فضاپیمای چینی شش «شیء مرموز» در مدار زمین مستقر کرده است

فضاپیمای چینی شش «شیء مرموز» در مدار زمین مستقر کرده است

هواپیمای فضایی رباتیک شِنلانگ چین، چهار روز پس از پرتاب در سومین مأموریت خود، ظاهراً ۶ شی ناشناخته را در مدار زمین مستقر کرده است. به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها سیگنال‌هایی را منتشر می‌کنند.

کد خبر : ۱۶۷۴۵۵
بازدید : ۴۶۹

فرادید| هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد چین اخیرا کمی مرموزتر شده است. این هواپیمای فضایی روباتیک که شِنلانگ (اژدهای الهی) نام دارد، تنها چهار روز پس از پرتاب در سومین ماموریت خود، شش شیء را در مدار زمین قرار داده است. ردیاب‌های آماتور فضاپیما در سراسر جهان، روزها این اجرام را از نزدیک دنبال می‌کنند و انتشار امواجی از برخی از آن‌ها نیز ثبت شده است. 

به گزارش فرادید، این شش جرم مرموز A، B، C، D، E و F نامگذاری شده‌اند. به گفته‌ی ردیاب ماهواره‌ای و ستاره‌شناس آماتور، اِسکات تیلی، به نظر می‌رسد شی A سیگنال‌هایی را منتشر می‌کند که یادآور آن‌هایی هستند که توسط اشیاء در ماموریت‌های قبلی هواپیمای فضایی، منتشر شده‌اند. 

تیلی می‌گوید: «امواج شیء A یادآور امواج منتشرشدۀ وینگمَن هواپیمای فضایی چینی قبلی است، به این معنا که سیگنال، با مقدار محدودی داده مدوله شده است. حدس و گمان‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه انتشار امواج شی A ممکن است از یک شی نزدیک به آن باشد، اما این حدس و گمان بر اساس هیچ مدرکی نیست که من از آن آگاه باشم». 

در همین حال، به نظر می‌رسد شیء D و E سیگنال‌های جانگهدار هرز را بدون هیچ دادۀ همراهی منتشر می‌کنند. تیلی می‌گوید: «لازم به ذکر است که برخلاف سیگنال‌های اولیه‌ی مأموریت‌های ۱ و ۲ هواپیمای فضایی چین، این سیگنال‌ها بسیار متناوب هستند و مدت زیادی باقی نمی‌مانند. برای رسیدن به این داده‌ها، روزها با آنتن‌های بشقابی مشاهدات ردیابی شده‌اند.»

1

یک هواپیمای فضایی آمریکایی، ساخت شرکت بوئینگ

تیلی و سایر ردیاب‌های ماهواره‌ای، سیگنال‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و مطمئن هستند که آن‌ها یا از خود این اجسام یا از نزدیک آن‌ها می‌آیند. این نتیجه‌گیری مبتنی بر مشاهده آن‌ها در طول مسیرهای مورد انتظارشان در آسمان است.

هواپیمای فضایی چین در گذشته رفتارهای مشابهی از خود نشان داده است. در دو ماموریت قبلی خود که به ترتیب در سپتامبر ۲۰۲۰ و آگوست ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شدند، این فضاپیما در حال رها کردن یک شی ناشناخته کوچک در مدار مشاهده شد. حدس زده می‌شد که این اشیاء ممکن است مدول‌های خدماتی، فقرات آزمایشی برای تمرین قرار دادن محموله‌ها در مدار یا شاید حتی ماهواره‌های کوچک استفاده‌شده برای نظارت بر هواپیمای فضایی باشند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید