در این «پوستر انتخاباتی» 2 هزارساله چه پیغامی نوشته شده؟

در این «پوستر انتخاباتی» 2 هزارساله چه پیغامی نوشته شده؟

این کتیبۀ باستانی از نامزدی به نام اولوس روستیوس وروس حمایت می‌کند. به علاوه، مکان این نوشته نیز اسراسری را دربارۀ نحوۀ تبلیغات انتخاباتی رومیان باستان فاش می‌کند.

کد خبر : ۱۵۷۸۱۶
بازدید : ۹۲۰

فرادید| باستان‌شناسان در خانه‌ای در شهر باستانی پمپئی کتیبه‌های جدیدی را پیدا کرده‌اند با این مضمون که از رای‌دهندگان دعوت می‌کند مردی به نام اولوس راستیوس وروس را برای ریاست انتخاب کنند. مکان این کشف منطقه Regio IX است، جایی که نقاشی‌های دیواری با موضوع غذا در خانه دیگری در اوایل سال جاری کشف شدند.

به گزارش فرادید، این یافته‌ها ۲۸ سپتامبر در «پمپی اِسکاوی»، مجله علمی آنلاین پارک باستان‌شناسی پمپئی منتشر شدند. 

در بخشی از این کتیبه به زبان لاتین نوشته شده: «از شما خواهش می‌کنم اولوس راستیوس را شهربان واقعی و شایسته‌ی دولت بسازید». متن لاتین این کتیبه به رغم از بین رفتن حروف و اختصارات رمزگشایی شده است.

وروس برای سمت شهربان نامزد شده بود، دفتر منتخبی در امپراتوری روم که قدرت حفظ ساختمان‌ها و زیرساخت‌های عمومی، تنظیم فستیوال‌های عمومی و اجرای نظم عمومی را داشت. 

2

کتیبه‌ای در لاراریوم دیوار جنوبی که زیارتگاه ارواح نگهبان خانواده رومی است. 

باستان‌شناسان و مورخان ثابت کرده‌اند وروس به سراغ کسب بالاترین مقام شهر هم رفته است، سمتی که به طور مشترک با شخصی به نام جولیو پولبیو داشت. عاقبت وروس دقیقاً مشخص نیست، اما این احتمال وجود دارد که او در زمان فوران کوه وزوو در سال ۷۹ پس از میلاد مرده باشد. 

به طور معمول، چنین تبلیغات سیاسی بیرون از ساختمان‌ها نوشته می‌شد، اما کتیبه‌ها داخل اتاقی حاوی لاراریوم یا زیارتگاه خانه یافت شده‌اند. گمان می‌رود این خانه به یکی از دوستان یا ازادشدگان وروس تعلق داشته است؛ طبقه‌ای از بردگان سابق که در سایه حمایت اجتماعی ارباب سابق خود باقی می‌ماندند. 

پیشنهاد پژوهشگران این است که وجود کتیبه‌ها در خانه‌ای که در آن یک نانوایی وجود دارد و زمان فوران آتشفشان وزوو در حال بازسازی بوده است، نمونه‌ای از یک رویه‌ی تبلیغاتی است که در آن از برگزاری مراسم شام‌ برای جمع‌آوری رای استفاده می‌شد.

علاوه بر این، حضور نانوایی نشان می‌دهد وروس فهمیده بود «غذای رای‌دهنده‌ها نان است» و نشان از این دارد که سیاستمداران درگیر شیوه‌های انتخاباتی مشکوکی نیز بوده‌اند. 

1

باستان‌شناسان آخرین قربانی را که در محراب خانه‌ای که کتیبه در آن پیدا شده بود، کشف کردند

باستان‌شناسان در پستی در وبسایت پارک باستان‌شناسی پمپئی نوشتند: «شوق و شور انتخاباتی در پمپئی زیاد بوده و خیابان‌ها را پر کرده بود».

«برنامه‌های انتخاباتی پمپئی منبع گران‌بهایی برای بازسازی تاریخ شهر، شناسایی شخصیت‌های شکل‌دهنده‌ی رویدادهای سیاسی آن، بازسازی روابط اجتماعی مردم شهر و درک دلایل حمایت آن‌ها از یک نامزد یا نامزد دیگر است».

باستان‌شناسان می‌گویند تقریباً تمام متون حمایتی از نامزدها (در اصل پوسترهای انتخاباتی)، در خیابان‌های پمپئی قابل‌مشاهده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید