برترین ستارگان تاریخ فوتبال آسیا را بشناسید

برترین ستارگان تاریخ فوتبال آسیا را بشناسید

قاره پهناور آسیا، از عربستان گرفته تا ژاپن و آن سوی ژاپن، بازیکنان زیادی را در سال‌های اخیر به دنیای فوتبال معرفی کرده است؛ از چا بوم کئون تا علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا!

کد خبر : ۱۷۶۶۳۲
بازدید : ۳۴

آنچه در ادامه می‌آید فهرستی است از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ آسیا. FourFourTwo برترین‌های فوتبال آسیا را بر اساس معیارهای خودش دستچین کرده است.

۳۳. سان جی‌ های (چین)  

62919914

سان جی‌ های یکی از اولین بازیکنان تاریخ فوتبال چین بود که در انگلیس بازی کرد. او ابتدا به صورت قرضی در کریستال‌پالاس بازی کرد و در فوریه ۲۰۰۲ به منچسترسیتی پیوست و اولین بازیکن چینی شد که در لیگ برتر بازی می‌کند. این مدافع بیش از ۱۵۰ بازی برای سیتی انجام داد و حضور کوتاهی هم در شفیلدیونایتد در چمپیونشیپ داشت.

۳۲. الدر شاهمرادُف (ازبکستان)

62919916

کاپیتان و بهترین گلزن تاریخ ازبکستان از انگشت‌شمار فوتبالیست‌های این کشور است که در یکی از پنج لیگ معتبر اروپا بازی کرده است. او پس از درخشش در اولین فصل حضورش در سری آ با جنوا به رم پیوست و با این تیم قهرمان لیگ کنفرانس اروپا شد.

۳۱. آن یونگ هوان (کره جنوبی)

62919919

آن یونگ هوان که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ توانست ۷۱ بازی ملی با کره داشته باشد، سال ۲۰۰۲ با ضربه سرش به ایتالیا در جام جهانی باعث حذف آتزوری شد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد. او در ایتالیا برای پروجا و همچنین در فرانسه و آلمان به ترتیب با پیراهم متز و دویسبورگ بازی کرد.

۳۰. واتارو اندو (ژاپن)

62435116

واتارو اندو، هافبک ژاپنی، که تابستان ۲۰۲۳ در ۳۰ سالگی از اشتوتگارت به لیورپول پیوست توانست خودش را به‌خوبی نشان دهد. او یکی از اعضای کلیدی تیم ژاپن بود که آلمان و اسپانیا را در جام جهانی ۲۰۲۲ شکست داد. او کاپیتان تیم ملی ژاپن نیز هست.

۲۹. سالم الدوساری (عربستان)

62436233

کاپیتان و زننده گل زیبای عربستان به آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر توانست عنوان بهترین بازیکن سال را نیز به دست بیاورد. این وینگر تکنیکی که چندین بار با الهلال قهرمان لیگ برتر عربستان شده است، سال ۲۰۱۸ یک دوره کوتاه را به صورت قرضی در ویارئال توپ زد.

۲۸. محمد الدعایه (عربستان)

62919983

یکی از بازیکنانی که بیشترین بازی را در تاریخ داشته است، محمد الدعایه، دروازه‌بان نامدار عربستان است که ۱۷۸ بار در طول ۱۳ سال درون دروازه عربستان ایستاد. او با عربستان قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ شد و با الهلال چهار عنوان قهرمانی در لیگ برتر عربستان را به دست آورد و سال ۱۹۹۹ از سوی فدراسیون تاریخ و آمار به عنوان دروازه‌بان قرن آسیا انتخاب شد.

۲۷. یونس محمود (عراق)

61787904

یونس محمود کاپیتان تیم ملی عراق بود و در ۱۴۸ بازی ملی، ۵۷ گل به ثمر رساند. او در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۷ با عراق قهرمان شد و شیرهای بین‌النهرین را به قهرمانی قاره کهن رساند. محمود که نامزد توپ طلای آن سال شد (او در رده بیست‌ونهم جهان قرار گرفت)، تنها گل بازی را در فینال مقابل عربستان به ثمر رساند و جایگاهش را به عنوان یک قهرمان ملی محکم کرد.

۲۶. ایجی کاواشیما (ژاپن)

62920001

دروازه‌بان ژاپن در جام‌های جهانی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به تیم ملی کشورش کمک کرد تا به مرحله یک‌هشتم نهایی برسد. کاواشیما قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ بود و ۱۴ سال را در اروپا گذراند و برای باشگاه‌هایی در بلژیک، اسکاتلند و فرانسه بازی کرد.

۲۵. یاسوهیتو اندو (ژاپن)

62920019

یاسوهیتو اندو، اولین بازیکن ژاپنی بود که توانست از مرز ۱۵۰ بازی ملی عبور کند و در مجموع ۱۵۲ بار بازی کرد و در چهار دوره جام جهانی حضور داشت. این هافبک سرانجام سال ۲۰۲۳ بازنشسته شد. او با گامبا اوزاکا قهرمان جی‌لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۸ شد و بیش از هزار بازی حرفه‌ای را انجام داد. اندو سال ۲۰۰۹ به عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب شد.

۲۴. تاکومی مینامینو (ژاپن)

62920024

تاکومی مینامینو که اولین بازی ملی‌اش را سال ۲۰۱۵ انجام داد مهاجم قابلی است و در امر گلزنی موفق ظاهر شده است. او نیز یکی از ستارگان ژاپن در جام جهانی ۲۰۱۸ بود. این هافبک تهاجمی اندکی قبل از تولد ۲۰ سالگی‌اش به سالزبورگ پیوست و در ادامه ژانویه ۲۰۲۰ به لیورپول رفت و شش ماه بعد با آنفیلدی‌ها قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. او سال ۲۰۲۲ قرمزها را به مقصد موناکو ترک کرد.

۲۳. علی کریمی (ایران)

62559016

علی کریمی که ۱۲۷ بار با پیراهن تیم ملی ایران بازی کرد، ۳۸ گل ملی را هم به ثمر رساند و به تیم ملی کمک کرد تا در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ سوم شود. او همچنین حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ را نیز تجربه کرد. پر مرته‌ساکر، مدافع سابق تیم ملی فوتبال آلمان، درباره کریمی گفت: او دریبل‌زن استثنایی بود که بازیکنان حریف را «گیج» می‌کرد. کریمی در فصل ۲۰۰۶ - ۲۰۰۵ بوندسلیگا و جام حذفی آلمان را با بایرن‌مونیخ کسب کرد و بعدها با شالکه هم در بوندسلیگا به میدان رفت.

۲۲. شینجی اوکازاکی (ژاپن)

57394822

شینجی اوکازاکی ۵۰ گل برای ژاپن به ثمر رسانده است و کمتر بازیکنی توانسته بیش از او برای سامورایی‌ها گلزنی کند. او با لسترسیتی عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد و در فصلی که لستر قهرمان شد ۳۶ بازی انجام داد و پنج بار گلزنی کرد. اوکازاکی پس از اولین حضورش در جام جهانی در آفریقای جنوبی، در جام ملت های ۲۰۱۱ با ژاپن قهرمان شد و در دو جام جهانی دیگر حضور داشت و در مجموع ۱۱۹ بازی ملی انجام داد.

۲۱. سعید العویران (عربستان)

62920060

عربستان اولین حضورش در جام جهانی را در سال ۱۹۹۴ با صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جشن گرفت و به لطف درخشش سعید العویران که با زدن یکی از بهترین گل‌های تمام دوران، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت بلژیک را با میشل پرودوم و انزو شیفو حذف کرد. عربستان در دور دوم برابر سوئد شکست خورد و از جام جهانی حذف شد. العویران که ۷۵ بار برای عربستان به میدان رفت، تمام دوران فوتبالش را در الشباب گذراند؛ جایی که در ابتدای دهه ۹۰ سه قهرمانی متوالی عربستان را به دست آورد.

۲۰. ماکوتو هاسبه (ژاپن)

62920099

کاپیتان سابق ژاپن که در ۴۰سالگی هنوز برای اینتراخت فرانکفورت بازی می‌کند، یکی از بهترین بازیکنان ژاپن است. مدافع میانی سابق اوراوا رد دایموندز سال ۲۰۱۴ به اینتراخت پیوست و قهرمان جام حذفی آلمان و لیگ اروپا شد. او در سطح ملی کاپیتان ژاپن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ بود و در سه جام جهانی نیز با سامورایی‌های آبی حضور داشت.

۱۹. احمد راضی (عراق)

62920101

احمد راضی، بهترین بازیکن تاریخ عراق است و در اولین و تنها حضور کشورش در جام جهانی ۱۹۸۶ بازی کرد و مقابل بلژیک در جام جهانی گل زد. این مهاجم افسانه‌ای که سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد، در ۱۲۱ بازی ملی ۶۲ گل به ثمر رساند.

۱۸. کازویوشی میورا (ژاپن)

57306463

کازویوشی میورا به طرز شگفت‌آوری هنوز در ۵۰سالگی به صورت حرفه‌ای بازی می‌کند. او یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال ژاپن است. او هرگز در جام جهانی بازی نکرد ولی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ قهرمان شد و در ۸۹ بازی ملی ۵۵ گل به ثمر رساند.

۱۷. یوتو ناگاتومو (ژاپن)

57820099

یوتو ناگاتومو یکی از بهترین مدافعان تاریخ آسیاست و بیش از ۱۰۰ بازی برای کشورش انجام داد. این مدافع کناری با ژاپن قهرمان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ شد و همان سال به اینتر پیوست و بیش از ۲۰۰ بار برای این تیم در سری آ انجام داد و در ادامه در گالاتاسرای و مارسی نیز توپ زد.

۱۶. کیم مین جائه (کره جنوبی)

62671396

کیم مین جائه با ناپولی قهرمان سری آ شد و خیلی زود مورد توجه بهترین باشگاه‌ها قرار داشت. او تابستان ۲۰۲۳ با ۵۸ میلیون یورو به بایرن‌مونیخ پیوست و گران‌ترین فوتبالیست آسیایی تاریخ شد. کیم جام جهانی ۲۰۱۸ را به دلیل مصدومیت از دست داد اما چهار سال بعد در جام جهانی قطر بازی کرد.

۱۵. جواد نکونام (ایران)

57319095

جواد نکونام در میان بهترین بازیکنان تاریخ ایران جای می‌گیرد. او ۱۴۹ بازی ملی در طول ۱۵ سال انجام داد و در جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ بازی کرد که در جام جهانی دوم کاپیتان ایران بود. این هافبک گلزن اکثر بازی‌های باشگاهی‌اش را برای پاس تهران انجام داد و هفت سال را در دو دوره با اوساسونا در لالیگا سپری کرد و فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ به اوساساونا کمک کرد به نیمه‌نهایی جام یوفا برسد.

۱۴. هونگ میونگ بو (کره جنوبی)

62920110

هونگ میونگ بو اولین بازیکن آسیایی بود که در چهار جام جهانی متوالی حضور داشت، سوئیپر کره جنوبی در فهرست ۱۰۰ بازیکن برتر از سوی پله نیز قرار گرفت. او برای اولین بار در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بازی کرد و در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز کاپیتان تیم ملی کشورش بود.

۱۳. شونسوکه ناکامورا (ژاپن)

62920111

شونسوکه ناکامورا با ۹۸ بازی ملی یکی از بهترین‌های تاریخ ژاپن است و در جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ به میدان رفت. او بهترین سال‌های دوران حرفه‌ای باشگاهی‌اش را در سلتیک سپری کرد؛ جایی که سه عنوان قهرمانی اسکاتلند را به دست آورد و اولین بازیکن ژاپنی بود که در لیگ قهرمانان گلزنی کرد. زمانی گفته می‌شد که ناکامورا، یک کاشته‌زن استثنایی، می‌تواند «با پای چپش یک قوطی لوبیا را باز کند.»

۱۲. کونیشیگه کاماموتو (ژاپن)

62920116

کونیشیگه کاماموتو بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷، ۷۵ گل در ۷۶ بازی ملی به ثمر رساند. او در طول دوران حرفه‌ای‌اش هرگز به جام جهانی راه پیدا نکرد اما در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی بهترین گل را به ثمر رساند. او یک اسطوره بی‌چون و چرا در فوتبال ژاپن است.

۱۱. سامی الجابر (عربستان)

61748579

سامی الجابر در چهار جام جهانی برای تیم ملی فوتبال کشورش بازی کرد و در سه دوره هم گلزنی کرد. این مهاجم سال ۱۹۹۶ قهرمان جام ملت‌های آسیا شد و پنج بار هم با الهلال قهرمانی عربستان را جشن گرفت.

۱۰. مهدی مهدوی‌کیا (ایران)

62136358

اسطوره ایرانی و بازیکن سال ۲۰۰۳ آسیا در جناح راست هامبورگ و پرسپولیس دوران درخشانی داشت. مهدوی‌کیا با ۱۱۰ بازی ملی در جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ بازی و به تیم‌ملی کمک کرد تا در جام‌ ملت‌های آسیای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ به مقام سوم دست یابد.

۹. علی دایی (ایران)

62269900

علی دایی با ۱۰۹ گل در ۱۴۸ بازی ملی، بیش از ۱۵ سال بهترین گلزن تمام دوران در رده ملی بود (در نهایت این رکورد را رونالدو شکست). او به عنوان بهترین بازیکن آسیا در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد و پس از کسب عنوان قهرمانی بوندسلیگا و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان با بایرن‌مونیخ در جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ بازی کرد. (او سبیل‌های فوق‌العاده‌ای در جام جهانی اولش داشت.)

۸. شینجی کاگاوا (ژاپن)

62920121

شینجی کاگاوا که بیشتر دوران حرفه‌ای‌اش را در دو باشگاه بزرگ اروپا، منچستریونایتد و بوروسیا دورتموند، گذراند یکی از برجسته‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ ژاپن است. او قهرمان لیگ برتر و بوندسلیگا شد و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ هم به قهرمانی رسید و در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز حضور داشت.

۷. هیده‌توشی ناکاتا (ژاپن)

62920132

ناکاتا، ملی‌پوش ژاپنی با ۷۷ بازی ملی، سال ۱۹۹۸ اولین بازیکن آسیایی شد که نامزد توپ طلا می‌شود. (در واقع او در عرض چهار سال سه بار نامزد دریافت توپ طلا شد.) ناکاتا هافبکی بسیار بااستعداد و سختکوش بود و بخش عمده‌ای از دوران حرفه‌ای‌اش را در سری آ گذراند - جایی که با رم قهرمان سری آ شد و دوران بازی‌اش را در لیگ برتر در بولتون واندررز به پایان رساند.

۶. کیم جو سونگ (کره جنوبی)

62920142

کیم جو سونگ که به خاطر موهای بلند و موج دارش به «اسب وحشی» ملقب شد و یکی از اولین فوق ستاره‌های فوتبال کره جنوبی بود، از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ توانست ۷۶ بازی ملی انجام دهد. او یک دوره قرضی را در تیم آلمانی بوخوم توپ زد و با این تیم قهرمان بوندسلیگای ۲ شد.

۵. پائولینو آلکانتارا (فیلیپین)

62920149

ستاره فیلیپینی که تباری اسپانیایی و سابقه حضور در تیم‌های پایه بارسلونا را داشت ۸۷ سال تمام رکورددار بارسلونا برای بیشترین گل در بازی‌های رسمی و دوستانه بود. آلکانترا که در فیلیپین متولد شد، در سه سالگی به بارسلونا نقل مکان کرد. او بعداً برای اسپانیا هم بازی کرد.

۴. پارک جی سونگ (کره جنوبی)

57648771

بسیاری بر این باورند که پارک بهترین لژیونر تاریخ فوتبال آسیا در اروپاست. او ابتدا در آیندهوون بود که بازی‌های درخشانی را به نمایش گذاشت و خودش را به فوتبال اروپا معرفی کرد. او بعد از آیندهوون راهی بزرگ‌ترین تیم تاریخ لیگ جزیره یعنی منچستریونایتد شد و بازی‌های درخشانی را با پیراهن این تیم زیر نظر سر الکس فرگوسن به نمایش گذاشت. او توانست قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و رقابت‌های لیگ برتر انگلیس را تجربه کند.

۳. کیسوکه هوندا (ژاپن)

61555156

بهترین بازیکن تاریخ ژاپن، ۳۷ گل در ۹۸ بازی ملی به ثمر رساند و بازیکن سال ۲۰۱۰ ژاپن شناخته شد. او متخصص ضربه‌های ایستگاهی بود و هنرش را بارها در میلان و جام جهانی ۲۰۱۰ مقابل دانمارک نشان داد و به کشورش کمک کرد تا در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود.

۲. چا بوم کئون (کره جنوبی)

62542369

او اسطوره فوتبال کره جنوبی به شمار می‌آید و در جام جهانی ۱۹۸۶ حضور یافت و از نخستین بازیکنانی بود که از قاره آسیا در رقابت‌های بوندسلیگا به میدان رفت. او برای تیم‌های بایر لورکوزن و اینتراخت فرانکفورت بازی کرد.

۱. سون هیونگ مین (کره جنوبی)

62905308

فوق ستاره کره جنوبی و قطعا بزرگترین بازیکن تاریخ آسیا، سال ۲۰۲۳ به اولین بازیکن آسیایی تبدیل شد که ۱۰۰ گل در لیگ برتر به ثمر رسانده است و از این حیث تاریخ‌ساز شد. برنده کفش طلای لیگ برتر تاکنون در سه جام جهانی حاضر بوده است و جایزه پوشکاش ۲۰۲۰ را برای گل انفرادی فوق‌العاده‌اش مقابل برنلی دریافت کرد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید