(ویدیو + عکس) ست شطرنج میلیون دلاری با الهام از نبرد تاریخی مقدونیان و ایرانیان

(ویدیو + عکس) ست شطرنج میلیون دلاری با الهام از نبرد تاریخی مقدونیان و ایرانیان

همانند بسیاری از ست های شطرنج گران قیمت دیگر، تعداد زیادی سنگ قیمتی در ساخت ست شطرنچ نبرد ایسوس استفاده شده است.

کد خبر : ۱۶۵۲۵۷
بازدید : ۱۷۰

شرکت ام.اس. راو انتیکس (M.S. Rau Antiques) که در زمینه خرید و فروش عتیقه، جواهرات و آثار هنری فعالیت می کند، یک ست شطرنج چشمگیر و لوکس را برای فروش با قیمت یک میلیون و 958 هزار دلار عرضه کرده است.

52

این ست شطرنج به نام "نبرد ایسوس" (Battle of Issus) شناخته می شود و با الهام از رویارویی اسکندر مقدونی و ارتش ایران در زمان داریوش سوم در سال 333 پیش از میلاد شکل گرفته است.

53

ست شطرنج نبرد ایسوس دارای طول و عرضی برابر با 64.77 سانتیمتر و ارتفاع 25.4 سانتیمتر و در سال 1992 تکمیل شده است. این یک اثر هنری منحصر به فرد است که نمونه دیگری از آن در جهان وجود ندارد.

همانطور که انتظار می رود، همانند بسیاری از ست های شطرنج گران قیمت دیگر، تعداد زیادی سنگ قیمتی در ساخت ست شطرنچ نبرد ایسوس استفاده شده است.

افزون بر رودونیت صورتی و مالاکیت سبز که سطح تخته و پایه همه مهره ها را شکل می دهند، تقریبا 4 کیلوگرم طلای 14 عیار، 2.3 کیلوگرم طلای 24 عیار، 5 کیلوگرم نقره خالص، و 320 گرم گارنت در این شاهکار استفاده شده است. همچنین، تزئیناتی از جنس مروارید، فیروزه، کوارتز قرمز و مینا به کار گرفته شده اند که جلوه خاصی به هر قسمت از طراحی می بخشند.

54

توجه به جزئیات در ست شطرنج نبرد ایسوس

جدا از مواد گران بها و طراحی زیبا، در ساخت ست شطرنج نبرد ایسوس به جزئیات نیز توجه ویژه ای شده است. از بند چکمه سربازان تا قابلیت حرکت هر مهره، آشکار است که کار سخت برای ساخت این ست نتیجه داده است. برای هر مهره یک حرکت مکانیکی در نظر گرفته شده است که با چرخاندن پایه مهره انجام می شود.

55

صفحه شطرنج نیز با دقت و استادکاری بالایی از جنس نقره ساخته شده و در کناره های آن صحنه های نبرد با نقش برجسته ها شکل گرفته اند.

پژوهش های بسیاری در مورد آداب و رسوم، لباس ها، آثار باستانی، مجسمه ها، معماری و متون یونانی و ایرانی انجام شده تا این ست شطرنج تا حد امکان از نظر تاریخی دقیق باشد.

طی یک بازه زمانی 10 ساله و صرف بیش از 14 هزار ساعت وقت، جواهرساز چیره دست روون پرلمن (Ruven Perelman) هر جزء از این ست را با دست ساخته است.

56

57

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید