(ویدیو) فیلمی کمیاب از بازیگری مظفرالدین شاه

(ویدیو) فیلمی کمیاب از بازیگری مظفرالدین شاه

در ادامه فیلمی با بازیگری مظفرالدین شاه را مشاهده می‌کنید که از معدود فیلم‌های باقیمانده از میرزا ابراهیم خان است و در سال ۱۲۸۴ در حوالی دوشان تپه ضبط شده است.

کد خبر : ۱۴۵۸۳۲
بازدید : ۲۱۹

پارسینه نوشت: احتمالا شما هم نمی دونستید که اولین دوربین فیلمبرداری در زمان مظفرالدین شاه به ایران آمد. ابراهیم صنیع السلطنه، نخستین مستند ساز ایران است که با این دوربین فیلمی از مظفرالدین شاه ضبط کرد که این فیلم هنوز موجود است. این بتوانیم فیلمی از مظفرالدین شاه یکی از معروف ترین شاهان زمان قاجار ببینیم بدون شک برای شما هم جذاب است.

شاید نمی‌دانستید که نخستین دوربین فیلمبرداری در زمان مظفرالدین شاه قاجار به ایران آمد و خود مظفرالدین شاه هم در فیلمی که با اولین دوربین فیلمبرداری موجود در ایران گرفته شده حضور داشت و از آن جالب‌تر اینکه این فیلم هنوز موجود است.

ابراهیم صنیع السلطنه نخستین مستندساز و فیلمبردار تاریخ سینمای ایران است که بعد از پدرش، میرزا احمد، که در دربار ناصرالدین شاه عکاسی می‌کرد، با به سلطنت رسیدن مظفرالدین شاه به عنوان عکاس باشی به دربار راه یافت و این فیلم را از مظفرالدین شاه گرفت.

میرزا ابراهیم‌ خان از چهارده سالگی در پاریس به تحصیل عکاسی، گراورسازی و عکاسی روی چینی پرداخت و در ۲۴ سالگی لقب عکاس باشی را از مظفرالدین شاه دریافت کرد.

میرزا ابراهیم‌ خان در نخستین سفر اروپایی مظفرالدین شاه همراه او بود و پس از اینکه ‌شاه در ۱۷ تیرماه سال ۱۲۷۹ در فرانسه با پدیده سینماتوگراف آشنا شد، دستور تهیه دستگاه را به او داد.

ابراهیم خان به کمک پدرش که در فرانسه به سر می‌برد دوربین را تهیه کرد و نخستین فیلم را ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ در اوستاند بلژیک در مراسم جشن گل‌ها فیلم‌برداری کرد و سپس همراه با شاه به ایران بازگشت. دوربینی که میرزا ابراهیم‌ خان با آن در دربار فیلم‌برداری می‌کرد، دوربین مدل «گومون» بود.

مظفرالدین شاه که بود؟

مظفرالدین شاه قاجار پنجمین پادشاه ایرانی سلسله قاجار بود که پس از ۴۰ سال ولیعهدی با قتل پدرش، ناصرالدین شاه، به سلطنت رسید و به مدت ۱۰ سال از ۱۳۱۳ تا ۱۳۲۳ حکومت را در دست داشت. او هنگام به سلطنت رسیدن، ۴۵ سال داشت و اکثر اوقات بیمار بود.

حجم ویدیو: ۴.۱۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۰ دانلود ویدیو
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید