کشف یک بنای باستانی مرموز در فرانسه

کشف یک بنای باستانی مرموز در فرانسه

باستان‌شناسان فرانسوی در جریان حفاری در مارلین پاریس، یک بنای عجیب ماقبل تاریخ به شکل نعل اسب یافتند.

کد خبر : ۱۸۳۷۷۸
بازدید : ۷۶۹

فرادید| باستان‌شناسان موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی پیشگیرانه فرانسه (INRAP)، در جریان حفاری در مارلین، بخشی واقع در حدود ۲۰۰ مایلی جنوب شرقی پاریس، یک بنای عجیب ماقبل تاریخ به شکل نعل اسب را کشف کردند. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان Inrap حفاری در مارلین را در حدود بیست کیلومتری شرق دیژونو و در کنار یکی از شاخه‌های رود سون انجام دادند. 

در این سه منطقه حفاری‌شده که سطح ترکیبی آن‌ها ۶۰۰۰۰ متر مربع بود، مجموعه‌ای از سکونتگاه‌ها از دوران نوسنگی تا عصر آهن اولیه کشف شد. 

میان یافته‌ها، یک بنای تاریخی متشکل از سه محوطه گرد است که یکی از آن‌ها شبیه نعل اسب است. در مرکز این بنای تاریخی، یک محوطه مدور به قطر ۱۱ متر وجود دارد. در شمال آن، محوطه‌ی نعل اسبی به طول ۸ متر در مجاور یک محوطه مدور و در جنوب، محوطه‌ای باز در مجاورت محوطه مرکزی قرار دارد. وجود لایه‌ای از سنگریزه در خاکریز دو محفظه جانبی، نشان‌دهنده وجود یک حصار دفاعی است. بخش‌های مختلف چینه‌شناسی نشان می‌دهد این سه محوطه در یک زمان ساخته شده‌اند. 

a

نمای کلی محوطه مارلین با بنای تاریخی سه‌گانه در پایین تصویر

به گفته مقامات INRAP، سازه‌ی شناخته‌شده‌ای مشابه این سازه وجود ندارد و محققان مطمئن نیستند قدمت آن چقدر است یا کاربرد آن چه بوده است. با این حال، برخی از مصنوعات از جنس سنگ چخماق نزدیک آن کشف شدند که نشان می‌دهند شاید این سازه زمانی در دوره نوسنگی ساخته شده باشد که حدود ۷۰۰۰ قبل از میلاد در اروپا آغاز شد. 

کارشناسان منتظر نتایج تجزیه و تحلیل رادیوکربن جهت تعیین قدمت دقیق این بنای تاریخی هستند. 

علاوه بر این، دست‌سازه‌های متعددی مرتبط با فرهنگ پیاله ناقوسی که تقریباً ۴۵۰۰ سال پیش آغاز شد، در آن نزدیکی کشف شد. مقامات گفتند میان این آثار، هفت نوک پیکان سنگ چخماقی، یک جفت بازوبند تیراندازی، یک آتشزنۀ سنگ چخماقی و یک خنجر مسی بود. 

b

هفت نوک پیکان سنگ چخماقی میان آثار کشف شده بود

بقایای «اکسید آهن» مربوط به پیریت، عنصر ضروری مشتعل کردن آتش، روی یکی از دستبندها شناسایی شد. ترکیب این اشیاء معمولاً نشان‌دهنده مراسم تدفین است، اما محققان قادر به تأیید این فرضیه نیستند. 

یک قبر مربوط به ۱۵۰۰ تا ۱۳۰۰ قبل از میلاد نیز یافت شد که دارای پنج محفظه مدور است که یکی از آن‌ها مهر و موم شده است. به گفته مقامات، بزرگترین محفظه، بقایای هیزم‌های مخصوص آتش زدن جسد را در خود جای داده است. در همان نزدیکی، تکه‌های سرامیک و گردن‌بندی از مهره‌های کهربا نیز پیدا شد. 

c

دستبند کشف شده حین حفاری جسد سوزانده شده

خاکستر شش مرده عصر آهن در قبر دیگری در فاصله ۱۳۰۰ فوتی پیدا شد. به‌علاوه، تعدادی از کوزه‌ها حاوی جواهراتی مانند حلقه‌ و دستبند بودند. 

قرار است تحقیقات بیشتری روی آثار کشف‌شده انجام شود تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه و کاربردهای آن‌ها بدست آید.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید