از بیماری تنفسی جدیدی که در چین شایع شده چه می‌دانیم؟

از بیماری تنفسی جدیدی که در چین شایع شده چه می‌دانیم؟

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که برخی از مراکز پزشکی کودکان چین مملو از کودکان بیمار هستند و برخی از خانواده‌ها باید هفت ساعت منتظر بمانند تا به پزشک مراجعه کنند. رسانه‌های اجتماعی چین نیز مملو از عکس‌های اتاق‌های انتظار و راهروهای شلوغ است.

کد خبر : ۱۶۳۵۵۹
بازدید : ۳۹۰

فرادید| سیستم مراقبت‌های بهداشتی چین بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا موجی از موارد ذات‌الریه در سراسر این کشور در حال گسترش است که به ویژه کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش فرادید؛ افزایش ناگهانی کودکان بیمار و گزارش‌های حاکی از وجود خوشه‌های گسترده‌ای از بیماری‌های تنفسیِ تشخیص داده‌نشده، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا به منظور رفع نگرانی‌ها در مورد شیوع یک بیماری جدید مانند کووید 19، از دولت چین درخواست اطلاعات بیشتری کند. فعلا مقامات چینی می‌گویند صرفا تعدادی از میکروب‌های شناخته شده هستند که باعث این مشکل شده‌اند.

1. کارشناسان بهداشت چه می گویند؟

پزشکان از هفته‌ها قبل هشدار داده‌اند که یک عفونت باکتریایی معمولی احتمالاً باعث افزایش موارد «ذات‌الریه خفیف» خواهد شد. در پاسخ به درخواست سازمان بهداشت جهانی برای اطلاعات بیشتر، مقامات بهداشتی چین گفتند که افزایش مراجعات سرپایی و بستری شدن در بیمارستان به دلیل شیوع مایکوپلاسما پنومونیه، RSV، آدنوویروس و آنفولانزا بوده است. مهمتر از همه، آنها می‌گویند که هیچ پاتوژن جدیدی را شناسایی نکرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید در حالی که سطح بیماری برای این فصل از سال به طور غیرمعمولی بالا است، برای زمستان غیرعادی نیست که بیماری‌های تنفسی را به همراه داشته باشد. این سازمان به مردم توصیه کرد اقدامات احتیاطی اولیه را برای کاهش خطر انجام دهند؛ از ماسک استفاده کنند، در هنگام بیماری در خانه بمانند، دست‌های خود را به طور مرتب بشویند و حتی‌الامکان به سفر نروند.

1

2. مایکوپلاسما پنومونیه چیست؟

مایکوپلاسما پنومونیه یک باکتری است که به طور معمول باعث عفونت خفیف با علائمی شبیه سرماخوردگی می‌شود. این به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد، اما گاهی اوقات سرفه می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و کودکان کوچک‌تر با سیستم ایمنی نوپا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات‌الریه هستند. این چیزی است که والدین را نگران می‌کند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که برخی از مراکز پزشکی کودکان چین مملو از کودکان بیمار هستند و برخی از خانواده‌ها باید هفت ساعت منتظر بمانند تا به پزشک مراجعه کنند. رسانه‌های اجتماعی چین نیز مملو از عکس‌های اتاق‌های انتظار و راهروهای شلوغ و کودکانی است که به سرم‌های وریدی متصل شده‌اند.

3. اگر به این بیماری مبتلا شدیم چه کاری باید انجام بدهیم؟

اکثر افراد خود به خود یا با داروهای بدون نسخه برای کمک به کاهش علائم از عفونت بهبود می‌یابند. اما بیماری شدیدتر معمولاً به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز دارد. این امر به ویژه نگران کننده است زیرا چین بالاترین میزان بروز مایکوپلاسما پنومونیه را در جهان دارد که به دسته‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام ماکرولیدها مقاوم است. یین یودونگ، پزشک بیماری‌های عفونی در بیمارستان چائویانگ پکن، مرکز عالی بیماری‌های تنفسی کشور، اوایل این ماه در مصاحبه‌ای گفت: 60 تا 70 درصد موارد بزرگسالان و 80 درصد موارد در کودکان به زیتروماکس و داروهای مشابه پاسخ نمی‌دهند.

3

4. چرا این بیماری در چین شدت یافته است؟

مشخص نیست که چرا چین فعلا تنها کشوری است که با شیوع وسیع مایکوپلاسمای مواجه است، در حالی که ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی با آنفولانزا و RSV دست و پنجه نرم کرده‌اند. یک مطالعه نشان داد که مایکوپلاسما پنومونیه تقریباً به مدت دو سال در اثر اقدامات ضدکووید در چین فروکش کرد. مقامات بهداشتی چین گفته‌اند که اگرچه افزایش موارد در چین زودتر از حد طبیعی رخ داده‌اند، اما سایر کشورها نیز پس از خروج از محدودیت‌های همه‌گیری کووید، افزایش مشابهی در بیماری‌های تنفسی را تجربه کرده‌اند.

5. آیا این بیماری به خارج از چین گسترش خواهد یافت؟

برای کسانی که خارج از چین هستند، گزارش‌های شیوع بیماری‌های تنفسی، خاطرات روزهای اولیه همه‌گیری کووید را زنده کرده است؛ بیماری‌ای که برای اولین بار به عنوان موارد مرموز ذات‌الریه در شهر ووهان در سال 2019 ظاهر شد و منشأ آن هرگز به طور قطع مشخص نشد. اما آنچه لازم است بدانیم این است که برخلاف کووید، مایکوپلاسما یک عامل بیماری‌زای شناخته شده و رایج است که هر چند سال یک بار باعث یک شیوع تازه می‌شود. ویروس‌های دیگری نیز در حال گردش هستند، به‌ویژه RSV، به این معنی که احتمالاً در زمستان امسال کشورهای سراسر جهان با انواع پاتوژن‌ها مواجه خواهند شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید