سنگ‌های سفید؛ شگفتی تازۀ سیارۀ سرخ

سنگ‌های سفید؛ شگفتی تازۀ سیارۀ سرخ

تصاویر تازه‌ای که دوربین‌های کاوشگر استقامت از سطح مریخ ثبت کرده‌اند، بار دیگر باعث تحیر دانشمندان در رابطه با ویژگی‌های منحصر به فرد سیاره سرخ شده است.

کد خبر : ۱۸۳۷۳۰
بازدید : ۸۲۴۵

فرادید| مریخ‌نورد استقامت ناسا که از اوایل سال ۲۰۲۱ در حال کاوش در دهانه‌ی «جیزرو» مریخ بوده، هزاران سنگ سفید پراکنده در سطح آن را کشف کرده است. 

به گزارش فرادید، تصاویری که اخیراً توسط این مریخ‌نورد ارسال شده، بیش از ۴۰۰۰ سنگ غیرعادی روشن به اندازه سنگ‌ریزه را نشان می‌دهد که در کف دهانه پراکنده شده‌اند. 

کَندیس بِدفورد، دانشمند علوم سیاره‌ای دانشگاه پردو گفته است: «این سنگ‌ها بسیار غیرعادی هستند و ما در حال کشف منشا آن‌ها هستیم.» 

این تصاویر در حالی دریافت شدند که ناسا در حال تکمیل بررسی ساختاری برنامه «بازگشت نمونه مریخ» (MSR) خود است، برنامه‌ای که هدف آن بازگرداندن سنگ‌های مریخی برای تجزیه و تحلیل به زمین است. 

نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل سنگ‌های اخیر

تجزیه و تحلیل اولیه سنگ‌ها توسط ابزار مریخ‌نورد استقامت نشان داد آن‌ها کم‌آب هستند، نه تنها فاقد محتوای آب هستند، بلکه فاقد سایر مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و سدیم نیز هستند. 

بدفورد خاطرنشان کرد: «این سنگ‌ها از بسیاری چیزها تهی هستند.» 

به نظر بدفورد، ماهیت کم‌آب سنگ‌ها نشان می‌دهد آن‌ها قبل از بجا ماندن در دهانه توسط فرآیندهایی مانند جریان‌های گدازه یا برخورد سیارک‌ها در نقاط دیگر مریخ گرم شده‌اند و ماهیت‌شان دگرگون شده است. 

تیم تحقیق مشتاق درک منشأ این سنگ‌هاست تا از گذشته مریخ آگاه شود، از جمله زمان حضور آب در دهانه‌ی جیزرو که اکنون به یک چشم‌انداز خشک تبدیل شده است. 

مریخ‌نورد استقامت که بیش از ۲۴.۸ کیلومتر را در مریخ طی کرده، دسامبر سال گذشته هزارمین روز خود را در این سیاره جشن گرفت. این مریخ‌نورد ۲۶ لوله از ۴۳ لوله نمونه خود را با نمونه‌های سنگ مریخ پر کرده که می‌تواند موضوع مطالعات گسترده آینده باشد.

استقامت در بخشی از ماموریت خود، حرکت به سمت لبه دهانه جیزرو را آغاز کرده، جایی که دوربین مسافت دور آن در حال حاضر سنگ‌های روشن بیشتری را شناسایی کرده است. دانشمندان معتقدند لبه دهانه و فراتر از آن، دارای زمین‌شناسی منحصربه‌فردی است، از جمله سنگ‌هایی که ممکن است سرنخ‌هایی از آب‌وهوای اولیه‌ی مریخ و احتمال حیات گذشته را در خود داشته باشند. 

بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین برای دانشمندان به منظور درک کامل تاریخ مریخ بسیار مهم است. بنجامین وایس گفته است: «این نمونه‌ها درک ما از مریخ را متحول خواهند کرد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید