این تمرین ۵ دقیقه‌ای ساده، مهارت‌های مطالعه را تقویت می‌کند

این تمرین ۵ دقیقه‌ای ساده، مهارت‌های مطالعه را تقویت می‌کند

محققان با بررسی عملکرد مطالعه‌ تعدادی از دانش‌آموزان به یافته‌ جالبی درخصوص بالابردن عملکرد و بهبود نتایج آموزشی آن‌ها دست یافتند.

کد خبر : ۱۷۰۰۹۷
بازدید : ۳۵

براساس مطالعه‌ی جدیدی که در ایالات متحده انجام‌ شده است، کودکانی که پیش از بازکردن کتاب ۵ دقیقه به تمرین ذهن‌آگاهی می‌پردازند، شانس بیشتری برای بهبود مهارت‌های خواندن خود دارند. این مطالعه، نخستین پژوهش در نوع خود است که به ارتباط مستقیم بین ذهن‌آگاهی و توانایی‌های تحصیلی در بزرگسالان جوان می‌پردازد.

محققان از دانشگاه کرونل و دانشگاه سیراکیوز، عملکرد مطالعه‌ی ۵۶ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۳ ساله را مورد مطالعه قرار دادند و برخی از گروه‌ها را مجبور کردند تا قبل از مطالعه در فعالیت‌های ذهن‌آگاهی شرکت کنند. این فعالیت‌ها شامل آگاهی بیشتر از الگوهای تنفسی و پرورش افکار مثبت بود؛ یعنی اقداماتی که به حفظ تمرکز روی زمان حال کمک می‌کند و از طرف دیگر به‌عنوان ذهن‌آگاه شناخته می‌شود.

در پایان سال تحصیلی، دانش‌آموزانی که تکنیک‌های تمرکز حواس را انجام داده بودند به‌طور متوسط ۴٫۴۱ کلمه‌ را به‌درستی و بیشتر از دیگران در زمان‌بندی تعیین‌شده برای مطالعه خوانده بودند. مطالعات پیشین ارتباط بین مداخلات مبتنی بر ذهن‌آگاهی و بهبود عملکرد تحصیلی را نشان داده‌اند؛ اما بسیاری از این تحقیقات به‌جای مهارت‌های مورد نیاز برای کسب نمرات، به خود نمرات می‌پردازند.

جاش فِلور، نویسنده‌ی اصلی مطالعه و روان‌شناسی از دانشگاه کرنل می‌گوید: «این معیاری است برای استفاده از مهارت‌های واقعی که دانش‌آموزان برای متنی که درحال خواندن آن هستند استفاده می‌کنند؛ نه صرفا نمره‌ای که در ترم می‌گیرند.» همان‌طور که مطالعه‌ی اخیر اشاره می‌کند، درک مطلب برای بسیاری از موضوعات آکادمیک دیگر حیاتی است. اگر بچه‌ها بتوانند نحوه‌ی درک کلمات و جملات را بهبود بخشند، عملکرد بهتری در مورد کل صفحه‌ای که درحال مطالعه‌ی آن هستند خواهند داشت.

آزمایش اخیر در مدرسه‌ی ایالتی نیویورک انجام شد که ۷۰ درصد از دانش‌آموزان آن را کودکان سیاه‌پوست تشکیل می‌دهند و ۸۸ درصد از کل دانش‌آموزان مدرسه زیر خط فقر قرار دارند. به‌گفته‌ی محققان، رویکرد ذهن‌آگاهی می‌تواند راهی مقرون‌به‌صرفه و آسان در اختیار افرادی قرار دهد که ازنظر پیشینه‌های تاریخی در اقلیت هستند.

تمرین ذهن‌آگاهی تاثیر مثبتی روی نتایج آموزشی دارد

فلور می‌گوید: «باتوجه‌به تفاوت‌های زیاد و مداوم در معیارهای استاندارد مطالعه در میان دانش‌آموزان رنگین‌پوست، جالب است شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهند تمرین ذهن‌آگاهی کارآمد در زمان، تاثیر مثبتی روی نتایج آموزشی دارد.»

محققان قصد دارند در مطالعات آینده به بررسی این موضوع بپردازند که ذهن‌آگاهی زمانی‌که به‌طور مستقیم دربرابر سایر روش‌های تقویت مهارت‌های مطالعه آزمایش می‌شود، چقدر موثر است. آن‌ها همچنین به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که استراتژی‌های مختلف ذهن‌آگاهی و زمان صرف‌شده برای آماده‌سازی، چگونه می‌توانند نتایج را تغییر دهند.

پژوهشگران در آینده با دقت بیشتری به این موضوع خواهند پرداخت که چرا ذهن‌آگاهی به مطالعه کمک می‌کند و چه تاثیر مثبتی روی مغز دارد تا ما را در چهارچوب ذهنی مناسب برای مطالعه قرار دهد. فلور در بخشی از مقاله می‌نویسد: «نیاز قابل‌توجهی به چنین مداخلات علمی و موثری وجود دارد تا به جوانانی با پیشینه‌های تاریخی اقلیت کمک کند که با تقویت مهارت‌های مطالعه‌ی خود، در مدرسه موفق شوند.»

یافته‌های مطالعه در ژورنال School Psychology منتشر شده است.

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید