(تصاویر) سریع‌ترین موشک‌های جهان در سال 2024؛ پنج هیولای مافوق‌صوت

(تصاویر) سریع‌ترین موشک‌های جهان در سال 2024؛ پنج هیولای مافوق‌صوت

در عصر پیشرفت‌های تکنولوژیک، توسعۀ موشک‌های مافوق صوت به یک جنبه حیاتی از قدرت نظامی تبدیل شده است. این موشک‌ها که برای حداکثر سرعت، دقت و برد طراحی شده‌اند، نشان دهنده نوآوری‌های پیشرفته در زمینه دفاع و حمله هستند.

کد خبر : ۱۸۵۳۹۷
بازدید : ۶۲۰

فرادید| چرا «سرعت» برای موشک‌ها مهم است؟ سرعت یک عامل حیاتی برای موشک‌ها به چند دلیل کلیدی است. اول اینکه سرعت بالا توانایی موشک را برای فرار از دفاع دشمن افزایش می‌دهد و رهگیری را بسیار چالش برانگیز می‌کند. هرچه یک موشک سریعتر حرکت کند، زمان کمتری را برای واکنش دشمن باقی می‌گذارد و احتمال نفوذ موفقیت‌آمیز به سمت هدف را افزایش می‌دهد.

به گزارش فرادید؛ علاوه بر این، سرعت‌های بالا به برد بیشتر و واکنش انفجاری بهتر موشک نیز کمک می‌کند و امکان استقرار و درگیری سریع را نیز فراهم می‌کند.

با این وصف، سریع‌ترین موشک‌های جهان می‌توانند سلاح‌هایی کاملا راهبردی و موثر در عرصۀ قدرت جهانی به حساب بیایند. در حال حاضر پنج موشک «آوانگارد»، «DF-41»، «Trident 2»، «Minuteman 3»، و «RS-28 Sarmat» به عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین موشک‌ها خودنمایی می‌کنند. در اینجا توضیحاتی را دربارۀ ویژگی‌های این پنج هیولای نظامی ملاحظه می‌کنید.

1. آوانگارد

آوانگارد

این موشک ساخت روسیه، انقلابی در فناوری هایپرسونیک است و شهرت خود را به عنوان یک برگ برنده در فناوری هایپرسونیک به دست آورده است. Avangard با سرعت و چابکی باورنکردنی خود قادر است به سرعت 27 ماخ یا 32200 کیلومتر در ساعت برسد. نکتۀ دیگری که آن را متمایز می‌کند توانایی‌اش در انجام مانورهای سریع است که رهگیری را تقریبا غیرممکن می‌کند. دقت و برد بی‌نظیر آوانگارد آن را به نیرویی هولناک و اثرگذار در میدان نبرد تبدیل کرده است. برد این موشک به بیش از 6 هزار کیلومتر می‌رسد.

2. DF-41

دانگ فنگ

موشک چینی دانگ فنگ-41 چین که به اختصار «دی اف 41» نامیده می‌شود، یک موشک بالستیک است که توجه تحلیلگران نظامی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. DF-41 با حداکثر سرعت 25 ماخ یا تقریباً 30600 کیلومتر در ساعت، یکی از سریع‌ترین موشک‌های زرادخانه چین است. برد چشمگیر و توانایی حمل کلاهک‌های متعدد آن را به یک بازدارنده استراتژیک قدرتمند تبدیل کرده است. این موشک توانایی حمل 2500 کیلوگرم سر جنگی را دارد و برد آن بین 12 هزار تا 15 هزار کیلومتر است.

3. ترایدنت 2

ترایدنت2

ترایدنت 2، بخشی جدایی‌ناپذیر از دفاع دریایی ایالات متحده، یک موشک بالستیک با پرتاب از زیر دریا است که به دلیل سرعت و دقت استثنایی خود مشهور است. Trident 2 که قادر به دستیابی به سرعت بیش از 24 ماخ یا حدود 29654 کیلومتر در ساعت است، به عنوان یکی از اجزای کلیدی بازدارندگی هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده عمل می‌کند. این موشک می‌تواند 2800 کیلوگرم سر جنگی را حمل کند و برد آن به بیش از 2 هزار کیلومتر می‌رسد.

4. Minuteman 3

مینوتان

Minuteman 3 یکی دیگر از سلاح‌های زرادخانۀ موشک‌های بالستیک ایالات متحده است که دارای سرعت و برد قابل توجهی است. با حداکثر سرعت تقریبی 23 ماخ یا 28200 کیلومتر در ساعت، Minuteman 3 به عنوان یک عنصر حیاتی از قابلیت‌های موشکی بالستیک قاره‌پیما برای آمریکا عمل می‌کند و قابلیت‌های واکنش سریع و دقیق را ارائه می‌دهد. برد این موشک 18 متری به حدود 13 هزار کیلومتر می‌رسد.

5. RS-28 Sarmat

سارماتان1

این موشک مافوق صوت ساخت روسیه که به عنوان «سارماتان» هم شناخته می‌شود، یک موشک سنگین‌وزن در میان موشک‌های مافوق صوت است که سرعت دقیق آن طبق برآوردها از 20.4 ماخ یا 25500 کیلومتر در ساعت فراتر رفته است. سارماتان که برای حمل انواع کلاهک‌ها و نفوذ به سیستم‌های دفاع موشکی موجود یا احتمالی طراحی شده است، نشان دهنده یک پیشرفت چشمگیر در توانایی‌های نظامی روسیه است. RS-28 Sarmat با حداکثر برد تا 18000 کیلومتر، دوربردترین موشک جهان به شمار می‌رود. این هیولای روسی توان حمل 10 هزار کیلوگرم سر جنگی را نیز داراست.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید