چرا نباید به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی را داد؟

چرا نباید به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی را داد؟

در ادامه می خواهیم ببینیم استفاده از شبکه های اجتماعی برای کودکان زیر ۱۳ سال با چه خطراتی همراه است.

کد خبر : ۱۵۵۵۱۴
بازدید : ۱۸۸

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد و حتی او را دچار بلوغ زودرس کند. شاید به نظرتان ایرادی نداشته باشد که کودک تان زیر نظر شما از شبکه های اجتماعی استفاده کند، اما مضرات این شبکه ها از بسیاری جهات به فوایدشان می چربد.

والدین نمی توانند یک به یک قدم های کودک خود را در شبکه های اجتماعی کنترل کنند، چرا که ممکن است تنها یک کلیک با یک خطر بالقوه فاصله داشته باشند و احتمالاً حتی از آن باخبر نباشند.

در ادامه می خواهیم ببینیم استفاده از شبکه های اجتماعی برای کودکان زیر ۱۳ سال با چه خطراتی همراه است.

۱- با دنیایی متفاوت از زندگی واقعی مواجه خواهند شد

41

کودک همچنان که بزرگ تر می شود، شروع به پرسیدن سؤالاتی جدید درباره ی خودش می کند. این امر در دختران به شکل رفتن به سمت ترندهای مُد و آرایش رخ می دهد و در پسران، دئودورانت و ژل مو یکباره اهمیت پیدا می کند.

همراهی با ترندهای روز برای آن ها اهمیت دارد تا از سوی همسن و سالان خود پذیرفته شوند، اما اگر کودک از شبکه های اجتماعی استفاده کند، نتیجه متفاوت خواهد بود.

در شبکه های اجتماعی، آن ها تنها تحت تأثیر کودکانی که هم سن و سال خود و در حلقه ی دوستان شان هستند، قرار نخواهند داشت، بلکه دامنه ی نفوذ فراتر از آن خواهد بود.

آن ها برای همراهی با ترندهای روز دنیا خود را تحت فشار می بینند. برای یک ذهن جوان که هنوز در مراحل شکل گیری اعتماد به نفس وجود دارد، این تصور به وجود می آید که هرگز نخواهد توانست به همان جایگاه و همان چیزها دست یابد. او در واقع تصور می کند که تا همیشه از قافله عقب خواهد ماند.

۲- ممکن است بیش از اندازه به دیگران اطلاعات دهند

کودک زیر ۱۳ سالی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کند وسوسه می شود تا چیزهایی را با دیگران به اشتراک بگذارد اما ممکن است چیزهایی مناسب اشتراک گذاری با دیگران نباشند. به علاوه، ممکن است کودک تان از اطلاعات شخصی حساس شما هم عکس منتشر کند.

حتی اگر صرفاً لوکیشن خود یا تصویری از محل فعلی اش منتشر کند، ممکن است توجه کسانی که نیات پلیدی دارند را به خود جلب کند و کودک تان به خطر بیافتد.

۳- ممکن است قربانی قلدری مجازی شوند

42

قلدری در شبکه های مجازی می تواند به مراتب بدتر از قلدری در زندگی واقعی باشد، چرا که آن افراد می توانند آزادانه عمل کنند و در اغلب موارد هم این کار را به صورت ناشناس انجام می دهند. گرچه قلدری مجازی برای هر فردی در هر سنی می تواند رخ دهد، اما کودکان زیر ۱۳ سال بیشتر از بقیه تحت تأثیر آن قرار می گیرند چون اعتماد به نفس آن ها هنوز در حال شکل گیری است.

به همین دلیل، قلدری کودکان را وامی دارد برای کسب تأیید مجازی تلاش کنند، امری که می تواند از کنترل خارج شود. آزارهای کلامی می تواند باعث اضطراب هم شود، امری که ممکن است به تجربه ی حملات عصبی بیانجامد. حتی این احتمال وجود دارد که قلدری مجازی کودک را به سمت خودزنی سوق دهد.

۴- ممکن است درگیر اضطراب شوند

43

همه ی آن ترندها، قلدری ها و دنیای جعلی می تواند به راحتی کودک را دچار اضطراب و حتی افسردگی کند. کودکان هنوز اعتماد به نفس قوی ای ندارند و اصلی ترین دلیل اینکه نباید به آن ها اجازه ی استفاده از شبکه های اجتماعی را داد نیز همین است.

در این دوره، کودک باید برای کسب مهارت هایی که در آن ها خوب است مورد هدایت قرار گیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد، در آینده زندگی دشواری خواهد داشت.

۵- ممکن است به شرکت در ترندهای خطرناک سوق داده شوند

44

چه مُد و فشن باشد، چه رقص و چه نوعی بازی، هر چه می گذرد کودکان بیشتر به این چیزها علاقمند می شوند. اما مشکل این است که ترندهایی وجود دارد که می تواند زندگی کودک را به خطر اندارند. تا به امروز ترندها و چالش های زیادی در شبکه های اجتماعی غیر قابل پیش بینی و بسیار خطرناک از آب درآمده است.

۶- ممکن است هدف کلاهبرداری اینترنتی قرار گیرند

45

کودکان برای اسکیمرها و سارقان هویت یک نعمت اند (اسکیمرها با کپی برداری از اطلاعات کارت اعتباری افراد از حساب بانکی آن ها برداشت غیرمجاز می کنند و سارقان هویت با سرقت اطلاعات مالی یا هویتی افراد در فضای مجازی، هویت آن ها را جعل می کنند)، چرا که با شگردهای این افراد آشنایی ندارند و می توانند به راحتی در دام شان بیافتند. کلاهبرداران اینترنتی با فریب و سوء استفاده از کودک تان می توانند به اطلاعات مالی و هویتی شما دسترسی پیدا کنند.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید