(تصاویر) ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

(تصاویر) ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

از ناصرالدین شاه قاجار عکس‌های نسبتا زیادی به جا مانده است. از زن‌هایش هم همینطور. اما عکس‌هایی که او را در کنار اهل حرمسرایش نشان بدهند ظاهرا چندان پرتعداد نیستند.

کد خبر : ۱۸۵۰۱۰
بازدید : ۲۰۹۷

فرادید| شاه قاجار در هر موقعیتی که بود، در سفر فرنگ یا در تفرج‌های بیرون شهر یا در اندرونی کاخ، از عکس گرفتن غافل نمی‌شد. عکس‌هایی که یا خودش موضوع آن‌ها بود یا مردان درباری و یا زنان حرم‌خانه. به همین خاطر است که ما امروز گنجینۀ قابل توجهی از تصاویر مربوط به دربار قاجار را در اختیار داریم که بسیاری از مراسمات یا لحظات روزمره زندگی اهالی دربار را به ما نشان می‌دهند.

به گزارش فرادید؛ اما با وجود اینکه هم از خود شاه و هم از زنان او عکس‌های پرشماری وجود دارد، عکس‌هایی که شاه و اهالی حرم را در کنار هم نشان بدهند ظاهرا چندان پرتعداد نیستند. در آرشیوهای مختلف بیش از موارد انگشت‌شماری از این نوع را نمی‌توان یافت. در اینجا چهار مورد از این نوع عکس‌های خانوادگی و سلطنتی را ملاحظه می‌کنید.

در عکس نخست خبری از زنان شاه نیست بلکه فقط مادر و خواهر شاه یعنی مهد علیا و عزت‌الدوله در کنار او حضور دارند.

47072864

عکس دوم که دستخط خود شاه هم در حاشیۀ آن نقش بسته، او را در کنار جمعی از خواجگان حرمسرا و همسرانش نشان می‌دهد. افرادی که شاه نامشان را در کنار عکس نوشته یک کنیز و یک خواجه به نام‌های زعفران باجی و آقا خواجه هستند.

47072843

عکس سوم که حال و هوای خصوصی‌تری نسبت به سایر عکس‌ها دارد، شاه را در نزد دو تن از همسرانش یعنی شمس‌الدوله (سمت راست) و عالیه خانم (سمت چپ) نشان می‌دهد.

1

عکس آخر نیز شاه را ایستاده پشت سر چند نفر از همسرانش نشان می‌دهد.

2

۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید