آیا فشار دادن زبان به سقف دهان می‌تواند ما را شبیه «بلا حدید» کند؟!

آیا فشار دادن زبان به سقف دهان می‌تواند ما را شبیه «بلا حدید» کند؟!

آیا این مد تازۀ زیبایی که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود می‌تواند چهره‌ی شما را شبیه یک سوپرمدل کند؟

کد خبر : ۱۴۱۳۱۴
بازدید : ۴۵۴

فرادید| با غبغب‌ خداحافظی کنید، دندان‌هایتان را صاف کنید و خط فک‌تان را طوری برجسته و زاویه دار کنید که بتوانید یک بطری نوشابه را روی آن باز کنید! اینها تنها برخی از مزایای فرضی «میوئینگ» هستند، یک روش عجیب اما محبوب برای بازسازی خودساخته‌ی صورت بدون نیاز به جراحی زیبایی!

به گزارش فرادید؛ این تکنیک که ابتدا توسط یک متخصص بحث‌برانگیز ارتودنسی مطرح شد، به یک گرایش زیبایی فراگیر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

dfd82e795b00097cdd5cbb751bf01e84

آموزش‌های میوئینگ در تیک‌تاک با عکس‌های جذاب قبل و بعد این تمرین، میلیون‌ها بازدید و صدها هزار لایک می‌خورند. ادعای تبلیغ‌کنندگان این روش این است که بسیاری از افراد مشهور از جمله بلا حدید نیز این تمرین‌ها را انجام داده‌اند. در این مطلب شواهدی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم این روش واقعاً مفید و کاربردی است یا فقط در تیک‌تاک جواب می‌دهد!

میوینگ چیست؟ 

میوینگ (Mewing) فرآیندی است که در آن، زبان خود را به سقف دهان‌تان فشار می‌دهید و آنجا نگه می‌دارید به این امید که روی زیبا شدن خط فک شما تأثیر بگذارد. 

طرفداران این تمرین باور دارند که بالا نگه داشتن زبان برای دوره‌های طولانی می‌تواند شکل فک را تغییر دهد و ساختار آن را بازسازی کند. علاوه بر این، میوئِرها (کسانی که تمرین میوئینگ را انجام می‌دهند) معتقدند میوئینگ به کاهش درد فک و آپنه خواب، بهبود اثرات خروپف و درمان انسداد یا روی هم افتادن دندان‌ها کمک می‌کند. 

منشا میوئینگ کجاست؟

2

نام میوینگ برگرفته از نام دکتر جان میو، متخصص ارتودنسی بریتانیایی است که نخستین بار این تمرین را در دهه ۱۹۷۰ باب کرد. پسرش مایک که او نیز متخصص ارتودنسی است در شبکه‌های اجتماعی بانی ترویج این تمرین است. 

جان میو، میوینگ را در تمرینات به اصطلاح ارتوتروپیک خود گنجاند که شامل تعدادی از تکنیک‌های حالات صورت و دهان می‌شود که برای عریض کردن و تقویت فک افراد طراحی شده‌اند. 

تئوری پشت میوئینگ چیست؟ 

فک انسان در حال کوچکتر شدن است، چون  نسبت به گذشته، مصرف غذاهای امروزی راحت‌تر شده است، بالش‌هایمان خوب و نرم شدند و در کل، فعالیت فیزیکی دهان نسبت به گذشته کمتر شده است. 

طرفداران میو معتقدند کوچک شدن فک به معنای کج‌شدگی دندان‌ها و کم‌حجم‌شدگی دهان است. میوئینگ برای این طراحی شده که این فرایند را معکوس کند و پاداش تمرینات میو این است که چهره‌تان شبیه کلارک کنت می‌شود!

آیا میوئینگ واقعاً اثربخش است؟ 

mewing

خب، داستانش پیچیده است. زبان‌تان را تا سقف دهانتان بالا ببرید و همانطور که با زبان به سقف دهان‌تان فشار وارد می‌کنید، فک‌تان را لمس کنید تا متوجه حرکت ایجادشده توسط این تمرین در ناحیه‌ی فک‌ شوید. زبان، بافت پایه دهان و قسمت زیرین چانه را به واسطه‌ی این تمرین بالا می‌کشد. می‌پرسید انجام این تمرین در درازمدت چه اثری دارد؟ 

دکتر کَم اولاک، دندانپزشک که تخصصش دندانپزشکی زیبایی و زیبایی‌شناسی دندان است، می‌گوید: «تا به امروز، مطالعات علمی دقیقی که به طور خاص تأثیر میوئینگ را بررسی کنند انجام نشده است. بسیاری از متخصصان دندانپزشکی و ارتودنتیست‌ها ابراز تردید کرده‌اند. استدلال منتقدان این است که ساختار و رشد صورت در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می‌شود و تغییر این عوامل از طریق وضعیت زبان به تنهایی بعید است منجر به تغییرات چشمگیر شود.» 

تحقیقاتی وجود دارد که «حالت دهانی» را به رشد فک ربط می‌دهند، اما اولاک تاکید می‌کند این رشد در راستای رشد و تغییری که طرفداران میوئینگ ادعا می‌کنند، نیست: «تحقیقات محدود موجود در مورد وضعیت زبان و تأثیر آن بر سلامت دهان در اصل بر نقش آن در مایوفانکشنال تراپی دهان و صورت تمرکز دارد که رشته‌ی جامعی مختص اصلاح‌ عدم توازن ماهیچه‌های دهانی است.» 

شایان ذکر است که جان و مایک میو هر دو چهره‌هایی جنجالی هستند. مایک میو منتظر نتیجه گزارش تخلفی است که توسط شورای عمومی دندانپزشکی بریتانیا مطرح شده است. پدرش نیز در پی باطل شدن جواز کاری‌اش توسط همین نهاد به دلیل یک سری تبلیغات جنجالی از شغل دندان‌پزشکی کناره گرفته است. 

آیا ممکن است با انجام این تمرین به خودتان صدمه بزنید؟ 

Jawzrsize-GettyImages-1389299366-8187df7304234096a95048419f21fb9e

اگر هدف شما این است زیبا به نظر برسید، پس با بالا بردن زبان و فشردن آن به سقف دهان بعید است دردی احساس کنید یا به خودتان صدمه بزنید، اما این کار بدون خطر هم نیست! 

اعمال بیش از حد فشار می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات فک، گردن یا صورت شما شود. همچنین ممکن است بر افرادی که براکت ارتودنسی دارند یا تحت درمان‌های ارتودنسی قرار گرفتند، اثر بگذارد. 

متخصصان ارتودنسی ابراز نگرانی کرده‌اند که گرایش میوئینگ در رسانه‌های اجتماعی ممکن است افراد را از روش‌های ارتوژنیک تایید‌شده دور کند. 

آیا راه‌های مؤثری برای تقویت خط فک وجود دارد؟ 

تعدادی روش‌های جراحی و غیرجراحی وجود دارد که نوید تغییر شکل فک شما را می‌دهند، اما همگی آن‌ها با خطراتی همراه هستند و اثرات نسبتا اندکی دارند. این درمان‌ها و اصلاحات زیبایی از حذف چربی زیر چانه تا پرکننده‌های پوستی که خط فک شما را صاف می‌کنند متنوع هستند. 

جما کلارک از شرکت سلامتی و زیبایی‌شناسی Gelida می‌گوید: «کرایوتراپی و تحریک عضلانی به سفت‌تر و حجیم‌تر شدن پوست اطراف گردن و پایین صورت، همچنین شکل دادن به عضلات صورت برای ایجاد چهره‌ی لیفت‌شده و جوان کمک می‌کند.» 

کرایوتراپی از سرما برای ایجاد شوک در پوست استفاده می‌کند که به گفته‌ی کلارک منجر به سفت‌تر شدن پوست گردن و صورت می‌شود. تحریک عضلانی، نوعی تمرین برای عضلاتی از صورت است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب به صورت الکترونیکی تحریک می‌شوند، بدون نیاز به پرکننده یا جراحی.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید