چند حقیقت شگفت انگیز درباره دنیا که نگاه تان به جهان هستی را زیر و رو می کند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره دنیا که نگاه تان به جهان هستی را زیر و رو می کند

دانشمندنا معتقدند در گذشته های بسیار دور، در زمان اولین دوره از حیات بر روی کره زمین، سیاره ی ما به جای رنگ سبز حالایش، به رنگ بنفش بوده است.

کد خبر : ۱۶۸۳۴۷
بازدید : ۴۷

کره زمین گنجینه ای از شگفتی ها، چه بزرگ و چه کوچک است که هر کسی را مبهوت خود می سازند. از رشته کوه های سر به فلک کشیده گرفته تا موجودات زنده ی میکروسکوپی ای که به دور از چشم ما زندگی می کنند، سیاره ی ما بوم نقاشی ای است که با شگفتی های بی شمارش رنگ آمیزی شده است.

۱- کره زمین در ابتدا رنگ کاملاً متفاوتی داشت

1-72c02e590fa6a24a8228228d9e

دانشمندنا معتقدند در گذشته های بسیار دور، در زمان اولین دوره از حیات بر روی کره زمین، سیاره ی ما به جای رنگ سبز حالایش، به رنگ بنفش بوده است.

آن موجودات زنده ی ریز احتمالاً از به جای کلروفیل، از مولکول های برای دریافت نور خورشید استفاده می کردند. این مولکول خاص آن ها را به رنگ بنفش درمی آورد.

امروزه گیاهان از کلروفیل برای دریافت نور خورشید استفاده می کنند. این ماده بخش های آبی و قرمز نور خورشید را جذب می کند و بخش سبز رنگ آن را پس می دهد، به همین دلیل گیاهان سبز رنگ هستند. این امر برای بعضی دانشمندان گیج کننده است، چرا که بیشتر انرژی خورشید در بخش سبزرنگ که برای ما قابل مشاهده است، وجود دارد.

۲- قدیمی ترین عکس به جای مانده در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ گرفته شده

2-73f892557891209c5a6a48e3f4

در سال ۱۸۲۶، مردی به نام نیسفور نیپس دست به کار جالبی زد. او بعد از عکس گرفتن با یک دوربین متوجه شد که چطور می توان تصویری بی حرکت ثبت کرد. اما مشکل اینجا بود که دست کم ۸ ساعت یا حتی روزها طول می کشید تا عکس ظاهر شود و وقتی هم که بالاخره این اتفاق رخ ی داد، وضح چندانی نداشت.

بعد از آن دوست نیپس، لویی داگر روند کار را بهتر کرد. او به ایده ی فرآیند داگرئوتایپ رسیده که اولین شیوه ی عکسبرداری بود که مردم می توانستند واقعاً از آن استفاده کنند. با این روش جدید، مجبور بودید صرفاً چند دقیقه تا ظاهر شدن عکس صبر کنید و تصاویر هم از وضوح بیشتری برخوردار بودند. در سال ۱۸۳۹ بود که همه از این شیوه باخبر شدند و همین زمان هم هست که به طور کلی از آن به عنوان آغاز دوران عکاسی کاربردی یاد می شود.

۳- بدن ما از خود نور ساطع می کند

3-157c4855fba22200992c8d58f8

بدن ما مقادیری نور از خود ساطع می کند که میزان آن طی روز کم و زیاد می شود. محققان ژاپنی می خواستند درباره ی این نور اندک مرئی ای بدن مان از خود منتشر می کند، بیشتر بدانند. آن ها از دوربین های فوق حساسی استفاده کردند که می تواند حتی ذرات ریز نور را تشخیص دهند. دانشمندان از ۵ فرد ۲۰ و چند ساله دارای سلامت جسمی خواستند به مدت ۳ ساعت هر ۲۰ دقیقه یک بار با بالا تنه ی برهنه در یک اتاق کاملاً تاریک بمانند.

نتیجه ی این آزمایش این بود که محققان پی بردند بدن مان درخشش اندکی دارد که میزان آن طی روز دستخوش تغییر می شود. این درخشش در حوالی ساعت ۱۰ صبح کمترین مقدار را دارد، در ساعت ۴ بعد از ظهر به اوج می رسد و پس از این ساعت رفته رفته محو می شود. درخشش بدن ما با ساعت درونی آن مرتبط است که احتمالاً دلیل آن تغییر میزان انرژی بدن مان طی روز است.

و جالب تر اینکه درخشش صورت ما از بقیه ی نقاط بدن مان بیشتر است. شاید به این خاطر که صورت ما نور خورشید بیشتری دریافت می کند.

۴- برچسب های روی بعضی میوه ها خوردنی اند

4-49912959c185a6304b7cc9e2dd

در برخی کشورها برچسب های روی میوه ها و سبزیجات قابل خوردن اند. برای مثال، سازمان غذا و داروی آمریکا، قبل از عرضه ی میوه ها و سبزیجات در بازار، برچسب های آن ها را کنترل می کند تا مطمئن شود این برچسب ها در صورت تماس با مواد غذایی هیچ ضرری به آن ها وارد نخواهند کرد.

البته آن ها می دانند که برچسب های روی میوه ها و سبزیجات خورده شوند، اما این برچسب ها از موادی درست شده اند که اگر برحسب تصادف خورده شدند، مشکل جدی ای ایجاد نکنند.

۵- گوش ها و بینی با بالا رفتن سن، بزرگ تر می شوند

5-78b408596cbdab0dbc849ba461

شاید شنیده باشید که گوش ها و بینی تنها نقاطی از بدن هستند که رشد آن ها هرگز متوقف نمی شود. با بالا رفتن سن تان ممکن است احساس کنید گوش ها یا بینی تان بزرگ تر شده اند. بنابراین آیا این نقاط از بدن واقعاً تا ابد به رشد خود ادامه می دهند؟

حقیقت این است که گوش ها و بینی با بالا رفتن سن تغییر می کنند، اما احتمالاً نه اینگونه که بزرگ تر شوند. چیزی که تجربه خواهید کرد در حقیقت ناشی از بروز تغییر در پوست و نیروی جاذبه است. دیگر بخش های بدن هم تغییر می کنند، اما تغییر گوش ها و بینی اندکی واضح تر است.

۶- مورمور شدن باعث بازسازی موها می شود

6-03DA599C-BE8B-4A9A-82EBB4D108D9CCBF_source

دانشمندان پی برده اند عصب های مانند ابرقهرمان هایی هستند که با سلول های بنیادی و دستگاه عصبی همکاری می کنند. آن ها معمولاً در دماهای پایین به تکاپو می افتند تا دمای بدن را تحت کنترل نگه دارند. این عصب ها همیشه برای بازسازی تارهای مو آماده اند.

در هوای سرد، این عصب ها به شکل شدیدتری وارد فاز ابرقهرمانی شان می شوند و سیگنال های بیشتری ارسال می کنند. از قرار معلوم، این راه و روش بدن ما برای به جنب و جوش درآوردن سیستم خود است.

یک نکته ی جالب دیگر اینکه بعضی افراد با شنیدن موسیقی مورمور شدن را تجربه می کنند. پژوهش ها نشان داده کسانی که به سبک های موسیقی متفاوت علاقه ی زیادی دارند، احتمالا تجربه ی مورمور شدن هنگام شنیدن موسیقی در آن ها بیشتر است.

۷- یک سپر نامرئی در اطراف کره زمین وجود دارد

7-f2d7925951a8651688a7872fa5

آیا می دانستید که میدان مغناطیسی زمین مانند ابرقهرمانی نطلبیده در زندگی روزانه ی ما است؟ این میدان مغناطیسی از ما در برابر توفان های خورشیدی با ذرات باردار مزاحمی که می توانند دستگاه های الکترونیک ما را دچار مشکل کنند، محافظت می کند. حتی تلفن های همراه مان هم برای مسیریابی به میدان مغناطیسی زمین اتکا دارند.

میدان مغناطیسی زمین برای جو کره زمین همچون شنل یک ابرقهرمان عمل می کند. دانشمندان گمان می کنند مریخ زمانی جو خود را از دست داد که میدان مغناطیسی این سیاره نزدیک به ۳/۷ میلیارد سال قبل از فعالیت ایستاد.

۸- حیوانات دید متفاوتی دارند

8-3f20f254628bc847010495a022

سگ ها آنطور که تصور می شود دید سیاه و سفید ندارند. اما از دید عالی ای هم برخوردار نیستند. در حقیقت، این حیوانات اندکی نزدیک بین اند. اگر چیزی در نزدیکی شان قرار نداشته باشد، تصویر نسبتاً تاری از آن را می بینند. با این حال، از چنان دید پیرامونی خوبی برخوردارند که این مسأله را جبران می کند. سگ ها و برخی افراد کور رنگ، طیف قرمز و سبز را تشخیص نمی دهند.

گربه ها هم مانند سگ ها و بسیاری از دیگر حیوانات، در پشت درخشان خود از چیزی به نام «پرده درخشان» برخوردارند که به آن ها کمک می کند بتوانند در تاریکی ببینند اما دید کلی آن ها اندکی تار می کند. گربه های دیدی نزدیک به ۲۰۰ درجه دارند که ۱۸۰ درجه بیشتر از انسان ها است. اما دید دوچشمی شان (زمانی که چشم ها در انچه می بینند دچار همپوشانی می شوند) اندکی کوچک تر است.

۹- شکل ناف ارتباطی به نحوه برش یا گره زدن بند ناف پس از تولد ندارد

9-329f4954f6b333899fbf388d0b

شکل ناف تان چه از نوع فرو رفته و چه از نوع بیرون زده، ارتباطی به کاری که بعد از به دنیا آمدن، با بند ناف تان کردند، ندارد. شکل ناف تماماً به فضای میان پوست و دیواره ی شکم بستگی دارد و این امر است که تعیین می کند چه مقدار پوست و بافت زخم باقی خواهد ماند. بنابراین بیرون زده و فرو رفته شدن شکل ناف قابل کنترل نیست چون این امر به مقدار پوستی بستگی دارد که از بدن نوزاد به بند ناف متصل است.

گاهی دلیل بیرون زدگی ناف، فتق ناف است. در این حالت بخش کوچکی از روده ها به دیواره ی شکمی دهانه ی ناف فشار وارد می کند. این مسأله معمولاً تا ۲ سالگی برطرف می شود، اما اگر ادامه پیدا کند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

۱۰- سیاهچاله های جیبی هم وجود دارند

10-b28f5d59b8aa493f71e935eef7

از قرار معمول هر اندازه سیاهچاله ای وجود دارد، حتی در اندازه ی بسیار ریز. تصور کنید اگر تمام جرم کره زمین را درون یک تیله جا می دادید، آنوقت یک سیاهچاله در اختیار داشتید، سیاهچاله ای به جرم تمام کره زمین.

جالب تر از آن ریز سیاه چاله ها هستند که بسیار کوچک اند و با نام سیاهچاله ‌های مکانیک کوانتومی شناخته می شوند

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید