احداث اولین «راه‌آهن ماه» در دهۀ آینده

احداث اولین «راه‌آهن ماه» در دهۀ آینده

وجود ماشین آلات روی ماه چیز جدیدی نیست، اما محققان در حال فکر کردن به یک ایده کاملاً متفاوت هستند: یک سیستم راه‌آهن معلق!

کد خبر : ۱۸۷۶۷۴
بازدید : ۱۴۴۵

فرادید| حضور دائمی انسان در سطح ماه مستلزم استفاده از منابع یافت شده در آنجا است، چون همه چیز را نمی‌توان از زمین به ماه منتقل کرد. اما از آنجا که بعید است ماه ضروریات این حضور دائمی را داشته باشد، دست‌کم برخی از وسایل باید از زمین به ماه منتقل شوند. وجود ماشین آلات روی ماه چیز جدیدی نیست، اما محققان به ایده کاملاً متفاوتی فکر می‌کنند: یک سیستم راه‌آهن معلق!

به گزارش فرادید، این پروژه FLOAT نام دارد و مخفف عبارت Flexible Levitation On A Track (یعنی شناوری انعطاف‌پذیر در یک مسیر) است. هدف این پروژه، ارائه حمل و نقل بار است که مستقل، قابل‌اعتماد و کارآمد باشد. هدف، انتقال محموله‌ها به و از مناطق فرود فضاپیما به پایگاه و انتقال خاک ماه (رگولیت) از محل استخراج به محلی است که منابع استخراج شوند یا از خاک برای ساخت و ساز استفاده شود. 

نکته‌ی هیجان‌انگیز در مورد این فناوری این است که این مسیرها ثابت نیستند. آن‌ها مستقیماً روی سطح ماه باز می‌شوند و بنابراین FLOAT به حداقل آماده‌سازی محوطه نیاز دارد. روبات‌های معلق روی مسیرها حرکت می‌کنند و مجبور نیستند با سنگ‌های تیز و قدرت آسیب‌رسان آن‌ها مقابله کنند. 

این مسیر منعطف از یک لایۀ گرافیتی ساخته شده که امکان شناور شدن پادمغناطیسی را فراهم می‌کند، در حالی که یک مدار انعطاف‌پذیر نیروی رانش الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند. لایه سوم در واقع اختیاری است، اما یک پنل خورشیدی است طوری که زیر نور خورشید، سیستم حتی به انرژی خارجی نیاز ندارد. در حالی که ربات‌ها ممکن است اندازه‌های متفاوتی داشته باشند، تیم تحقیق تخمین می‌زند که با این ریل‌ها ۱۰۰ تن مواد را می‌توان چندین کیلومتر در روز جابجا کرد.

پروژه‌های دیگر ناسا در پژوهش‌های جدیدش شامل طراحی‌های جدید تلسکوپ، فناوری‌هایی برای کاهش سمی بودن مریخ و حتی انبوهی از فضاپیماهای کوچک می‌شوند که می‌توانند در چند دهه آینده به نزدیک‌ترین ستاره‌های ما سفر کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید