در سال ۲۰۳۵ چه اتفاقی برای خورشید رخ خواهد داد؟

در سال ۲۰۳۵ چه اتفاقی برای خورشید رخ خواهد داد؟

خورشید مانند همه ستارگان یک چرخه حیات طبیعی را طی می‌کند و در حال حاضر در مرحله توالی اصلی قرار دارد جایی که هیدروژن را به هلیوم در هسته خود ذوب می‌کند و در این فرآیند مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کند. با این وجود، با افزایش سن خورشید در نهایت سوخت هیدروژن خود را تمام می‌کند و شروع به تکامل می‌کند.

کد خبر : ۱۶۹۴۷۳
بازدید : ۶۱۶

 آینده خورشید مدت هاست که موضوع مورد علاقه و گمانه زنی‌ها بوده است. با نزدیک شدن به سال ۲۰۳۵ میلادی بسیاری با شگفتی می‌پرسند که نزدیک‌ترین ستاره ما چه چیزی در پیش رو قرار دارد.

دانشمندان و محققان دهه‌هاست که خورشید را مورد مطالعه قرار داده اند و در حالی که نمی‌توانیم با قطعیت مطلق پیش بینی کنیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد. بر اساس دانش و مشاهدات کنونی چندین احتمال وجود دارد. در این مقاله برخی از سناریو‌های بالقوه پیش روی خورشید در سال ۲۰۳۵ را بررسی خواهیم کرد و موضوع شگفت انگیز تکامل ستاره‌ها را روشن می‌سازیم.

خورشید مانند همه ستارگان یک چرخه حیات طبیعی را طی می‌کند و در حال حاضر در مرحله توالی اصلی* قرار دارد جایی که هیدروژن را به هلیوم در هسته خود ذوب می‌کند و در این فرآیند مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کند. با این وجود، با افزایش سن خورشید در نهایت سوخت هیدروژن خود را تمام می‌کند و شروع به تکامل می‌کند.

۱-گسترش به غول سرخ*: یک احتمال برای خورشید در سال ۲۰۳۵ این است که وارد فاز غول سرخ شود. همان طور که سوخت هیدروژن تمام می‌شود هسته خورشید منقبض شده در حالی که لایه‌های بیرونی آن منبسط می‌شود و باعث می‌شود اندازه آن متورم شود. طی این مرحله خورشید بسیار بزرگ‌تر و درخشان‌تر می‌شود و سیارات درونی از جمله زمین را در بر می‌گیرد.

۲-از دست دادن لایه‌های بیرونی: سناریوی دیگر آن است که خورشید لایه‌های بیرونی خود را می‌ریزد و یک سحابی سیاره ای* تشکیل می‌دهد. همان طور که هسته بیش‌تر منقبض می‌شود لایه‌های بیرونی به فضا رانده می‌شوند و یک سحابی زیبا و پیچیده ایجاد می‌کنند. هسته باقی مانده که به عنوان کوتوله سفید* شناخته می‌شود کماکان به انتشار گرما و نور ادامه می‌دهد، اما به تدریج طی میلیارد‌ها سال سرد می‌شود.

۳- برخورد احتمالی ستاره ای: در حالی که احتمال کمتری دارد یک رویداد نادر که می‌تواند در سال ۲۰۳۵ رخ دهد یک برخورد ستاره‌ای است. خورشید بخشی از کهکشان راه شیری است که میزبان میلیارد‌ها ستاره است. اگرچه احتمال برخورد بسیار کم است، اما کاملا غیرممکن نیست. اگر چنین رویدادی رخ دهد تاثیر قابل توجهی بر خورشید و محیط اطراف آن خواهد داشت.

پرسش‌های متداول:

آیا خورشید در سال ۲۰۳۵ منفجر خواهد شد؟

پاسخ: خیر، خورشید در سال ۲۰۳۵ منفجر نخواهد شد بلکه به تکامل و تغییر ادامه خواهد داد، اما انتظار نمی‌رود که رویداد انفجاری معروف به ابرنواختر برای خورشید ما رخ دهد.

اگر خورشید به غول سرخ تبدیل شود چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

پاسخ: اگر خورشید به اندازه یک غول سرخ منبسط شود این احتمال وجود دارد که زمین و سایر سیارات درونی توسط لایه‌های بیرونی در حال انبساط غرق شوند. با این وجود، تخمین زده می‌شود که این رویداد در حدود ۵ میلیارد سال و نه در سال ۲۰۳۵ رخ دهد.

آیا می‌توانیم از تکامل خورشید جلوگیری کنیم؟

پاسخ: خیر، تکامل خورشید یک فرآیند طبیعی است که توسط قوانین فیزیک اداره می‌شود. ما توانایی تغییر یا جلوگیری از تکامل آن را نداریم.

آیا احتمال برخورد خورشید با ستاره دیگری وجود دارد؟

پاسخ: علیرغم آن که احتمال آن بسیار کم است احتمال وقوع یک برخورد ستاره‌ای در گستره وسیع کهکشان راه شیری وجود دارد. با این وجود، احتمال وقوع چنین رویدادی در سال ۲۰۳۵ بسیار بعید است.

*توالی اصلی مرحله‌ای در چرخه زندگی ستاره که در آن هیدروژن را به هلیوم در هسته خود ذوب می‌کند و انرژی تولید می‌کند.

*غول سرخ ستاره‌ای بزرگ و خنک که سوخت هیدروژنی خود را تمام کرده و اندازه آن افزایش یافته است.

*سحابی سیاره‌ای پوسته درخشانی از گاز و غبار که توسط یک ستاره در حال مرگ در مراحل پایانی تکامل خود به بیرون پرتاب می‌شود.

*کوتوله سفید هسته داغ و متراکمی می‌باشد که پس از ریزش لایه‌های بیرونی ستاره در مرحله سحابی سیاره‌ای باقی می‌ماند.

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید