(عکس) برترین عکس فضایی هفته؛ درّه‌های هزارتوی مریخ

(عکس) برترین عکس فضایی هفته؛ درّه‌های هزارتوی مریخ

یک بخش عظیم از سطح سیارۀ پوشیده از دره‌هایی پر پیچ و خم است که دانشمندان نامش را «هزارتوی شب» گذاشته‌اند؛ این یکی از بزرگترین هزارتوها از نوع خود در کل منظومۀ شمسی است.

کد خبر : ۱۷۴۱۰۵
بازدید : ۱۱۴۹

فرادید| «هزارتوی شب» (Noctis Labyrinthus) شبیه هیچ جای دیگری در منظومه شمسی نیست. این منطقه با حدود 739 مایل (1190 کیلومتر) طول، 19 مایل (30 کیلومتر) عرض و 4 مایل (6 کیلومتر) عمق، دره‌ای عمیق و پیچ در پیچ در سیارۀ مریخ است که مملو است از تپه‌های شنی، شیب‌های هولناک و شکاف‌ها.

به گزارش فرادید؛ تصویر جدیدی که این هفته توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شد، از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای مارس اکسپرس به دست آمده که از دسامبر 2003 به دور سیاره سرخ می‌چرخد.

3

در تصویر جدید، سطح وسیع این درۀ هزارتو قابل مشاهده است؛ جایی که آتشفشان‌ها باعث کشیده شدن سطح به سمت بالا، نازک شدن پوسته سیاره و ایجاد شکاف‌ها شده‌اند.

هزارتوی شب در حاشیۀ منطقۀ موسوم به تارسیس قرار دارد که بزرگترین منطقه آتشفشانی مریخ (شامل 12 آتشفشان بزرگ) است.

مارس اکسپرس در طول فعالیت حدودا 20 سالۀ خود، تصاویری دیدنی از سیاره سرخ ارائه کرده و تاریخچه حضور آب را در سراسر سطح آن ردیابی کرده است. این داده‌ها شواهدی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهند زمانی مریخ شرایط محیطی مناسبی برای زندگی داشته است.

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید