انتخاب نام «گوگل» نتیجه یک اشتباه تایپی بود

انتخاب نام «گوگل» نتیجه یک اشتباه تایپی بود

گوگل نقشی فراگیر در زندگی روزمره‌ی ما ایفا می‌کند؛ شرکتی که قدمت چندان زیادی ندارد و امروزه نامش با جست‌وجوی وب گره خورده است. با این حال، زمانی که اولین نسخه از موتور جست‌وجوی گوگل عمومی شد، نام دیگری داشت.

کد خبر : ۱۷۹۵۰۹
بازدید : ۴۷

گوگل، محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا، در ابتدای ظهورش نام دیگری داشت.

گوگل نقشی فراگیر در زندگی روزمره‌ی ما ایفا می‌کند؛ شرکتی که قدمت چندان زیادی ندارد و امروزه نامش با جست‌وجوی وب گره خورده است. با این حال، زمانی که اولین نسخه از موتور جست‌وجوی گوگل عمومی شد، نام دیگری داشت.

BackRub نامی بود که امروزه آن را با نام گوگل می‌شناسیم. در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰، اکثر موتورهای جست‌وجو نتایج را عمدتاً براساس تراکم کلمات کلیدی نمایش می‌دادند. به عبارت دیگر، هرچه یک عبارت خاص در یک صفحه‌ی وب بیشتر تکرار می‌شد، رتبه‌بندی آن صفحه در نتایج جست‌‌وجو بالاتر بود.

لری پیج به همراه سرگی برین، در زمان انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ی دکتری خود، ایده‌ی استفاده از لینک‌های یک صفحه برای تعیین ارتباط و کیفیت آن صفحه را مطرح کردند. این امر به آن‌ها اجازه داد تا با یک الگوریتم نسبتاً ساده نتایج بسیار بهتری را هنگام جست‌وجو ارائه دهند.

12

از راست به چیب، سرگی برین و لری پیج

به روایت Android Authority، ایده‌ی یادشده از بسیاری جهات، شبیه به شیوه‌ی داوری مقالات دانشگاهی است. بدین صورت که مقاله براساس تعداد استنادهایی که به آن اشاره می‌شود، مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

اولین نسخه از موتور جست‌وجوی BackRub در آگوست ۱۹۹۶ (مرداد و شهریور ۱۳۷۵) در وب‌سایت استنفورد منتشر شد. تکنیک رتبه‌بندی، PageRank نام داشت اما نام موتور جست‌وجو BackRub بود که احتمالاً به وابستگی الگوریتم به بک‌لینک‌ها اشاره داشت.

با تکنیک مورد بحث سایت‌ها براساس تعداد لینک‌های باکیفیت و مرتبط در نتایج جست‌وجو رتبه‌بندی می‌شدند که تأثیر زیادی بر بهبود کیفیت موتور جست‌وجوی گوگل داشت. بک‌لینک‌ها هنوز هم یکی از اصلی‌ترین عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج گوگل هستند.

پس از موفقیت ایده‌ی پیج و برین بخش زیادی از ترافیک سایت دانشگاه استنفورد به BackRub اختصاص یافته بود و این دو نفر تصمیم گرفتند یک دامنه‌ی اختصاصی تهیه کنند. در همان زمان نام BackRub مورد تجدید نظر قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۷، نام Googolplex توسط همکارِ پیج و برین، شان اندرسون پیشنهاد شد. Googol یک اصطلاح ریاضی است که در سال ۱۹۲۰ ابداع شد و به معنای ۱۰ به توان ۱۰۰ است.

شاید جالب باشد بدانید که تغییر نام Googol به Google در اصل به‌خاطر یک اشتباه تایپی بود. زمانی که اندرسون و پیج در حال بررسی فعال بودن دامنه‌ی googol.com بودند، پیج به اشتباه google.com را تایپ کرد.

او عاشق این نام شد و دامنه را تحت نام خود و برین در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ (۲۴ شهریور ۱۳۷۶) ثبت کرد. یک‌سال پس از آن، شرکت گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ (شهریور و مهر ۱۳۷۷) به‌طور رسمی تاسیس شد.

در ۱۹۹۸ بیش‌ از ۶۰ میلیون صفحه‌ی وب در گوگل وجود داشت این عدد در سال ۲۰۲۰ به بیش‌ از ۴۰۰ میلیارد صفحه افزایش یافته‌ است.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید