چرا ضرر این دو «مکمل ویتامین» بیش از فایده آن‌ها است؟

چرا ضرر  این دو «مکمل ویتامین» بیش از فایده آن‌ها است؟

ویتامین‌های محلول در چربی اگر در دوزهای زیاد مصرف شوند، به احتمال زیاد عوارض جانبی دارند. در این مطلب نظر کارشناسان را در مورد ویتامین A و E می‌خوانید.

کد خبر : ۱۶۲۶۳۸
بازدید : ۱۰۳

فرادید| مکمل‌های مهم زیادی هستند که برای افرادی که کمبودهای خاص یا بیماری خاصی دارند مفید هستند. اما بر اساس تحقیقات و نظر کارشناسان، برخی از مکمل‌های ویتامین ممکن است بیش از فایده، ضرر داشته باشند. 

به گزارش فرادید، جوآن مَنسون، رئیس پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان بریگهام میگوید: «همه همیشه به دنبال آن قرص جادویی هستند که سلامتی کامل به آن‌ها بدهد، اما مکمل‌های غذایی، آن قرص جادویی نیستند، چون فوایدشان بیشتر از خطراتشان نیست.» 

این به آن معنا نیست که برخی گروه‌ها نیازی به مکمل‌های غذایی خاصی در مقاطع خاصی از زندگی خود ندارند، بلکه به این معناست که بیشتر مردم نیازی به مصرف مکمل همه ویتامین‌ها ندارند. 

والتر ویلت، استاد همه‌گیرشناسی و تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی. اِیچ. چان می‌گوید: «به طور کلی، من استفاده از مکمل‌های ویتامین را پیشنهاد نمی‌کنم مگر اینکه دلیل خاصی برای این کار وجود داشته باشد.» 

چنین توصیه‌هایی به ویژه در مورد ویتامین‌های محلول در چربی صدق می‌کند. 

محلول در آب در مقابل محلول در چربی

مواد مغذی محلول در آب و محلول در چربی به شکل متفاوتی در بدن جذب می‌شوند. 

ویتامین‌های محلول در آب که شامل ویتامین C و هر هشت ویتامین B می‌شوند به سرعت در بدن حل، پردازش و متابولیزه می‌شوند و برای استفاده بعدی ذخیره نمی‌شوند. 

آلیس لیختنشتاین، مدیر تیم تغذیه قلب و عروق توضیح می‌دهد: «مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در آب از طریق ادرار دفع می‌شوند.» 

از سوی دیگر، مواد مغذی محلول در چربی، ویتامین‌های A، D، E و k در کبد و بافت چربی سراسر بدن برای استفاده در آینده ذخیره می‌شوند. در حالی که این کار به ذخیره ویتامین D در طول تابستان برای جبران کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ماه‌های زمستان کمک می‌کند، همچنین به این معناست که سطح تجمع این ویتامین‌ها می‌تواند خطرناک و سمی شود. 

جِن مِسِر، متخصص تغذیه توضیح می‌دهد: «ویتامین‌های محلول در چربی نسبت به ویتامین‌های محلول در آب دارای UL کمتری هستند یعنی هنگام مصرف آن‌ها باید احتیاط کنید». 

کارشناسان می‌گویند از بین چهار ویتامین محلول در چربی، ویتامین‌های A و E به احتیاط بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند. 

نگرانی‌ها در مورد ویتامین A

ویتامین A برای بینایی، رشد، تولیدمثل و سلامت سیستم ایمنی مهم است. وقتی آن را از طریق منابع غذایی طبیعی مانند جگر گاو، سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج یا پای کدو تنبل در دوزهای توصیه‌شده (۹۰۰ میکروگرم در روز برای مردان بالغ و ۷۰۰ میکروگرم در روز برای زنان بالغ) مصرف کنید، مصرف ویتامین A ایمن و ضروری خواهد بود. 

حداکثر مصرف روزانه برای ویتامین A، ۳۰۰۰ میکروگرم است، اگرچه شایان ذکر است که چنین تجویزی شامل مصرف یا جذب تمام منابع ویتامین A از جمله غذاها، مکمل‌ها و کرم‌ها/لوسیون‌های حاوی رتینول می‌شود. 

تجاوز از UL خطرناک است و یک دوز بالا به تنهایی می‌تواند منجر به مسمومیت شود. چنین مسمومیتی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی مانند درد مفاصل، آسیب کبدی و نقایص مادرزادی شود. 

ویتامین A برای رشد طبیعی جنین ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند به مادر و جنین در حال رشد آسیب برساند و سبب افزایش خطر نقص مادرزادی چشم، قلب، اندام‌ها و سیستم عصبی مرکزی شود. 

مکمل‌های ویتامین A حتی در مقادیر کم و خارج از دوران بارداری، با تحریک پوست و افزایش خطر شکستگی استخوان مرتبط هستند. 

تحقیقات منتشرشده در اوایل سال جاری نشان داد مسمومیت ویتامین A می‌تواند ناشی از ویتامین A موضعی (رتینول) باشد که برای درمان آکنه و پسوریازیس استفاده می‌شود. 

حتی مشکلاتی در مورد گنجاندن ویتامین A در مولتی‌ویتامین‌ها وجود دارد. لیختنشتاین توضیح می‌دهد: «در یک مقطع، نگرانی در مورد میزان ویتامین A در مکمل‌های مولتی‌ویتامین و تحلیل استخوان در زنان مسن‌تر وجود داشت.» لیختنشتاین می‌گوید به همین دلیل است که برخی مارک‌های مولتی‌ویتامین اکنون فقط ویتامین A را به عنوان یک ماده به شکل بتاکاروتن عرضه می‌کنند. 

افزون بر این، گرچه برخی مطالعات نشان می‌دهند ویتامین A به دست‌آمده از یک رژیم غذایی متعادل ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد، اما دفتر مکمل‌های غذایی NIH خاطرنشان می‌کند که فرم مکمل آن ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد و دلیلش نقش ویتامین A در تنظیم رشد و تمایز سلولی است. 

کیت زراتسکی، متخصص تغذیه می‌گوید: «مصرف طولانی‌مدت ویتامین A با دوز بالا ممکن است منجر به بیماری کبد، افزایش چربی خون، درد استخوان و عضله و مشکلات بینایی شود. علائم اولیه مسمومیت با ویتامین A ممکن است شامل خشکی پوست، حالت تهوع، سردرد، خستگی، کبد بزرگ و ریزش مو و سایر علائم احتمالی شود.» 

نگرانی در مورد ویتامین E

ویتامین E مکمل محلول در چربی بحث‌برانگیزتری است. 

وقتی ویتامین E به طور طبیعی در غذاهایی مانند روغن جوانه گندم، آووکادو، ماهی، دانه‌ها و مغزها مانند بادام، فندق و بادام زمینی وجود دارد، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌های فرد در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و سلامت پوست و چشم را بهبود می‌بخشد. 

اما مشخصات ایمنی شکل مصنوعی آن موضوع مورد بحث بین دانشگاهیان است: «به دلیل گزارش‌های گاه به گاه مبنی بر اثرات منفی مکمل‌های ویتامین E بر سلامتی، دانشمندان در مورد اینکه آیا این مکمل‌ها می‌توانند مضر باشند و حتی خطر مرگ را افزایش دهند، بحث کرده‌اند.» 

یکی از موارد مورد بحث در مورد ویتامین E این است که این ماده مغذی دارای اشکال متعددی است که برخی از آن‌ها بیشتر از سایرین مطالعه شدند. 

ویتامین E به طور طبیعی دارای هشت شکل شیمیایی است، در حالی که بیشتر مکمل‌های ویتامین E آلفا توکوفرول مصنوعی هستند. این فرم آلفا توکوفرول است که به نظر می‌رسد خطرات بیشتری نسبت به سایر اشکال ویتامین E دارد. 

زراتسکی می‌گوید: «من معتقدم نیاز به درک بهتر نحوه عملکرد و تعامل اشکال مختلف ویتامین E در بدن ما وجود دارد.» 

همچنین در مورد میزان مصرف ایمن ویتامین E ابهام وجود دارد. مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین E برای مردان و زنان بالغ ۱۵ میلی‌گرم است، اما حد بالای مصرف روزانه آن ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. مصرف مکمل‌های ویتامین E حتی کمتر از این حد ممکن است آسیب‌زا باشد. 

در واقع، تحقیقات بالینی نشان می‌دهد مصرف روزانه تنها ۲۶۸ میلی گرم ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان تا ۱۷ درصد افزایش دهد. شکل مورد استفاده در مکمل‌ها نیز با سرطان ریه مرتبط است. 

لازم نیست به سطوح سمی برسید تا جنبه‌های منفی را تجربه کنید. 

جسیکا رز، متخصص تغذیه می‌گوید دوزهای بالاتر مکمل ویتامین E نیز ممکن است با لخته شدن خون تداخل داشته باشد که ممکن است موجب خونریزی شود. 

به دلیل این مسائل و موارد دیگر، تحقیقات منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که مکمل ویتامین E دیگر در سطوح بالاتر مورد نیاز برای کمک به محافظت در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان، آرتریت و آب مروارید توصیه نمی‌شود.

بنابراین، انتخاب مارک‌های مکمل معتبر و خرید محصولاتی که توسط اشخاص ثالثِ معتبر، آزمایش و علامت‌گذاری شده‌اند، بر عهده خود مصرف‌کنندگان است. در کل نسبت به هر مکملی که ادعا می‌کند می‌تواند بیماری را درمان کند بسیار محتاط باشید، چون مکمل‌ها مجاز به ارائه چنین ادعاهایی نیستند. 

همچنین مهم است توصیه‌های دوز روزانه و محدودیت‌های بالای مکمل‌های غذایی را جدی بگیرید و مطمئن شوید مکملی که مصرف می‌کنید با دیگری تداخلی ندارد. با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا در تعیین مواد مغذی خاصی که به آن‌ها نیاز دارید به شما کمک کند. 

این یک تصور غلط رایج است که مکمل‌های ویتامین برای همه مفید هستند. در واقع آن‌ها فقط برای افراد خاص در موقعیت‌های خاص مفید هستند، اما به طور کلی ضروری نیستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید