انتشار تصویر «انفجار خورشیدی» عظیمی که روز پنجشنبه اتفاق افتاد

انتشار تصویر «انفجار خورشیدی» عظیمی که روز پنجشنبه اتفاق افتاد

یکی از نیرومندترین انفجارهای خورشیدی که تا کنون ثبت شده، در روز پنجشبۀ گذشته اتفاق افتاد و به مدت دو ساعت ارتباطات رادیویی را در برخی از نقاط دنیا مختل کرد. حالا ناسا تصویری از این انفجار فوق‌العاده را منتشر کرده است.

کد خبر : ۱۶۷۰۱۹
بازدید : ۳۴۳۵

فرادید| ناسا اخیرا تصویری را از آنچه که می‌گوید قوی‌ترین زبانۀ خورشیدی در شش سال اخیر است منتشر کرده است؛ یک درخشش آتشین در سطح خورشید در فاصلۀ ۹۳ میلیون مایلی زمین که در روز پنجشنبه برخی از ارتباطات رادیویی روی زمین را برای مدت کوتاهی قطع کرد.

به گزارش فرادید؛ ناسا این تصویر شفاف از پدیده معروف به پرتاب جرم تاجی را به وسیلۀ رصدخانۀ متحرک خورشیدی خود به ثبت رساند؛ این رصدخانۀ متحرک در واقع فضاپیمایی است که در سال 2010 به فضا پرتاب شد و دائماً فعالیت خورشید را رصد می‌کند.

biggest-solar-flare-in

نقطۀ انفجار یک تابش شدید را بر روی سطح خورشید نشان می‌دهد

ناسا می‌گوید این زبانه از کلاس X با بالاترین شدت بود؛ این گونه زبانه‌ها به صورت بالقوه توان تأثیرگذاری بر ارتباطات رادیویی، شبکه‌های برق و سیگنال‌های ناوبری را دارند و ممکن است خطراتی برای فضاپیماها و فضانوردان ایجاد کنند.

انفجار انرژی روز پنجشنبه باعث شد حدود دو ساعت تداخل رادیویی در برخی از مناطق ایالات متحده و سایر نقاط اتفاق بیافتد. کارشناسان این انفجار خورشیدی را یک «رویداد شگفت انگیز» نامیده‌اند و اعلام کرده‌اند که این احتمالا «یکی از بزرگترین رویدادهای رادیویی خورشیدی بوده که تا کنون ثبت شده است».

بیشتر زبانه‌های خورشیدی کلاس X که با زمین برخورد می‌کنند، از نظر شدت بین 1 تا 9 درجه‌بندی می‌شوند و رویداد روز پنجشنبه به عنوان یک زبانۀ X8 طبقه‌بندی شده است.

آژانس فضایی اروپا گفت که قدرتمندترین زبانه خورشیدی ثبت شده در تاریخ، رویداد X28 در 4 نوامبر 2003 بود.

۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید