۳۶۶۲
بازدید : ۴۲

یک ویروس به‌ نام vB_HmeY_H۴۹۰۷ در عمق ۸ هزار کیلومتری اقیانوس آرام در جایی به‌نام خندق مارینا کشف شده است.

به نقل از سان، محققان معتقدند این نادرترین ویروسی به‌حساب می‌آید که در چنین عمقی از اقیانوس یافت شده است.

خندق ماریانا پایین‌ترین نقطه اقیانوس آرام محسوب می‌شود و این یافته‌ها درباره این ویروس کشف‌شده بسیار پیشگامانه است؛ چراکه اطلاعات زیادی در مورد عمیق‌ترین مناطق اقیانوس وجود ندارد. این کشف جدید که توسط دانشمندان چینی صورت گرفته، در مجله «میکروبیولوژی» منتشر شده است.

مین وانگ، نویسنده اصلی و ویروس‌شناس دریایی در دانشگاه اقیانوس چین، درباره این ویروس تازه‌کشف شده، گفت: «تا جایی که دانش ما می‌گوید، این عمیق‌ترین فاژ (باکتری‌خوار) جداشده شناخته شده در اقیانوس است. این ویروس یک باکتریوفاژ اعلام شده است. به‌گفته کتابخانه ملی پزشکی، باکتریوفاژ ویروسی است که فقط در سلول‌های باکتریایی حاضر و تکثیر می‌شود.»

این تحقیق توضیح می‌دهد که این شکلی از حیات است که باکتری‌ها را آلوده می‌کند و سپس مکانیک سلولی آنها را در اختیار می‌گیرد تا نسخه‌های بیشتری از خود ایجاد کند.

این ویروس قادر است باکتری‌ها را ربوده و مواد ژنتیک خود را بدون کشتن میزبان، وارد بدن او کند. به اعتقاد محققان، از آنجایی که ویروس به‌دلیل محیط خشن کف دریا به میزبان‌های بیشتری نیاز دارد، این‌گونه رفتار و تلاش می‌کند به‌جای کشتن میزبان، موجودات بیشتری را آلوده کند تا میزبان‌های بیشتری برای ادامه زندگی داشته باشد.

قدم بعدی دانشمندان پس از کشف این ویروس، این است که به کاوش در اعماق دریا ادامه دهند و به درک بهتری از نحوه عملکرد ویروس‌ها و باکتری‌ها در این بخش از آب‌های عمیق برسند.

دانشمندان البته توضیح داده‌اند که انسان‌ها نیازی به نگرانی در مورد این ویروس ندارند؛ چراکه بدن انسان حتی ویروس را به‌دلیل بیگانه بودن آن نمی‌شناسد؛ بنابراین امکان ابتلا به آن در حال حاضر مطرح نیست.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید