انسان از چه سنی «پیر» است؟

انسان از چه سنی «پیر» است؟

اگر ۵۰ سال پیش این سوال را از شما می‌پرسیدیم، به احتمال زیاد پاسخ شما متفاوت بود.

کد خبر : ۱۸۶۰۴۱
بازدید : ۵۸۲۵

فرادید| از نظر شما پیری از چه زمانی آغاز می‌شود؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد تصور مردمان امروزی این است که سالمندی دیرتر از گذشته آغاز می‌شود، اما این روند ممکن است برای همیشه دوام نیابد. 

به گزارش فرادید، دانشمندان آلمان، آمریکا و لوکزامبورگ، داده‌های بیش از ۱۴۰۰۰ شرکت‌کننده در یک مطالعه چنددهه‌ای به نام «بررسی سالمندی آلمان» را جمع‌آوری کردند. شرکت‌کنندگان متولد سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۷۴ هستند و چندین نسل را پوشش می‌دهند و هر کدام در طول یک دوره ۲۵ساله ۸ پاسخ ارائه کردند؛ وقتی ۴۰ تا ۱۰۰ساله بودند. 

یکی از پرسش‌های اصلی و موضوع مقاله جدید این بود: در چه سنی فردی را پیر توصیف می‌کنید؟ 

وقتی این پرسش در سن ۶۵ سالگی از آن‌ها پرسیده شد، متولدین ۱۹۱۱ گفتند پیری به طور متوسط در سن ۷۱ سالگی آغاز می‌شود. وقتی همین پرسش از افراد متولد ۱۹۵۶ در سن ۶۵ سالگی‌شان پرسیده شد، آن‌ها گفتند ۷۴ سالگی آغاز پیری است؛ یعنی ۳ سال بیشتر از پاسخ متولدین ۱۹۱۱. 

حدس مارکوس وتشتاین، نویسنده نخست در مورد دلیل این امر این بود: «امید به زندگی افزایش یافته که ممکن است به آغاز دیرتر بدی کهولت سن کمک کند. همچنین، برخی از جنبه‌های سلامت به مرور زمان بهبود یافتند، در نتیجه افرادی که در سن خاصی در گذشته پیر محسوب می‌شدند، امروزه دیگر مسن تلقی نمی‌شوند.» 

همین روند در سطح فردی هم مشاهده شد. به طور متوسط، وقتی سن هر شرکت‌کننده چهار یا پنج سال بیشتر میشد، تخمین آن‌ها برای آغاز سالمندی یک سال افزایش می‌یافت. 

زنان به طور متوسط آستانه پیری را حدود دو سال دیرتر از مردان می‌دانستند. عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر تخمین فردی افراد نیز اثر می‌گذارند: برای نمونه، افرادی که از سلامتی چندانی برخوردار نبودند یا تنهاتر از بقیه بودند یا بطور کلی احساس پیری می‌کردند، عموماً باور داشتند کهولت سن زودتر آغاز می‌شود. 

وتشتاین می‌گوید: «مشخص نیست روند به تعویق انداختن سالمندی تا چه حد بازتاب گرایش به دیدگاه‌های مثبت‌تر در مورد افراد مسن و پیری است یا شاید آن‌ها آغاز سالمندی را به تعویق می‌اندازند، چون سالمندی را حالت نامطلوبی می‌دانند.» 

آنچه روشن است این است که روند به تعویق انداختن ممکن است به طور مطلق ادامه پیدا نکند. در سال‌های اخیر سرعت آن کاهش یافته است. 

این مطالعه محدودیت‌هایی دارد، به این معنا که این گروه از شرکت‌کنندگان همگی از کشور آلمان بودند. این احتمال وجود دارد که نگاه فرهنگ‌های غیراروپایی به پیری متفاوت باشد. محققان می‌گویند مطالعات آینده باید به این موضوع رسیدگی کنند و همچنین بررسی کنند آیا روند به تعویق انداختن شروع سالمندی در حال کاهش است یا خیر. 

در حال حاضر تا آنجا که ما می‌دانیم انسان‌ها بیشتر از همیشه زندگی می‌کنند. قرار است رسیدن به یکصدمین سالگرد تولد بسیار رایج‌تر شود، به طوری که مردم شروع به این سوال می‌کنند که آیا برای زندگی انسان محدودیتی وجود دارد یا خیر. با توجه به اینکه برخی در تلاش برای طول عمر به شدت می‌پردازند، جالب است که نحوه نگرش جامعه به سالمندی و چگونگی تکامل آن دیدگاه‌ها را بررسی کنیم.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید