بلایی که کووید طولانی بر سر ما می‌آورد؛ کاهش سطح یک هورمون مهم

بلایی که کووید طولانی بر سر ما می‌آورد؛ کاهش سطح یک هورمون مهم

طبق یک مطالعه جدید، کاهش سطح سروتونین در بدن ممکن است یک عامل کمک‌کننده در ایجاد و تداوم علائم به‌اصطلاح کووید طولانی باشد.

کد خبر : ۱۵۷۴۵۹
بازدید : ۴۳

به‌گفته محققان که حتی پس از کاهش علائم حاد کووید، ردپایی از ویروس در دستگاه گوارش باقی می‌ماند، جایی که اکثر سروتونین در آنجا تولید می‌شود و ویروس باعث می‌شود سطح ماده شیمیایی ضروری کاهش یابد. طبق این مطالعه، سطوح پایین سروتونین ممکن است به نوبه‌خود منجر به برخی از علائم شایع‌تر گزارش‌شده کووید طولانی، مانند مشکلات شناختی و مشکلات حافظه شود.

برای این مطالعه که در ژورنال Cell منتشر شد، محققان Penn Medicine تجزیه و تحلیلی را با استفاده از نظرسنجی و بررسی نمودارهای پزشکی از ۱۵۴۰ بیمار بستری شده در بیمارستان با کووید طولانی انجام دادند. بیماران مبتلا به کووید طولانی یا مزمن علائمی ازجمله خستگی، مشکلات شناختی، سردرد، اضطراب، از دست دادن استقامت، مشکلات خواب و از دست دادن حافظه را گزارش می‌کنند. این مطالعه همچنین نمونه‌های خون ۵۸بیمار مبتلا به کووید طولانی را تجزیه و تحلیل کرد و آنها را با نمونه‌های ۳۰نفر که به‌طور کامل از کووید بهبود یافته بودند و همچنین با نمونه‌های ۶۰نفر مبتلا به یک عفونت فعال کووید مقایسه کرد.

نویسندگان درباره نتیجه این تحقیق نوشتند: «این یافته‌ها توضیح احتمالی برای علائم عصبی شناختی مرتبط با تداوم ویروسی در کووید طولانی که ممکن است به سایر سندرم‌های پس از ویروسی گسترش یابد، ارائه می‌کند. محققان دریافتند که بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت سطوح مختلفی از مواد شیمیایی در بدن خود در مقایسه با افرادی که بهبود یافته بودند، داشتند که مهم‌ترین آنها سطوح سروتونین بود. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که گاهی به‌عنوان ماده شیمیایی یا هورمون احساس خوب نامیده می‌شود. این هورمون پیام‌هایی را بین سلول‌های عصبی در مغز و سراسر بدن حمل و به تنظیم خلق و خو کمک می‌کند.

طبق گفته کلینیک کلیولند، سروتونین همچنین نقش مهمی در هضم، خواب، سلامت استخوان، بهبود زخم، لخته شدن خون و میل جنسی دارد. محققان بر این باورند که تکه‌های باقی‌مانده از ویروس در دستگاه گوارش باعث می‌شود بدن پروتئین‌هایی تولید کند که منجر به التهاب و ناتوانی در جذب تریپتوفان می‌شود، اسید آمینه‌ای که برای تولید و نگهداری انتقال‌دهنده‌های عصبی ازجمله سروتونین ضروری است. سطوح پایین سروتونین همچنین منجر به مشکلات حافظه و سایر مشکلات شناختی می‌شود.

منبع: همشهری

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید