مقایسه موتور TU5 با EF7؛ مشخصات، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

مقایسه موتور TU5 با EF7؛ مشخصات، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

در این مطلب می‌خواهیم دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین موتورهای تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 و EF7 را با یکدیگر مقایسه کنیم پس همراه ما باشید.

کد خبر : ۱۷۰۴۳۱
بازدید : ۱۱۸۰۰

در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 با EF7 خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هریک را ذکر خواهیم کرد.

موتور یا پیشرانه هر خودرو قلب تپنده و مهم‌ترین بخش آن به شمار می‌رود. پیشرانه‌های درون‌سوز در طول یک قرن گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده‌اند و اگرچه کم‌کم جای خود را به موتورهای برقی بدون آلایندگی می‌دهند اما برخی برندهای مطرح دنیا همچنان به دنبال یافتن روش‌هایی برای ادامه تولید موتورهای درون‌سوز هستند. 

در این مطلب می‌خواهیم دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین موتورهای تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 و EF7 را با یکدیگر مقایسه کنیم پس همراه ما باشید.

موتور tu5

مقایسه موتور TU5 با EF7

شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از دهه ۸۰ میلادی سری موتورهای موسوم به TU را جایگزین موتورهای قدیمی خود کرد. دو نمونه از مشهورترین موتورهای سری TU در ایران با نام‌های TU3 و TU5 شناخته می‌شوند و در خودروهایی همچون ۲۰۶ ، ۲۰۷ ، پارس ، رانا و… بکار رفته‌اند.

این موتور جزو موتورهای کم استهلاک و خوب تولیدی ایران خودروست که در طول این سال‌ها عملکرد خود را ثابت کرده و البته اخیراً نیز نسخه ارتقا یافته آن با پسوند پلاس تولید شده است.

اما یکی از حرکات مثبت ایران‌خودرو در چند سال اخیر را می‌توان طراحی و توسعه موتور EF7 دانست. موتور EF7 که با نام موتور ملی نیز شناخته می‌شود در اواخر سال ۱۳۸۶ با کمک آلمانی‌ها تولید و از سال ۱۳۸۷ روی سمند نصب شد. این موتور به‌صورت پایه گازسوز طراحی شده هرچند هم‌اکنون اکثراً شاهد تولید نسخه‌های بنزینی آن هستیم.

یکی از ویژگی‌های شاخص موتور EF7 به تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مربوط می‌شود که سبب بهبود راندمان پیشرانه خواهد شد. شایان‌ ذکر است ایران‌خودرو نسخه‌های متنوعی از موتور EF7 را تولید کرده که شامل نسخه تنفس طبیعی و نسخه توربوشارژر آن است. این موتور روی محصولات متنوعی همچون سمند، سورن و دنا نصب می‌شود.

پیشرانه TU5 از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. البته با برخی تغییرات می‌توان قدرت و گشتاور این پیشرانه را افزایش داد. در طرف مقابل باید به موتور EF7 اشاره کنیم که در حالت بنزین سوز ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

این موتور به دلیل تکنولوژی VVT خود قادر است قدرت و گشتاور را در طیف وسیع‌تری از دور موتور ارائه کند و بنابراین انعطاف‌پذیری خوبی دارد. هر دو پیشرانه یاد شده قابلیت هماهنگی با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک را دارند. با عنایت به قدرت و گشتاور دو پیشرانه می‌توان گفت موتور EF7 تا حدودی برتر از TU5 ظاهر شده و خروجی بالاتری دارد. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو موتور ذکر شده‌اند:

مقایسه موتور TU5 با EF7
  TU5 EF7
تعداد سیلندر ۴ ۴
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۸۷ ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۱۳
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۲ ۱۵۵
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

از جمله مزایای پیشرانه TU5 می‌توان به سروصدای کم، مصرف سوخت پایین در مقایسه با دیگر خودروهای تولیدی، قدرت و شتاب مناسب، فراوانی قطعات و خدمات و هزینه‌های نگهداری مناسب‌تر در مقایسه با موتور EF7 اشاره کرد. البته این موتور مشکلاتی نیز دارد که شامل حساسیت به نوع روغن مصرفی، دمای کارکرد بالا و تکنولوژی قدیمی اشاره کرد.

در مقابل باید گفت موتور EF7 به دلیل طراحی پایه گازسوز خود از مزیتی مهم سود می‌برد و افرادی که به دنبال کار با خودروی خود هستند و یا نمی‌خواهند صرفاً به استفاده از یک نوع سوخت در خودرو بسنده کنند قطعاً به دنبال نسخه دوگانه‌سوز آن خواهند بود.

البته جدای از پایه گازسوز بودن، موتور EF7 دارای مزایای دیگری همچون سروصدای تولیدی کم، قدرت بالاتر در مقایسه با موتور TU5 و تکنولوژی به‌روزتر است. ایرادات این موتور هم به مواردی همچون روغن‌ریزی، قیمت بالاتر قطعات و هزینه تعمیرات، کیفیت پایین برخی قطعات و… مربوط می‌شود. همچنین برخی مالکان به مشکلات دسته‌موتور محصولات مجهز به این موتور نیز اشاره کرده‌اند.

از نظر مصرف سوخت نمی‌توان یکی را بر دیگری پیروز دانست و اختلاف چندانی بین نسخه‌های بنزینی موتور TU5 و EF7 وجود ندارد. در بحث طراحی ظاهری هر دو موتور چیدمان قابل قبولی دارند و خبری از سیم‌کشی‌های نامنظم و ناهماهنگ برخی موتورها همچون XU7 و M15 در آن‌ها نیست.

در خاتمه باید گفت مقایسه موتور TU5 با EF7 پیروز قاطعی ندارد و اولویت‌های مصرف‌کنندگان می‌تواند نتیجه را مشخص کند. درصورتی‌که به دنبال خرید خودرویی با هزینه‌های نگهداری و استهلاک کمتر هستید و نوع سوخت مصرفی آن اهمیت ندارد موتور TU5 پاسخگوی نیازها خواهد بود؛ اما اگر اولویت شما موتوری دوگانه‌سوز و به‌روزتر است موتور EF7 انتخاب بهتری به نظر خواهد رسید.

  موتور TU5 موتور EF7
نقاط قوت مصرف سوخت و آلایندگی کم، سروصدای کم، خدمات پس از فروش گسترده قدرت تولیدی بالاتر، سروصدای کم، پایه گازسوز بودن
نقاط ضعف دمای کارکرد بالا، حساسیت به روغن مصرفی قیمت بالای قطعات، استهلاک بالاتر، روغن‌ریزی برخی قطعات

منبع: خبرآنلاین

۱۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید