چرا در «وادی جن» اشیاء در مسیر سربالایی حرکت می‌کنند؟

چرا در «وادی جن» اشیاء در مسیر سربالایی حرکت می‌کنند؟

منطقۀ وادی جن، نام خود را احتمالا از پدیدۀ عجیبی گرفته است که در آن به چشم می‌خورد: حرکت سربالایی اشیاء در حالی که ظاهرا باید به سمت دیگر حرکت کنند.

کد خبر : ۱۷۱۸۴۳
بازدید : ۶۰۷

فرادید| وادی جن در عربستان معمولا بازدیدکنندگان کنجکاو را از مناطق اطراف به سوی خود جذب می‌کند، چون به نظر می‌رسد در این منطقه، اتومبیل‌ها در حالت خنثی به سمت سربالایی حرکت می‌کنند. این پدیده در صدها نقطه در سراسر جهان قابل‌مشاهده است و معمولاً به «تپه گرانشی» شناخته می‌شود.

به گزارش فرادید، گاهی مغناطیس و گاهی دلایل ماوراء طبیعی در توضیح این پدیده به کار می‌رود. با این حال، موثق‌ترین توضیح این است که این یک توهم نوری یا خطای دید است که توسط منظره ایجاد می‌شود، منظره‌ای که کمی کج شده و این تصور را ایجاد می‌کند که جاده‌ی با شیب ملایم در سراشیبی در واقع به سمت بالا شیب‌دار است. در نتیجه، به نظر می‌رسد وسایل نقلیه در سربالایی حرکت می‌کنند طوری که انگار توسط یک نیروی جاذبه نامرئی جذب شده‌اند. 

1

البته نامگذاری وادی جن مربوط به قبل از ورود اتوموبیل‌هاست؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مردم محلی از گذشتۀ دور از موضوعی غیرعادی در مورد این مکان آگاه بوده‌اند. نباید تعجب‌آور باشد، چون پدیده تپه‌های گرانشی در مورد آب جاری نیز مشاهده شده است.

اما حکایت‌های دیگری نیز در مورد علت نامگذاری این منطقه بین مردم محلی رایج است؛ مثل اینکه می‌گویند گاهی در شب صداهایی به گوش می‌رسد که از انسان‌ها می‌خواهند وادی را به جن‌ها بسپارند. 

1

نمونه‌ای از تصاویری که خطای دید ایجاد می‌کنند؛ همۀ خطوط خاکستری در حقیقت موازی هستند اما در نگاه ما دارای اعوجاج به نظر می‌رسند

در سال‌های اخیر، گاهی گزارشاتی مبنی بر رسیدن خودروها به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نتیجه یک کشش مغناطیسی در روزنامه‌های محلی منتشر شده است. این ادعاها با شواهد پشتیبانی نشدند، اما به این افسانه دامن زدند که احتمالاً نیروهای ماوراء طبیعی در این کار نقش دارند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید