(تصاویر) رونمایی معمار ژاپنی از خانۀ «کاغذی» 4 در 4 متری

(تصاویر) رونمایی معمار ژاپنی از خانۀ «کاغذی» 4 در 4 متری

این خانۀ «کاغذی» در سالگرد ساخت یک خانۀ مشهور «شیشه‌ای» ساخته شده است؛ خانه‌ای که در زمان خودش یک تحول خلاقانه در معماری به حساب می‌آمد.

کد خبر : ۱۸۵۷۸۲
بازدید : ۲۴۷۲

فرادید| شیگِرو بان، معمار ژاپنی، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ساخت خانه شیشه‌ای توسط معمار آمریکایی فیلیپ جانسون در کنتیکت ایالات متحده، یک پاویلیون یا عمارت کلاه فرنگی از جنس لوله‌های کاغذی، چوب و جعبه‌های شیر ساخته است.

به گزارش فرادید، این سازه که با همکاری دانشجویان کوپر یونیونِ دانشگاه نیویورک ساخته شده، به ابعاد ۴.۱ متر در ۴.۱ متر در نزدیکی محل خانه تاریخی جانسون ساخته شده است. 

Untitledخانه‌ی شیشه‌ای (Glass house) یا خانه‌ی جانسون (Johnson house) یک خانه‌موزه واقع در پانوس‌ریج نیو کینن، کنتیکت است. این خانه را فیلیپ جانسون طراحی کرده‌ است.

4

خانه شیشه‌ای که سال ۱۹۴۹ توسط جانسون به عنوان خانه شخصی خودش طراحی شد یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. 

اما این خانه جدید با نام خانه چوبی کاغذی (Paper Log House) برای ایجاد تضاد با خانه اصلی ساخته شده که همانطور که از نامش پیداست دارای دیوارهای کاملاً شیشه‌ای است که در یک قاب فولادی زغالی رنگ قرار گرفته است. 

shigeru-ban-paper-log-house-philip-johnsons-glass-house_dezeen_2364_col_6

این سازه با دیوارهای ساخته شده از ۱۵۶ لوله کاغذی در چارچوبی از جنس تخته سه‌لا روی شالوده‌ای از جنس ۳۹ جعبه شیر قرار گرفته است. 

تمام اجزای ساختمان در کوپر یونیون منهتن ساخته شدند و سپس توسط ۱۷ دانشجو و دستیاران شیگرو بان به محل انتقال داده شدند و ظرف ۱۵ ساعت مونتاژ شدند. 

2

بنیادی که خانه را اداره می‌کند، بان را مأمور کرده تا میراث نوآوری در املاک خانه شیشه‌ای را ادامه دهد، جایی که جانسون مجموعه‌ای از گالری‌ها، فضاهای رویداد و نمایش رقص و موسیقی را در نیمه دوم قرن بیستم طراحی کرد. 

کِرستِن ریوچ، مدیر اجرایی خانه شیشه‌ای گفته است: «ما از نمایش کار شیگرو بان در محوطۀ خانه شیشه‌ای در هفتاد و پنجمین سالگردمان بسیار هیجان‌زده هستیم.» 

shigeru-ban-paper-log-house-philip-johnsons-glass-house_dezeen_2364_col_10

«سال ۱۹۴۹ وقتی خانه شیشه‌ای و خانه آجری تکمیل شدند، فیلیپ جانسون درست در آغاز چیزی بود که قرار بود به یک پردیس وسیع پر از سازه‌هایی تبدیل شود که به طور مداوم در طول بیش از ۵۰ سال، مرزهای طراحی و مصالح را جابجا کرده است.» 

«خانه چوب کاغذی این خصلت آزمایشی و نوآورانه را تداوم بخشیده و انرژی خلاقانه بان را به سمت حل فوری مشکلات اجتماعی با مواد قابل‌بازیافت و به راحتی در دسترس معطوف کرده است.» 

1

بان به واسطه استفاده از مقوا به عنوان مصالح معروف است و بیش از ۳۰ سال است که مجموعه‌ای از سازه‌ها را در واکنش به بلایای طبیعی طراحی کرده است. 

او ابتدا مدل خانه چوب کاغذی را پس از زلزله بزرگ هانشین در سال ۱۹۹۵ در کوبه ژاپن ساخت. نسخه‌های اخیراً پس از زلزله سال گذشته در مراکش ساخته شدند. 

این مدل به عنوان پناهگاه موقت در اروپا برای اسکان اوکراینی‌هایی که از تهاجم روسیه فرار می‌کردند نیز استفاده شد. 

جانسون که سال ۲۰۰۵ درگذشت، یکی از شناخته‌شده‌ترین معماران قرن بیستم بود. او به موازات خانه شیشه‌ای، ساختمان‌های مدرن و پست‌مدرن متعددی از جمله ساختمان AT&T در نیویورک را طراحی کرد که اخیراً توسط Snøhetta بازسازی شد. 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید