یکی از موشک‌های ناسا در جو زمین «سوراخ» ایجاد کرد!

یکی از موشک‌های ناسا در جو زمین «سوراخ» ایجاد کرد!

موشکی حامل ماهواره نظارتی ناسا حین شلیک شدن به فضا احتمالاً حفره‌ای در یون‌کره ایجاد کرده است.

کد خبر : ۱۶۲۷۴۵
بازدید : ۱۶۵۵

فرادید| موشکی که ماهواره نیروی فضایی ایالات متحده را به مدار می‌برد، احتمالاً پس از بلند شدن، حفره‌ای را در جو بالایی زمین ایجاد کرده است.

به گزارش فرادید، فایِرفِلای اِروسپِیس (Firefly Aerospace)، یک شرکت قراردادی با نیروی فضایی، یکی از موشک‌های آلفای خود را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا در ۱۴ سپتامبر در ساعت ۱۰:۲۸ بعد از ظهر به وقت محلی پرتاب کرد. این پرتاب، به اطلاع عموم نرسید یا پخش زنده نشد و به همین دلیل موجب شگفتی کامل جامعه اکتشافات فضایی شد.

این موشک غافلگیرکننده ابتدا پس از ایجاد یک توده‌ی دود عظیم که از بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر دورتر قابل‌مشاهده بود، توجه مردم را به خود جلب کرد. اما پس از پراکنده شدن این توده، درخشش قرمز کم‌رنگی در آسمان باقی ماند که نشانه‌ای بود مبنی بر این که موشک، حفره‌ای در یون‌کره ایجاد کرده که بین ۸۰ و ۶۴۵ کیلومتر بالاتر از سطح زمین امتداد دارد. یون‌کره بخشی از جو زمین است که در آن گازها یونیزه می‌شوند. 

2

موشک آلفا روز ۱۴ سپتامبر از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ بلند شد

این نخستین «حفره یون‌کره» نیست که در سال جاری مشاهده می‌شود. ماه جولای، پرتاب موشک فالکون ۹ اِسپِیس اِکس، لکه‌های قرمز خونی عظیمی را بالای آریزونا ایجاد کرد که از صدها مایل فاصله قابل‌مشاهده بود. 

لایو سایِنس قبلا گزارش داده بود که موشک‌ها زمانی که سوخت مرحله دوم آن‌ها در قسمت میانی یون‌کره، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین می‌سوزد، در یون‌کره حفره ایجاد می‌کنند. در این ارتفاع، دی اکسید کربن و بخار آبِ اگزوز موشک سبب می‌شود اتم‌های اکسیژنِ یونیزه‌شده دوباره ترکیب شوند یا دوباره به مولکول‌های اکسیژن طبیعی تبدیل شوند. این فرآیند موجب تحریک مولکول‌ها شده و آن‌ها را به انتشار انرژی به شکل نور سوق می‌دهد. این فرایند شبیه شکل‌گیری شفق‌های قطبی است، با این تفاوت که نورهای رقصنده ناشی از تشعشعات خورشیدی هستند که گازها را گرم می‌کنند. 

این حفره‌ها هیچ تهدیدی برای افراد روی سطح زمین به حساب نمی‌آیند و به طور طبیعی در عرض چند ساعت بسته می‌شوند زیرا گازهای ترکیب‌شده دوباره یونیزه می‌شوند. 

1

مرحله بالایی موشک آلفا، ماهواره Victus Nox را در مدار زمین رها می‌کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید