جنگ‌های تلخ جهانی و متضررین ورزشی

جنگ‌های تلخ جهانی و متضررین ورزشی

جنگ، حوادث بسیار دیگری را در مقاطع مختلف تحت‌الشعاع خود قرار داده است. دراین عرصه، مهم‌ترین‌ها، المپیک‌های ۱۹۱۶ لندن ۱۹۴۰ توکیو و ۱۹۶۶ لندن و جام‌های جهانی ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ بوده است.

کد خبر : ۱۴۷۰۳۱
بازدید : ۵۰

جنگ، حوادث بسیار دیگری را در مقاطع مختلف تحت‌الشعاع خود قرار داده است. دراین عرصه، مهم‌ترین‌ها، المپیک‌های ۱۹۱۶ لندن ۱۹۴۰ توکیو و ۱۹۶۶ لندن و جام‌های جهانی ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ بوده است. این ۵ میدان بزرگ المپیک و جام جهانی فوتبال به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم اصلا برگزار نشد.

جنگ، حوادث بسیار دیگری را در مقاطع مختلف تحت‌الشعاع خود قرار داده است. دراین عرصه، مهم‌ترین‌ها، المپیک‌های ۱۹۱۶ لندن ۱۹۴۰ توکیو و ۱۹۶۶ لندن و جام‌های جهانی ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ بوده است.

این ۵ میدان بزرگ المپیک و جام جهانی فوتبال به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم اصلا برگزار نشد اما میادین دیگری هم تحت تاثیر جنگ قرار گرفته، ‌از جمله المپیک ۱۹۷۲ و حمله چریک‌های فلسطینی‌ به اردوگاه‌ صهیونیست‌ها، عدم رویارویی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و خروج این کشور از اتحادیه فوتبال و شورای المپیک آسیا بعد از سال ۱۹۷۴ و... به هرحال آنچه وجود دارد این‌که جنگ، حوادث زیادی را در ورزش دنیا تحت تاثیر قرار داده و این تنها منحصر به ایران و وقایعش نمی‌شود.

17

المپیک‌های غایب!

(۱۹۴۰، ۱۹۱۶ و ۱۹۴۴) المپیک در سال ۱۸۹۶(۱۲۷۵ شمسی- آخرین سال زندگی ناصرالدین شاه) فعالیتش را آغاز کرد. سال ۱۸۹۶، آتن میزبان المپیک بود اما در سال ۱۹۰۰، پاریس دومین دوره را میزبانی کرد.

در سال ۱۹۰۴، سن لویی در آمریکا این مسئولیت را عهده‌دار بود. در سال ۱۹۰۸، لندن میزبان المپیک بود و در سال ۱۹۱۲ استکلهلم سوئد، میزبان المپیک پنجم بود. المپیک ششم به علت وقوع جنگ هیچ‌گاه برگزار نشد اما مشعل المپیک روشن شد و المپیک ششم که برگزار نشد جزو ادوار المپیک محسوب می‌شود و در سال ۱۹۲۰ که المپیک در آنتورپ بلژیک برگزار شد، دوره هفتم المپیک محسوب شد.

در این دوره آغازکنندگان جنگ، تنبیه شدند. المپیک‌های ۱۹۲۴، ۱۹۲۸، ۱۹۳۲ و ۱۹۳۶ یعنی ادوار هشتم، نهم، ‌دهم و یازدهم در پاریس، آمستردام، ‌لس‌آنجلس و برلین برگزار شد.

همان‌طور که مابین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ به علت وقوع جنگ جهانی اول، المپیک سال ۱۹۱۶ برگزار نشد، ‌مابین سال‌های جنگ جهانی دوم، یعنی در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ یعنی ۱۳۱۸ شمسی تا ۱۳۲۴، ۲ دوره المپیک برگزار نشد اما این‌بار هم مثل ۱۹۱۶ این دوره جزو ادوار المپیک شمارش شد و مشعل المپیک در این سال‌ها روشن شد اما در سال ۱۹۴۰ المپیک دوازدهم و در سال ۱۹۴۴، المپیک سیزدهم برگزار نشد اما جزو ادوار محاسبه شد، چنانچه المپیک ۱۹۴۸ لندن، ‌المپیک چهاردهم محاسبه شد. المپیکی که مخصوص جنگ زده‌ها بود و از آن به بعد تمام ادوار المپیک به صورت منظم برگزار شد. المپیک لندن سی‌امین دوره المپیک محسوب می‌شد.

جام‌های جهانی غایب

در دوران جنگ جهانی اول، هنوز مسابقات جام جهانی آغاز نشده بود چرا که جام جهانی از سال ۱۹۳۰، ۹ سال قبل از آغاز جنگ جهانی استارت خورد. در سال ۱۹۳۰، اروگوئه میزبان جام جهانی اول بود. سال ۱۹۳۴، جام دوم در ایتالیا برگزار شد. در سال ۱۹۳۸ جام سوم در فرانسه انجام شد.

در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۶۴ جام‌های جهانی برگزار نشد اما بر خلاف المپیک، در این دوره، مسابقات جام جهانی به عنوان دوره مستقل محاسبه نشد چنانچه دوره بعدی، سال ۱۹۵۰ در برزیل به عنوان جام جهانی چهارم انجام شد. 

نکته این‌که انگلستان و برزیل در ۲ مقطع زمانی، پشت سر هم قرار گرفتند. آن‌ها میزبان اولین المپیک و اولین جام جهانی بعد از جنگ جهانی دوم بودند. لندن در سال ۱۹۴۸(۲۷ شمسی) و برزیل در سال ۱۹۵۰ (۲۹ شمسی) به ترتیب میزبان مسابقات مورد اشاره بودند و جالب این‌که ۶۴ سال بعد میزبانی لندن تکرار شد و برزیل هم ۶۴ سال بعد ۲ سال بعد از المپیک لندن میزبانی جام‌های جهانی را عهده‌دار شد.

برخی از اتفاقات ویژه در ادوار المپیک رخ داده که متاثر از جنگ و تبعات آن بود که چند نمونه آن را ذکر خواهیم کرد.

جنگ در آب

هلند و اسپانیا در سال ۱۹۵۶ به دلیل اشغال نظامی مجارستان توسط اتجاد جماهیر شوروی، المپیک ملبورن را تحریم کردند اما مجارستان تحت امر نظامی کشور شوروی بود و خود باید در مسابقات شرکت می‌کرد، زمان برگزاری المپیک ۱۹۵۶ تانک‌های روس در بوداپست رژه می‌رفتند.

در مجارستان حکومت نظامی دایر بود، رود دانوب، از خون «ناگی» رهبر معترضین حمله شوروی به مجارستان قرمز شده بود. در اوج حساسیت نظامی شوروی و مجارستان در رشته واترپلو روبه‌رو شدند.

شوروی که در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن در دومین حضور المپیک خود، آمریکا را برای اولین‌بار از رتبه اول مجموع مدال‌ها به زیر کشید در واترپلو، حریف مجارها که قهرمان دنیا در این رشته ورزشی بودند نشده و قافیه را باخت.

دیدار ۲ تیم دیداری به غایت خشن بود و از ضربات خشن روس‌ها به سر و صورت مجارها چند بار استخر از خون صورت بازیکنان مجار سرخ شد. دیدار بسیار حساس چنان به پایان رسید که خبر صورت خونین‌ها مجاری، ‌تیتر اول تمام نشریات دنیا شد اما بازیکنان مجار با طعنه زدن به آرمان‌های انقلابی کمونیسم و اشاره به پوشالی بودن آن با تکیه بر واژه «رفیق» که روسها آن رابه عنوان دوست، همشهری و هموطن به کار می‌بردند مدام می‌گفتند: حیثیت حریف تانک‌های مخوف روس‌ها در اطراف دانوب شدند.

یاران زاپاتا

در سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ یعنی قبل از شروع المپیک ۱۹۶۸، اتفاقات نظامی زیادی در دنیارخ داد. از طرفی بهار خونین در پراک، مرکز چکسلواکی سابق و تردد تانک‌های شوروی بیم تحریم گسترده المپیک را به دل مسئولان می‌انداخت و از طرفی جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی به هراس المپیک می‌افزود، چند هفته قبل از مراسم افتتاحیه، دانشجویان مکزیکی که از همتایان اروپایی معترض به زیاده خواهی روسها در کشورهای بلوک شرق اروپا بودند، ‌به دولت مکزیک و برگزاری بازی‌ها در مکزیکوسیتی اعتراض کرده که باعث کشته شدن ۳۰ نفر شد! مکزیکی‌های نظامی، دست نظامی‌های روس را از پشت بستند.

چریک‌های فلسطین

یکی از تلخ‌ترین حوادث المپیک، اتفاق المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بود که بازی‌ها را به تعطیلی کشاند. ۸ چریک فلسطینی عضو سازمان حمله کرده و چند ورزشکار را گروگان گرفته و شرط آزادی آنها را آزاد کردن ۲۳۰ زندانی فلسطینی اعلام کردند.

بازی‌ها از جریان اصلی خارج شد، بازی‌ها درگیر جریان سیاسی بود که اقدام ابلهانه پلیس آلمان و حاکمیت دژخیم رژیم اشغالگر قدس منجر به کشته شدن ۲۵ نفر از جمله ۹ ورزشکار صهیونیست، ۵ چریک فلسطینی و ۱۱ کماندوی آلمانی شد!

افغان ها، ‌المپیک را نصف کردند

در سال ۱۳۵۸، اتحاد جماهیر شوروی، خاک کشور افغانستان را مورد حمله نظامی خود قرار داد و این کشور را به بهانه بی‌ثباتی، اشغال کرد. ایران، در اعتراض به عملکرد شوروی، المپیک ۱۹۸۰ مسکو را تحریم کرد اما این پایان ماجرا نبود، ابتدا آمریکا و سپس کشورهای اقماری آمریکا مثل آلمان غربی، فرانسه و ...المپیک ۱۹۸۰ مسکو را تحریم کردند. 

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید