ادعای جالب یک مصرشناس درباره علت مرگ «توت عنخ آمون» بر اثر سوارکاری در مستی

ادعای جالب یک مصرشناس درباره علت مرگ «توت عنخ آمون» بر اثر سوارکاری در مستی

سوفیا عزیز (Sofia Aziz)، محقق مستقل برنده چندین جایزه، معتقد است که توت عنخ آمون در نتیجه تصادف ارابه‌ای با سرعت بالا در حالی که الکل خورده بود کشته شد.

کد خبر : ۱۵۸۴۳۹
بازدید : ۱۵۲

تا مدت‌ها اعتقاد بر این بود که توت عنخ آمون به خاطر ضعف ناشی از مالاریا و بر اثر یک زخم باز مرده است. اما حالا یک مصرشناس نظریه بحث برانگیز جدیدی ارائه کرده است که نشان می‌دهد این پادشاه جوان ممکن است در یک تصادف رانندگی در حالت مستی جان باخته باشد.

سوفیا عزیز (Sofia Aziz)، محقق مستقل برنده چندین جایزه، معتقد است که توت عنخ آمون در نتیجه تصادف ارابه‌ای با سرعت بالا در حالی که الکل خورده بود کشته شد. او ادعا می‌کند که این فاجعه باعث شکستگی های خطرناک پای او شد که در نهایت عفونی و منجر به مرگ آهسته و دردناک فرعون جوان شد.

C2ymmeYArliA

 

سوفیا عزیز به بی‌بی‌سی ساینس فوکوس گفت: «او مثل یک نوجوان معمولی بود، مشروب می‌نوشید و احتمالا ارابه را خیلی سریع می‌راند.»

در سال ۲۰۱۰، گروهی از مصرشناسان مومیایی این فرعون را برای درک بهتر علت مرگ او توسط مواد رادیواکتیو بررسی کردند. مشخص شد که این پادشاه، که در هنگام مرگ تنها ۱۹ سال داشت،  در زمان مرگ نه تنها به مالاریا مبتلا بود، بلکه چندین اختلال نیز داشت.

FI4NizHLwLis

مطالعات قبلی ادعا می‌کردند که او برای راه رفتن به عصا نیاز داشت، زیرا علاوه بر بیماری دردناک کوهلر، در پای راست خود دچار کم-انگشتی و پای چپش به‌طور مادرزاد کج بود. با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که در واقع پای شکسته (که دلیل آن نامشخص است) عامل مرگ «شاه توت» بوده است.

اکنون سوفیا عزیز این نظریه‌ها را کاملا رد کرده است و برای پیدا کردن سرنخ به بررسی اموال موجود در آرامگاه او می‌پردازد.

UH77F9rLABK3

تا مدت‌ها اعتقاد بر این بود که مصریان باستان با اشیاء روزمره زندگی خود دفن می‌شدند که معتقد بودند در زندگی پس از مرگ می‌توان از آنها استفاده کرد.

کارشناسان قبلا گفته بودند که دانه ها و میوه های یافت شده در مقبره توت نشان می‌دهد که او تحت معالجه پزشکی بوده است. اما سوفیا عزیز به شش ارابه، زره و مخزن شرابی که آنجا پیدا شده بود نیز اشاره می‌کند. او می‌گوید که این دارایی‌ها نشان می‌دهد که او از لحاظ جسمی دچار ناتوانی نبوده و مانند یک «پادشاه جنگجو» بر ارابه سوار می‌شده است.

او معتقد است که توت عنخ آمون در هنگام راندن ارابه به داشبورد آن برخورد کرده که این اتفاق منجر به ایجاد زخمی شد که زندگی‌اش را از او گرفت.

4D8PNNyoxNOX

این مصرشناس ادعا می‌کند که پای خمیده فرعون جوان که بسیار به آن اشاره شده در واقع ناشی از اختلال پاچنبری نبوده و درواقع اعوجاجی است که درنتیجه فرآیند مومیایی کردن و بانداژ محکم و استفاده از رزین بروز پیدا کرده است.

او در فستیوال علمی چلتنهام گفت: «توت عنخ آمون را بررسی کردم و شخصا فکر نمی‌کنم مدرکی دال بر ناتوانی او وجود داشته باشد، زیرا مومیایی‌هایی را دیده‌ام که این‌طور به نظر می‌آمده که به پاچنبری مبتلا بوده‌اند. ما به این‌ها تغییرات شبه آسیب شناختی می‌گوییم. عصا تنها نشانه سلطنت بود.»

او ادامه داد: «پاهای او خیلی خوب در یک راستا قرار داشتند – اگر بدشکلی داشت، و اگر دچار پاچنبری بود، در راه رفتن دچار مشکل می‌شد، اما استخوان‌های بلند او هیچ مدرکی از این موضوع را نشان نمی‌دهند.»

U2nb1Eo8hIwM

با وجود این دیدگاه‌ها، پروفسور آلبرت زینک (Albert Zink)، که در مطالعه مهم سال ۲۰۱۰ مشارکت داشت، معتقد است که یافته‌های آن مطالعه هنوز معتبر هستند. او گفت: «سی‌تی‌اسکن‌ها به‌وضوح بدشکلی پا و بافت‌ مردگی استخوان آسپتیک را نشان می‌داد. بنابراین شکی نیست که توت عنخ آمون به خصوص به دلیل نکروز استخوان دچار اختلال در راه رفتن بود.»

با این حال، پروفسور زینک نتوانست رد کند که توت عنخ آمون ممکن است هنگام سواری با یک ارابه کشته شده باشد، و این باعث ایجاد سؤالاتی در مورد رانندگی در حالت مستی شده است. اما گفت: «با توجه به مرحله حاد نکروز استخوان در پای او، تصور اینکه او بتواند در حالت ایستاده ارابه را براند، دشوار است. با این وجود، این حقیقت دارد که او از شکستگی پا رنج می‌برد، اگرچه نمی‌توان علت دقیق آن را اثبات کرد. این موضوع در حد حدس و گمان باقی مانده است.»

yAwp6d3VfgqZ

سوفیا عزیز همچنین اذعان می‌کند که در این مورد تردیدهایی وجود دارد، زیرا اطلاعات مربوط به توت عنخ آمون از زمان کشف مقبره او در سال ۱۹۲۲ بیش از پیش رو به زوال رفته است. او گفت: «فکر می‌کنم ما هرگز نمی‌فهمیم توت عنخ آمون دقیقا چطور مرده است. مگر اینکه چیزی در اندام های داخلی پیدا شود. فکر نمی‌کنم که تا آن زمان بتوانیم چیز بیشتری بدانیم.»

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید