درسی که تولستوی در 67 سالگی به دنیا داد

درسی که تولستوی در 67 سالگی به دنیا داد

اگر شما لئو تولستوی بودید و رمان جهانی نوشته بودید و در محافل عمومی و خصوصی شهره بودید به این فکر می‎افتادید در 67 سالگی دوچرخه سواری هم بیاموزید این فرق آدم‌هایی است که همیشه می‌آموزند و خوشبختانه موفقیت موقعیتی جز آموزش مستمر نیست.

کد خبر : ۱۸۴۶۵۸
بازدید : ۱۲۴

نام لئو تولستوی، نویسنده شهیر روسیه با رمان خواندنی، جذاب و تاثیر گذار «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا » گره خورده است اما این نویسنده در اوج شهرت و در سن 67 سالگی به این فکر افتاد که دوچرخه سواری را بیاموزد.

اگر شما لئو تولستوی بودید و رمان جهانی نوشته بودید و در محافل عمومی و خصوصی شهره بودید به این فکر می‎افتادید در 67 سالگی دوچرخه سواری هم بیاموزید این فرق آدم‌هایی است که همیشه می‌آموزند و خوشبختانه موفقیت موقعیتی جز آموزش مستمر نیست.

تاثیر یادگیری مستمر بر موفقیت

البته در دنیای امروز یادگیری مستمر یک مفهوم گسترده است که شامل رشد مداوم مجموعه دانش و مهارت می‌شود که به  رشد فردی نیز می‌رسد. به افرادی که برای یادگیری مهارت‌های جدید یا کسب دانش جدید تعهد داوطلبانه بلند مدت داشته باشند. یک یادگیرنده می‌گویند.

افراد اینچنینی یادگیری مداوم را به عنوان بخشی از سبک زندگی خود می‌گنجانند. نمونه‌ای از یادگیری مادام‌العمر می‎تواند کسی باشد که تصمیم می‌گیرد هر روز یک ساعت در مورد چیز جدیدی بخواند. این یک تعهد شخصی برای خودسازی یا بهبود طولانی مدت است.

23

یادگیری مداوم در مورد پذیرفتن تجربیات و ایده‌های جدید و جستجوی فعال فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد است. این نوع یادگیری تنها در مورد کسب دانش جدید نیست، بلکه تقویت و ساختن بر اساس آنچه قبلاً می‌دانید است. این فرآیند یادگیری می‌تواند در یک دوره زمانی معین مانند در طول یک برنامه آموزشی خاص اتفاق بیفتد یا می‌تواند یک تلاش مادام العمر باشد.

البته نباید از این نکیته غافل بود یادگیری مستمر بر موفقیت سازمان و افراد به صورت توامان موثر است و در حفظ و ارتقای مهارت‌ها و دانش حرفه‌ای بسیار مهم است. این رویکرد به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا خود را با تغییرات وفق دهند و پیشرفت کنند.

تمرین یادگیری مداوم

تمرین یادگیری مستمر شامل راهبردهای مختلفی می‌شود که فرد یادگیرنده از آن غافل نیست. این یادگیری می‌تواند به صورت ساختاریافته (مانند دوره های رسمی یا برنامه های آموزشی)، یادگیری اجتماعی (یادگیری از طریق تعامل و مشاهده دیگران) و یادگیری خود راهبر (فعالیت های یادگیری مستقل) باشد.

به طور خلاصه، تاثیر یادگیری مستمر بر موفقیت نیاز به یک رویکرد جامع برای توسعه شخصی و حرفه‌ای دارد که شامل کسب مداوم و افزایش دانش و مهارت‌ها می‌شود. این طرز فکری است که ایده یادگیری مادام العمر را در بر می‌گیرد و هر تجربه‌ای را فرصتی برای یادگیری و رشد می‌داند.

نقش یادگیری مستمر در رشد شخصی: راهی به سوی خودیابی و سازگاری

یادگیری مستمر یک کنشیار قدرتمند برای رشد شخصی به شمار می‌رود. این رویکرد علاوه بر اینکه به فرد یادگیرنده برای سازگارتر شدن و درک بهتر از خودش کمک می‌کند. کنجکاوی او را به مسیرهایی هدایت می‌کند که قبلاً هرگز پای در آن وادی نگذاشته است.

تعهد به یادگیری مستمر باز شدن دنیایی از امکانات و احساسات تازه است. پتانسیل‌هایی که هنوز از آن‌ها استفاده نشده است. در این وادی فرد یاد می‌گیرد که از چالش‌ها فرصت‌هایی برای رشد بسازد و در مواجهه با تغییرات انعطاف پذیرتر شود. این امر به ویژه در دنیای پرشتاب امروزی که فناوری‌ها و ایده‌‎های جدید دائماً در حال ظهور هستند بسیار مهم است.

یادگیری مداوم همچنین توانایی حل مسئله ما را افزایش می‌دهد. وقتی یاد می‌گیریم، فقط اطلاعات را جذب نمی‌کنیم. ما یاد می‌گیریم الگوها را ببینیم، ارتباط برقرار کنیم و انتقادی فکر کنیم. این مهارتها در همه زمینه‌های زندگی، از مسیریابی در موقعیت‌های کاری پیچیده گرفته تا مدیریت روابط شخصی، ارزشمند هستند.

تقویت خلاقیت

حسن روز افزون یادگیری مداوم تقویت خلاقیت است. همانطور که ما خود را در معرض ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف قرار می‌دهیم، ذهن خود را به روش‌های جدید و هیجان‌انگیز تحریک می‌کنیم. این می‌تواند به ایده‌های نوآورانه و راه‌حل های خلاقانه منجر شود که در غیر این صورت به آن‌ها نمی‌رسیدیم.

کنترل رشد شخصی

اما شاید مهمتر از همه، مولفه‌های که ذکر شد یادگیری مداوم در کنترل رشد خودمان موثراست. این در مورد تصمیم‌گیری است که می‎خواهیم چه کسی شویم و هر روز قدم‌هایی برای تبدیل شدن به آن شخص برداریم. همچنین در مورد عدم رضایت برای رکود است، بلکه در عوض، انتخاب دائمی تکامل، بهبود و انطباق است.

روشی برای زندگی

اما یادگیری مستمر فقط ابزاری برای رشد شخصی نیست. این یک طرز فکر و یک روش زندگی است. این در مورد فعال بودن در جستجوی دانش و تجربیات است، به جای اینکه منفعلانه منتظر باشیم تا آن‌هاسر راه ما بیایند. این فقط در مورد زنده ماندن در این دنیای همیشه در حال تغییر نیست، بلکه در آن شکوفا می‌شود.

سوال مهمی که بعد از برشمردن ویژگی یادیگیری مداوم باید از خود بپرسیم این است که چگونه می‌توانیم یادگیری مداوم را در زندگی خود بگنجانیم؟

پاسخ به این سوال را باید در عشق به یادگیری جست. در واقع نخستین گام یافتن موضوعاتی است که واقعاً به آن علاقه داریم، تعیین اهداف یادگیری شخصی یا حتی تبدیل یادگیری به یک بازی. همچنین شامل ایجاد یک محیط یادگیری دوستانه است، محیطی که کنجکاوی را تشویق می کند، به خلاقیت پاداش می‌دهد و پیشرفت را تحسین می‌کند.

در نهایت، هدف از یادگیری مستمر فقط کسب دانش یا مهارت بیشتر نیست. هدف نهایی این است که نسخه‌های بهتری از خودمان شویم. زندگی رضایت بخش یعنی اینکه با استفاده از دانش و مهارت‌هایی که به دست آورده‌ ایم، به روش های معنادار به جهان کمک کنیم.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید