تا سال ۲۱۰۰ اقیانوس‌ها ۵ برابر پر سر و صداتر می‌شوند!

تا سال ۲۱۰۰ اقیانوس‌ها ۵ برابر پر سر و صداتر می‌شوند!

لوکا پوسنتی(Luca Possenti)، نویسنده اول این مطالعه، اقیانوس شناس در موسسه رویال هلند می‌گوید: تا پایان این قرن در برخی نقاط، برای مثال صدای کشتی‌ها پنج برابر بلندتر خواهد شد. این امر در رفتار بسیاری از گونه‌های ماهی و پستانداران دریایی اختلال ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۱۶۱۹۰۲
بازدید : ۷

براساس مطالعه‌ای جدید اعماق اقیانوس‌ها تا سال ۲۱۰۰ پنج برابر پر سر و صداتر خواهند شد.

به نقل از اس‌اف، یک مطالعه قابل توجه نشان می‌دهد که دنیای زیر آب به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی که بر زندگی دریایی نیز تاثیر خواهد داشت، به طور فزاینده‌ای پر سر و صدا خواهد شد.

لوکا پوسنتی(Luca Possenti)، نویسنده اول این مطالعه، اقیانوس شناس در موسسه رویال هلند می‌گوید: تا پایان این قرن در برخی نقاط، برای مثال صدای کشتی‌ها پنج برابر بلندتر خواهد شد. این امر در رفتار بسیاری از گونه‌های ماهی و پستانداران دریایی اختلال ایجاد می‌کند.

این تحقیق، که با همکاری دانشگاه اوترخت و سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند(TNO) انجام شد، بر مدل‌سازی ریاضی تکیه کرد و تاثیر سناریوهای مختلف آب و هوایی را بررسی کرد. این مطالعه بر روی دما و اسیدیته آب دریا تمرکز دارد، زیرا این عوامل بر انتقال صدا در اقیانوس تأثیر می‌گذارند.

به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای به صورت مداوم، آب دریا اسیدی‌تر می‌شود و در کنار افزایش دمای آب دریا، انتظار می‌رود که در آینده صدای زیر آب در بیشتر نقاط اقیانوس‌های جهان بیشتر پخش شود.

تغییر جریان‌های اقیانوسی نیز در این پدیده نقش دارد. این مطالعه تغییر لایه‌های دمایی در شمال اقیانوس اطلس را به دلیل کاهش احتمالی آب‌های سطحی گرم‌تر پیش‌بینی کرد.

در نتیجه، یک «کانال صوتی» مجزا در قسمت بالایی اقیانوس اطلس شمالی می‌تواند شکل بگیرد و عملا مانند تونلی عمل کند که صداها را در فواصل طولانی‌تر منتقل می‌کند. بر اساس یک سناریوی آب و هوایی معتدل، پیش‌بینی می‌شود که این امر منجر به افزایش هفت دسی‌بل سطح صدای زیر آب در این منطقه تا پایان قرن شود.

افزایش هفت دسی‌بل تقریبا پنج برابر میزان نویز کنونی زیر آب است. در نتیجه، صداهای تولید شده توسط ترافیک دریایی و منابع دیگر، مانند تفنگ‌های بادی مورد استفاده در بررسی‌های لرزه‌ای، تشدید خواهند شد.

علاوه بر این، افزایش مورد انتظار در تعداد کشتی‌ها در اقیانوس‌ها به افزایش کلی سطح صدای زیر آب کمک می‌کند. این تغییرات می‌تواند تأثیرات قابل توجهی داشته باشد.

پوسنتی تاکید کرد که افزایش سر و صدای تولید شده توسط انسان بر طیف وسیعی از حیات دریایی تاثیر می‌گذارد.

پوسنتی در یک بیانیه رسانه‌ای خاطرنشان می‌کند: در غیاب امکان مشاهده خوب زیر آب، ماهی‌ها و همچنین پستانداران دریایی عمدتا از طریق صداها ارتباط برقرار می‌کنند.

اگر ماهی‌ها دیگر نتوانند صدای شکارچیان را بشنوند، یا اگر نهنگ‌ها در برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل پیدا کنند، کل اکوسیستم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

84

علاوه بر مطالعه نظری، پوسنتی و همکارانش در حال اندازه‌گیری واقعی صداهای زیر آب هستند. آن‌ها از کره‌های شیشه‌ای شکننده برای تولید صداهایی در اعماق آب مشابه صدای پستانداران دریایی استفاده می‌کنند و آن‌ صداها را در فواصل ده‌ها تا صدها کیلومتر دورتر ضبط می‌کنند.

پوسنتی می‌گوید: هنوز موارد زیادی در مورد تاثیرات دقیق شرایط زیر آب بر سرعت صوت وجود دارد که ناشناخته باقی مانده است. اما به دلیل تأثیرات عمیق بالقوه آن بر روی اکوسیستم، اگر بخواهیم بفهمیم تغییرات آب و هوا چه تأثیری بر زندگی دریایی دارد، داشتن این دانش ضروری است.

این مطالعه در مجله Environmental Science منتشر شده است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید