(تصاویر) کامیون ضد آبی که در دهه ۵۰ برای رانندگی در زیر آب ساخته شده بود

(تصاویر) کامیون ضد آبی که در دهه ۵۰ برای رانندگی در زیر آب ساخته شده بود

در ادامه قصد داریم تا کمی بیشتر درباره کامیون های ضد آب نظامی صحبت کنیم که قادر به حرکت در زیر آب بودند، پس تا انتها همراه ما باشید .

کد خبر : ۱۸۲۹۸۵
بازدید : ۱۵۹

بدون انکار می توان گفت ضد آب بودن خودرو می تواند مسئله ای کاملا عجیب و بحث برانگیز باشد. بنابراین رانندگان انواع وسایل نقلیه و بخصوص رانندگان کامیون باید از  خودروی خود در برابر سیل و امواج آب و بلایای طبیعی محافظت کنند.

اما این وضعیت در ارتش های نظامی کاملا متفاوت است زیرا هر خودرویی باید در شرایط مختلف و سخت به مسیر خود ادامه دهد. از همین رو خودروهایی مانند بد فورد بریتانایی ملقب به زرافه با ارتفاع کابین 2 متری و GMC dukw را که  مجهز به بدنه ضد آب است را به بازار معرفی شدند .

در ادامه قصد داریم تا کمی بیشتر درباره کامیون های ضد آب نظامی صحبت کنیم که قادر به حرکت در زیر آب بودند، پس تا انتها همراه ما باشید .

کامیون های ضد آب GMC Dukw

این خودرو یک اختراع واقعا موفق بود. در اواخر دهه 40 و 50 میلادی زمانی که ارتش آمریکا در حال رونمایی و معرفی سری جدید کامیون های 2.5 تنی بود تصمیم بر این گرفته شد تا سیستم جدیدی برای مقابله با آب تولید شود. از همین رو کامیون Reo M34 با لاستیک های دو قلو جایگزین لاستیک های تک طراحی و ساخته شد.

طراحان و مهندسانی که به ساخت این کامیون مشغول بودند اطمینان حاصل کردند که کامیون M34 در آزمایش های اولیه توانسته با موانع هایی که در رودخانه و دریاچه های عمیق وجود دارد غلبه کند.

در نخستین طرح های اولیه طراح های آمریکایی قصد داشتند کامیونی که در خشکی استفاده می شد را با تغییرات اندک، به اعماق بفرستند و به جای اینکه روی آب شناور باشد به طور کامل زیر آب برود و داخل آب حرکت کند برای همین این خودرو بسیار ساده ساخته شده بود.

اولین موردی که در ساخت آن استفاده شد، یک اسنورکل بسیار بلند بود که مانند پریسکوپ زیر دریایی از سطح آب بیرون می زد و به موتور امکان دسترسی به هوا و اکسیژن را می داد. جایگاه موتور تثبیت شده بود. اولین مدل های این وسیله نقلیه موتورهای بنزینی داشتند و عملکرد خوبی داشتند.

کامیون های M34  و M35 به دلیل کیفیت بالا مشهور بودند. پکیجی مخصوص به برای راننده آن قرار گرفته بود که شامل یک دستگاه تنفس و یک عینک مخصوص بود. کابین ان فاقد سقف بود از همین رو راننده برای اینکه بتواند پشت فرمان بنشیند میبایست تا زیر آب و جایی که کامیون قرار داشت شنا می کرد.

podwodna_ciezarowka_m34_m35_1-452x700-1_3_11zon

کل سیستم این کامیون بسیار ساده و ارزان بود و آماده کردن و ساختن یک کامیون که به روی خشکی حرکت می کرده تا یک کامیون استاندارد برای رانندگی در زیر آب فقط چند دقیقه طول می کشیده است و این موضوع در نبرد ها و مناطق جنگی راه حل مفیدی بود. برای مثال در مسیرهایی که پل استاندارد برای عبور از رودخانه برای کامیون های جنگی وجود نداشت، این وسایل نقلیه جزو مهم ترین و حساس ترین عناصر عملیات های نظامی بودند.

کامیون M34 قادر بودند به مدت 4 ساعت به طور کامل زیر آب کار کنند. ایده آمریکایی ها برای خلق چنین وسیله نقلیه ای واقعا درخشان بود.

منبع:دیزل‌ایران

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید