ظهور اولین الماس سیاه فوتبال؛ وقتی پله هم به دنیا نیامده بود!

ظهور اولین الماس سیاه فوتبال؛ وقتی پله هم به دنیا نیامده بود!

نام اسطوره فقید تیم ملی برزیل در ذهن فوتبال‌دوستان با «الماس سیاه» تداعی می‌شود اما قبل از او بازیکنی از مراکش این عنوان را به خود اختصاص داده بود!

کد خبر : ۱۸۴۱۳۱
بازدید : ۹۳۹

ورزش فوتبال را با هیچ رشته دیگری نمی‌توان مقایسه کرد. دنیای مستطیل سبز با همه بزرگی و جذابیت خود در قاب کوچک تلویزیون وارد شد و از آنجا، جایی همیشگی در قلب و جان هواداران پیدا کرد. در این دنیای پرتلاطم و خوش‌ آب‌ورنگ، خیلی‌ها آمدند و رفتند اما نام برخی‌ برای همیشه در اذهان باقی ماند. نام‌هایی که با القاب خاص در تاریخ فوتبال ماندگار شدند که لقب الماس سیاه یکی از آنهاست.

با شنیدن کلمه الماس سیاه فوتبال، بی‌اختیار به یاد مهاجم افسانه‌ای تیم ملی برزیل می‌افتیم. اگر کمی به عقب برویم، ادسون آرانتس دو ناسیمنتو معروف به پله برای فوتبال دوستان چهره‌ای محبوب به شمار می‌رفت و هنوز قدیمی‌ها بازی‌های او را به یاد دارند.

171037412

بدون شک او یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است. مهاجمی که ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در شهر میناز ژرایس متولد شد و فوتبال خود را از باشگاه سانتوس آغاز کرد. کسب سه عنوان قهرمانی با برزیل در جام‌ ‌جهانی سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ از جمله افتخارات این بازیکن بزرگ به شمار می‌رود. ماشین گلزنی برزیل آنقدر خوب بود که از او به‌ عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان تمام ادوار فوتبال یاد می‌شود تا جایی‌که از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفت.

با این حال، هنوز پله به دنیا نیامده بود که الماسی از قاره سیاه به دنیای فوتبال معرفی شد. شاید اگر العربی بن مبارک در زمان دیگری چشم به دنیا گشوده بود نام او نیز امروز برای فوتبال دوستان آشنا بود. این بازیکن مراکشی ۱۶ ژوئن ۱۹۱۷ در کازابلانکا به دنیا آمد و در ۷۵ سالگی چشم از دنیا فرو بست. بن مبارک در ۱۱ آوریل ۱۹۳۷ در جریان دیداری دوستانه با تیم ملی «ب» فرانسه به میدان رفت و با درخشش خود در برتری ۴ بر ۲ تیم کشورش سهم به‌سزایی داشت.

171037411

هرچند قرار بود آن بازی با هدف اثبات توانمندی‌های فوتبال اروپا و فرانسه و به نوعی برتری خروس‌ها بر منتخب مراکش( به عنوان یک مستعمره سابق فرانسه) برگزار شود اما خوش‌بین‌ترین هواداران در کازابلانکا هم تصور نمی‌کردند در این بازی فرانسه شکست بخورد؛ آن هم با اختلاف ۲ گل اما این اتفاق افتاد و همین بازی زمینه جهش العربی بن مبارک شد. او ستاره آن بازی بود که یک سال بعد به تیم ملی فرانسه اضافه شد و لقب الماس سیاه را قبل از پله و اوزه‌بیو به نام خود کرد.

او که در پست هافبک بازی می‌کرد در تیم‌ ملی فرانسه سال‌ها به میدان رفت و در رده باشگاهی نیز برای تیم‌هایی از جمله اتلتیکومادرید و المپیک مارسی به میدان رفت. العربی بعدها به عنوان مربی در تیم ملی فوتبال مراکش حضور پیدا کرد.

منبع: ایرنا

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید