(تصاویر) عجایب هفته؛ از «رُژ لب» ایران باستان تا بازگشت معجزه‌آسای یک «عکس»

(تصاویر) عجایب هفته؛ از «رُژ لب» ایران باستان تا بازگشت معجزه‌آسای یک «عکس»

هیچ چیز در این دنیا غیرممکن نیست؛ از پیدا شدن یک عکس خانوادگیِ بادبرده بعد از 16 سال گرفته تا پیدا شدن یک ظرف رژ لب بعد از 3500 سال!

کد خبر : ۱۷۹۳۳۷
بازدید : ۶۶۹

فرادید| در مجموعۀ «عجایب هفته» هر بار با جستجو در میان خبرها، خاص‌ترین، غافلگیرکننده‌ترین و غیرعادی‌ترین اتفاقات و ماجراهایی را که در طول هفته در فضای اینترنت منتشر شده‌اند برای شما گردآوری می‌کنیم.

به گزارش فرادید؛ اولین داستان این هفته مربوط به شکار بی‌رویۀ یک ماهی در حال انقراض در تایلند است که به دلیل عجیبی شکار می‌شود. از دیگر ماجراهای جالب هم خبر کشف اولین رژ لب شناخته شدۀ تاریخ در یک سایت باستانی در ایران است.

1. استخوان‌هایی برای انگشتر

1

در تایلند، ماهی موسوم به «گیتارماهی خم‌دهان» که جانوری در حال انقراض محسوب می‌شود، به خاطر خارهایش شکار می‌شود؛ خارهایی که طبق اعتقاد افراد محلی خواص جادویی و محافظتی دارند و بنابراین به نگین‌های انگشتر و دستبند تبدیل می‌شوند. تجارت اندام حیوانات در حال حاضر یک «بازار بزرگ جهانی» برای فروشندگانی است که محصولات غیرقانونی حیات وحش، از شاخ کرگدن تا پنجه ببر و خارِ ماهی را می‌فروشند.

2. پیدا شدن عکسی که طوفان با خود برده بود

2

در سال 2008، یک گردباد مرگبار شهر پارکرزبورگ در مرکز آیووا را درنوردید. مانند بسیاری از ساکنان محلی، هوپ تامکینز تقریباً همه چیز، از جمله یک دارایی ارزشمند را از دست داد: عکسی از پدربزرگ و مادربزرگش در روز عروسی‌شان در سال 1942. اما اکنون، 16 سال بعد از آن طوفان، این عکس دوباره به او بازگشته است. او در حال جستجو در فیسبوک بود که به طور اتفاقی عکس پدربزرگ و مادربزرگش را دید؛ یک نفر تصویر آن را در صفحه‌اش گذاشته بود و گفته بود که در حال پاکسازی تالار شهر، این عکس را یافته است. آن شخص پرسیده بود که آیا کسی این زوج را می‌شناسد؟

3. بزرگترین کلاهبرداری تاریخ هنر

5

این هفته، مجلۀ اسمیتسونین دربارۀ هنرمندی به نام نوروال موریسو نوشت که به «پیکاسوی شمال» معروف بود. او یکی از اولین نقاشان بومی آمریکای شمالی بود که تحسین ملی را در کانادا و سراسر جهان به دست آورد. اکنون، 15 سال پس از مرگ او، محققان دریافته‌اند که موریسو قربانی بزرگترین کلاهبرداری هنری در تاریخ بوده است. یک گروه سازمان‌یافته که برخی از افراد نزدیک به موریسو نیز در آن مشارکت داشتند، در طی سال‌ها چند صد اثر جعلی را به نام موریسو در سراسر دنیا به قیمت‌های نجومی به فروش رسانده بودند.

4. لاک‌پشت‌ها علیه آلباتروس‌ها!

4

در جزیره اسپانیولا در گالاپاگوس در سواحل اکوادور، جمعیت لاک‌پشت‌هایی که زمانی رو به کاهش بودند، دوباره رو به فزونی رفته و این افزایش، آلباتروس‌ها را در معرض خطر قرار داده. هر یک لاک‌پشت می‌تواند ده‌ها کیلوگرم گیاه را در طول سال بخورد و بنابراین اشتهای آنها زمینه لانه‌سازی آلباتروس موجدار را که به شدت در معرض خطر انقراض است از بین برده است. این نوع از پرنده تقریباً فقط در این جزیره زندگی می‌کند.

5. رژ لب باستانی در ایران

3

هنگامی که هلیل رود در جنوب شرقی ایران در سال 2001 طغیان کرد، آثار باستانی متعددی از گورستان‌های مجاور بیرون آورده شد. در میان آنها یک ظرف بسیار کوچک و سنگی حکاکی شده وجود داشت که حاوی پودری ریز و بنفش بود. اکنون محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این پودر یک مادۀ آرایشی و به طور خاص رژ لب بوده است. این یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های رژلب است که تا کنون کشف شده است و قدمت آن به بیش از 3500 سال قبل می‌رسد.

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید