(عکس) کشف قدیمی‌ترین شانه چوبی بریتانیا

(عکس) کشف قدیمی‌ترین شانه چوبی بریتانیا

باستان‌شناسان این شانه چوبی را درحالی کشف کردند که هشت دندانه باریک آن باقی مانده بود.

کد خبر : ۱۴۲۱۷۰
بازدید : ۴۱۹

باستان‌شناسان یک حلقه طلای خیرکننده مخصوص موی سر و قدیمی‌ترین شانه‌ سر چوبی بریتانیا را کشف کردند.

به گزارش لایوساینس، باستان‌شناسان با کاوش در «ولز» یک حلقه طلای مو و قدیمی‌ترین شانه‌ موی چوبی بریتانیا را در یک گور متعلق به عصر برنز کشف کردند.

این گور بقایای ۳۰۰۰ ساله یک انسان را که سوزانده شده بود و اشیاء پرزرق و برقی را که به همراه او دفن شده بود شامل می‌شود.

باستان‌شناسان این شانه چوبی را درحالی کشف کردند که هشت دندانه باریک آن باقی مانده بود. اشیاء چوبی و ارگانیک معمولا به سرعت در خاک تجزیه می‌شوند، اما شاید به دلیل این‌که شانه در جریان مراسم سوزاندن جسد به همراه آن در آتش سوخته، به طور کامل تجزیه نشده است.

پیش‌تر، قدیمی‌ترین شانه‌ چوبی بریتانیا،‌ یک شانه کوچک رومی محسوب می‌شد که در فاصله ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلادی ساخته شده بود. یک دانشجوی باستان‌شناسی این شانه را در سال ۱۹۳۵ میلادی در ویرانه‌های رومی نزدیک «گلاسگو» کشف کرده بود.

ا

قطر حلقه طلای نفیسی که در این گور کشف شده است به کمتر از یک سانتی‌متر می‌رسد و در ساخت آن از مهارت بالایی استفاده شده است. در سال ۲۰۲۱، باستان‌شناسان با کاوش در آلمان یک شیء مشابه را در گور عصر برنز کشف کرده بودند. در آن زمان کارشناسان اعلام کردند که استفاده از طلا برای ساخت حلقه‌ مخصوص مو می‌تواند نشان‌دهنده جایگاه اجتماعی بالای فرد متوفی باشد.

به گفته کارشناسان، این حلقه طلا نمونه بسیار قدیمی، خوش‌ساخت و کوچکی از نوع خود است که بینش جدیدی را در مورد توسعه حلقه‌های مو به عنوان شکلی از جواهرات‌ اولیه در سراسر بریتانیا و ایرلند ارائه می‌دهد.

باستان‌شناسان معتقدند که سوگواران احتمالا این اشیاء متعلق به عصر برنز میانه (۱۳۰۰ پیش از میلاد تا ۱۱۵۰ پیش از میلاد) را آگاهانه برای قرار گرفتن در گور انتخاب کرده‌اند.

به گفته کارشناسان،‌ این کشف اهمیت این اشیاء را برای افرادی که با آن‌ها دفن شده‌اند و همچنین توجه به جزئیات در ظاهر مردمی را که هزاران سال پیش در جنوب ولز زندگی می‌کردند به نمایش گذاشته است.

منبع: ایسنا

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید