چین می‌خواهد با روبات روی ماه خانه بسازد؟

چین می‌خواهد با روبات روی ماه خانه بسازد؟

اداره ملی فضایی چین (CNSA) در تلاش برای ارتقای قابلیت‌های فناورانه در ماموریت « Chang'e ۸» است. برای دستیابی به این هدف، CNSA فعالانه به دنبال مشارکت با موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های مختلف برای توسعه ابزارهای پیشرفته است.

کد خبر : ۱۷۶۸۹۰
بازدید : ۲۶

اداره ملی فضایی چین (CNSA) در تلاش است تا از طریق همکاری گسترده، قابلیت‌های فناورانه ماموریت Chang'e ۸ را توسعه دهد.

به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، اداره ملی فضایی چین (CNSA) در تلاش برای ارتقای قابلیت‌های فناورانه در ماموریت « Chang'e ۸» است. برای دستیابی به این هدف، CNSA فعالانه به دنبال مشارکت با موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های مختلف برای توسعه ابزارهای پیشرفته است.

جدول زمانی ماموریت Chang'e ۸ به این صورت تدوین شده که در سال ۲۰۲۸ یک فرودگر، یک ماه‌نورد و تعدادی روبات چندکاره به سوی ماه پرتاب شود. در مجموع، انتظار می رود این ماموریت میزبان ۱۴ ابزار علمی برای انجام مشاهدات گسترده و به دست آوردن داده‌های حیاتی سطح ماه باشد که برای اکتشافات آینده مفید خواهد بود.

CNSA در حال حاضر پذیرای پیشنهادهایی برای توسعه ۹ ابزار ماموریت Chang'e ۸ است. همچنین درخواست‌هایی برای طراحی و توسعه روبات ۱۰۰ کیلوگرمی با «قابلیت گرفتن، حمل و قرار دادن اقلام، بیل زدن و انتقال خاک ماه» پذیرفته می‌شود.

این روبات که با باتری کار می‌کند، وظیفه دارد ابزار و اجزای مختلف را از فضاپیما به سطح ماه منتقل کند. علاوه بر این، باید این قابلیت را داشته باشد که اجسام را به دقت از روی سطح ماه جمع کند و با حداقل سرعت ۴۰۰ متر در ساعت حرکت کند.

انتظار می‌رود این روبات سنگ‌های ماه را جمع‌آوری و آن‌ها را روی یک ابزار پیشرفته در کاوشگر ذخیره کند. این امکان تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی سنگ و همچنین سن آن را فراهم می‌کند و اطلاعاتی درباره تکامل زمین‌شناسی ماه ارائه می‌دهد. همچنین ارزیابی فناوری‌های پیشرفته برای سکونت طولانی مدت انسان روی ماه به آن سپرده خواهد شد.

آزمایش فناوری روباتیک برای ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری در قطب جنوبی ماه در آینده بسیار مهم است. چین رهبری ساختمان این ایستگاه پایه را بر عهده دارد که توسط چندین شریک خارجی از جمله روسیه پشتیبانی خواهد شد.

چین ابزارهای مختلفی را برنامه‌ریزی کرده که برای جمع آوری داده‌ها در زمین‌شناسی ماه و مطالعه مگنتوسفر زمین از سطح ماه استفاده می‌شود. همچنین هدف آن استقرار و آزمایش فناوری برای اکتشاف و استخراج منابع ماه است.

شرکت‌کنندگان بالقوه باید پیشنهادات خود را تا ۱۰ مارس ارائه دهند و جزئیاتی در مورد امکان‌سنجی فنی، بودجه مالی و جدول زمانی تخمینی برای توسعه ابزار ارائه دهند.

ماموریت Chang'e ۸ نشان‌دهنده تلاش‌های جاه‌طلبانه چین برای اکتشاف ماه و ایجاد زیرساخت تحقیقاتی پایدار در ماه است و همکاری بین‌المللی را برای پیشرفت علم و فناوری قمری ترویج می‌کند.

منبع: همشهری 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید