دفن یک کپسول زمان برای گرامیداشت «تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ»

دفن یک کپسول زمان برای گرامیداشت «تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ»

یک کپسول زمان یادبود در محل ساخت و ساز بزرگترین تلسکوپ نور مرئی و فروسرخ جهان، دفن شده است و تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در سال ۲۰۲۸ آغاز به کار خواهد کرد.

کد خبر : ۱۵۸۰۵۳
بازدید : ۱۳

دانشمندان برای گرامیداشت «تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ» که به زودی در آینده فعال خواهد شد، یک کپسول زمان دفن کردند.

به نقل از اسپیس، یک کپسول زمان یادبود در محل ساخت و ساز بزرگترین تلسکوپ نور مرئی و فروسرخ جهان، دفن شده است و تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در سال ۲۰۲۸ آغاز به کار خواهد کرد.

در روز ۱۳ اکتبر، رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) ساخت تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ آینده خود(ETL) را با دفن یک کپسول زمانی جشن گرفت. ساخت آن در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و همزمان این کپسول زمان مهر و موم شد.

این کپسول پر از سمبل‌هایی است که از کارکنان رصدخانه جنوبی اروپا قدردانی می‌کنند و همکاری بین رصدخانه اروپا و شیلی را گرامی می‌دارند و البته علم و فناوری شگفت‌انگیز به کار رفته در تلسکوپ ۳۹.۳ متری را نیز جشن می‌گیرند.

15

این کپسول زمان به عنوان پیامی نمادین برای نسل‌های آینده، حاوی یادگاری‌هایی از مقامات شیلی، از جمله لوحی از رئیس‌جمهور وقت شیلی، میشل باچله جریا(Michelle Bachelet Jeria)، درباره گشودن آسمان کشور به روی پرسش‌های کل سیاره است و در آن نقاشی‌هایی از کودکان اهل شیلی است که جهان، تلسکوپ‌های رصدخانه جنوبی اروپا و مناظر شمال شیلی را به تصویر کشیده‌اند.

تصاویر کارکنان  رصدخانه جنوبی اروپا و نسخه‌ای از کتابی که اهداف علمی آتی تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ را توصیف می‌کند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ «نخستین نور» خود را دریافت کند، نیز در این کپسول قرار دارد.

کپسول زمان در دیوار گنبد تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ در سرو آرمازونس(Cerro Armazones) در صحرای آتاکامای شیلی، جایی که رصدخانه جنوبی اروپا در حال حاضر تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ خود(VLT) را تاسیس می‌کند، مدفون شد.

کپسول زمان یک شش ضلعی حکاکی شده است که مدلی در مقیاس یک پنجم از یکی از بخش‌های آینه اصلی تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ به حساب می‌آید.

16

رویداد ۱۳ اکتبر توسط لیندا تاکنی(Linda Tacconi) رئیس شورای رصدخانه جنوبی اروپا و میرجام لیشوت-ویجوربرگ(Mirjam Lieshout-Vijverberg)، معاون رییس این رصدخانه، برگزار شد.

چند روز بعد، در روز ۱۵ اکتبر، اعضای شورای رصدخانه جنوبی اروپا یک پلاک یادبود را در کنار محل دفن کپسول زمان نصب کردند.

در ماه ژوئیه، تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ به نیمه راه ساخت خود رسید و تاریخ تکمیل آن در سال ۲۰۲۸ پیش‌بینی شده است. در حالی که این تلسکوپ در حال حاضر تنها به عنوان یک سازه فولادی به نظر می‌رسد، در نهایت پنج آینه مجزا را در خود جای خواهد داد که بزرگترین آنها از ۷۹۸ بخش شش ضلعی مجزا تشکیل خواهد شد.

تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ با عرض ۳۹.۳ متر قادر خواهد بود نور بیشتری نسبت به تلسکوپ‌های زمینی کنونی دریافت کند و در نتیجه تصاویر واضح‌تری از کیهان ارائه دهد که می‌تواند به جستجوی حیات در خارج از زمین کمک کند و درک جدیدی را در مورد ماهیت ماده تاریک و انرژی تاریک به ما بدهد.

17

مقامات رصدخانه جنوبی اروپا می‌گویند: تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ به عنوان بزرگترین تلسکوپ نوری و مادون قرمز در جهان، درک ما از جهان را تغییر خواهد داد.

اهداف علمی آن از منظومه شمسی تا لبه قابل مشاهده جهان از جمله سیارات فراخورشیدی، سیاهچاله‌ها و اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها را شامل می‌شود.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید