(تصاویر) بقایای قدیمی‌ترین قلعۀ جهان در سرزمین‌های دورافتادۀ سیبری کشف شد

(تصاویر) بقایای قدیمی‌ترین قلعۀ جهان در سرزمین‌های دورافتادۀ سیبری کشف شد

بررسی بقایای سکونتگاه‌های ماقبل تاریخ در مناطق دورافتادۀ سیبری نشان داده است که شکارچیانی که 8000 سال پیش در آنجا زندگی می کردند، سازه‌های دفاعی پیچیده‌ای ساخته بودند. بنابراین می‌توان گفت که این سازه‌ها قدیمی‌ترین قلعه‌های شناخته شده در تمام جهان هستند.

کد خبر : ۱۶۵۵۰۹
بازدید : ۸۰۰۹

فرادید| یافتن این استحکامات ماقبل تاریخی درک قبلی دانشمندان از جوامع بشری اولیه را به چالش می‌کشد. این نشان می‌دهد که کشاورزی تنها محرک مردم برای شروع ساختن سکونت‌گاه‌ها و ساختمان‌های دائمی نبوده است.

به گزارش فرادید؛ «آمنیا» (Amnya) شمالی‌ترین قلعه عصر حجر در اوراسیا است؛ این قلعه بر روی دماغه‌ای قرار دارد که توسط رودخانه آمنیا ایجاد شده و درست در شرق کوه‌های اورال و در حدود 2500 کیلومتری شمال شرق مسکو واقع شده است.

3

فرورفتگی باقی‌مانده از یک خانۀ گودالی که با رنگ نارنجی مشخص شده است

باستان‌شناسان در سال 2019 تحقیقات میدانی را در این مکان انجام دادند و 10 محوطه مستحکم عصر حجر را شناسایی کردند که شامل خانه‌های گودالی است که با دیوارهای خاکی و حصارهای چوبی احاطه شده بودند. ساکنان ماقبل تاریخ این سکونت‌گاه‌ها ماهیگیری می‌کردند و گوزن شمالی را با نیزه‌های استخوانی و سنگی شکار می‌کردند. آن‌ها روغن ماهی و گوشت اضافی را در سفال‌های تزئین شده نگهداری می‌کردند.

مهاجرت سالانۀ ماهی‌ها و گوزن‌ها احتمالاً نقش مهمی در تصمیم مردم ماقبل تاریخ آمنیا برای اسکان در تایگای سیبری ایفا کرده است. سکونتگاه‌های مستحکم که مشرف به رودخانه‌ها بودند، ممکن است به عنوان مکان‌های استراتژیک برای تعیین بهترین زمان و شیوۀ ماهیگیری عمل کرده باشند.

5

نقشه پراکندگی استحکامات 8 هزار سالۀ آمنیا

رقابت میان گروه‌های مختلف که ناشی از رشد جمعیت و کمبود منابع بوده است، ممکن است در نیاز به برنامه‌ریزی و ساخت چنین قلعه‌های باستانی نقش ایفا کرده باشد. تانیا شرایبر، باستان‌شناس مؤسسه باستان‌شناسی ماقبل تاریخ در برلین توضیح می‌دهد: «از طریق بررسی‌های دقیق باستان‌شناسی در آمنیا، ما نمونه‌هایی را برای تعیین قدمت به وسیلۀ رادیوکربن جمع آوری کردیم؛ این روش، قدمت پیش از تاریخ این مکان را تأیید کرده و آن را به عنوان قدیمی‌ترین قلعه شناخته شده جهان معرفی می‌کند».

«بررسی‌های جدید گیاه‌شناسی و چینه‌شناسی ما نشان می‌دهد که ساکنان سیبری غربی سبک زندگی پیچیده‌ای را بر اساس منابع فراوان محیط تایگا داشتند».

4

قلعه‌های آمنیا بیش از 1000 سال قدیمی‌تر از قدیمی‌ترین محوطه‌ها و استحکامات مرتبط با جوامع کشاورزی هستند که در اروپای مرکزی، دریای اژه و سوریه یافت می‌شوند. از میان دژها و قلعه‌های سنگی قابل تشخیص، قدیمی‌ترین آن‌ها در جهان ارگ حلب در سوریه است. این بزرگترین قلعه جهان محسوب می‌شود که به مدت 4500 سال محل سکونت بوده است. قلعه‌های آمنیا نشان می‌دهد که توسعه جوامع از ساده به پیچیده یک فرآیند خطی در تاریخ بشر نبوده است.

۱۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید