بزرگترین آبشار جهان چگونه در «زیر اقیانوس» جریان دارد؟

بزرگترین آبشار جهان چگونه در «زیر اقیانوس» جریان دارد؟

آیا می‌دانستید بزرگترین آبشار جهان در زیر آب قرار دارد؟ این آبشار ۳.۵ کیلومتر ارتفاع دارد و آبشار آنجل که بلندترین آبشار روی خشکی است، در قیاس با آن کم‌اهمیت جلوه می‌کند.

کد خبر : ۱۶۰۳۳۶
بازدید : ۵۳۸۷

فرادید| شاید عجیب به نظر برسد اما بلندترین آبشار جهان، آبشار بزرگ تنگه دانمارک (Denmark Strait cataract) نام دارد و زیر تنگۀ دریایی دانمارک بین گرینلند و ایسلند است. 

به گزارش فرادید، اینجا، آب از دریای گرینلند به طول بیش از ۳ کیلومتر به دریای ایرمینگر می‌ریزد، سقوطی که بیش از سه برابر ارتفاع آبشار فرشته نمادین ونزوئلا است. 

این آبشار پهنای زیادی هم دارد و ۱۶۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد و در هر ثانیه حدود ۵ میلیون متر مکعب آب از آن سرازیر می‌شود. 

این آبشار بزرگ که در اعماق سطح اقیانوس قرار دارد، سال ۱۹۸۹ کشف شد. 

اما… چگونه؟ 

waterfall

این تصویر جریان آب سرد به سمت کف اقیانوس را نشان می‌دهد

حتماً می‌پرسید این چه آبشاری است که زیر آب است؟ همه چیز به دمای آب مربوط میشود. چگالی آب سرد بیشتر از آب گرم است، بنابراین وقتی آب یخ‌زده‌ای که از دریاهای نوردیک به سمت جنوب جریان دارد با آب ملایم‌تر دریای ایرمینگر برخورد می‌کند، در آن فرو می‌رود. آب سردتر و متراکم‌تر به زیر آب گرم‌تر منتقل می‌شود و با ریزش عظیمی در کف دریا جاری می‌شود تا یک آبشار غول‌پیکر بسازد. 

متأسفانه گرمایش زمین دشمن آبشارها زیر آب است. با ادامه افزایش تغییرات آب و هوایی، اقیانوس‌ها گرم‌تر می‌شوند، هجوم آب شیرین بیشتر و تشکیل یخ دریا کمتر می‌شود؛ همگی اینها منجر به کاهش حجم آب سرد و متراکمی می‌شود که به سمت پایین جریان می‌یابد. 

پروفسور آنا سانچز ویدال که ماموریت بررسی آبشار بزرگ تنگه دانمارک را رهبری میکند، در بیانیه‌ای گفته است: «یک مثال خوب سواحل کاتالونیا است، جایی که کاهش تعداد روزهای ترامونتان (باد شمالی) در زمستان در خلیج شیر و شمال سواحل کاتالونیا موجب تضعیف این فرآیند اقیانوس‌شناسی می‌شود که در تنظیم آب و هوا تعیین‌کننده است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم‌های عمیق می‌گذارد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید