(ویدئو) YF-23؛ جنگنده عجیبی که قرار بود بجای F22 رپتور بهترین جنگنده جهان شود!

(ویدئو) YF-23؛ جنگنده عجیبی که قرار بود بجای F22 رپتور بهترین جنگنده جهان شود!

طرح نورثروپ دارای پنهان‌کاری بیشتر (رادارگریزتر)، قابلیت حمل تسلیحات بیشتر، شعاع عملیاتی بالاتر و سریعتر بود، ولی چابکی (قابلیت مانور) کمتری از رقیبش YF-22 داشت.

کد خبر : ۱۴۶۴۵۹
بازدید : ۲۵۹۳

 در آخرین سالهای حکومت شوروی، ارتش ایالات متحده آمریکا سخت به دنبال نسخه جدیدی از جنگنده های فوق پیشرفته بود تا سلطه بر آسمان ها را در اختیار داشته باشد. 

در واقع همین برنامه ریزی ها در دهه 80 میلادی بود که سرانجام از دل آن گرانترین و پیشرفته ترین جنگنده جهان یعنی F22 رپتور بیرون آمد. اما چیزی که کمتر درباره آن صحبت می شود این بود که اف 22 رپتور یک پروژه تک و تنها نبود بلکه ارتش ایالات متحده طبق سنت همیشگی خود از شرکت های سازنده مشهور خود خواسته بود که طرح های خود را بسازند تا از میان آنها بهترین گزینه انتخاب شود.

شرکت های دعوت شده به این رقابت مثل همیشه لاکهید مارتین (که کمک جنرال موتورز و بوئینگ را با خود داشت) و شرکت نورثروپ ( که با مک دانل داگلاس همکاری می کرد) بودند. این دو شرکت در اواخر دهه 80 میلادی نمونه های اولیه خود را ساختند که نمونه نورثروپ YF-23 نام گرفت که دو نمونه از آن با نام های «بیوه سیاه» و «شبه خاکستری» ساخته شد. لاکهید مارتین نیز جنگنده جدید خود را YF-22 (همان F22 رپتور کنونی) نامید. YF-23 برای اولین بار در 27 اوت 1990 به پرواز درآمد تا اولین نمایش جنگنده های نسل پنجم رسما آغاز شود.

1

طرح نورثروپ دارای پنهان‌کاری بیشتر (رادارگریزتر)، قابلیت حمل تسلیحات بیشتر، شعاع عملیاتی بالاتر و سریعتر بود، ولی چابکی (قابلیت مانور) کمتری از رقیبش YF-22 داشت. ارتش ایالات متحده در آن زمان مانور پذیری بیشتر را اولویت اول خود می دانست زیرا می خواست در برابر هواپیمای های مافوق صوت شوروی برتری بالاتری بدست بیاورد و همین موضوع سبب رد شدن این جنگنده فوق العاده و عجیب شد. 

2

از ویژگی‌های این جنگنده می‌توان به سطح لوزی شکل ان اشاره کرد که باعث انحراف امواج رادار می‌شود و همچنین سرعت ۲ ماخ بدون پس سوز اشاره کرد. این موضوع سبب می شد تا هیچ موشک حرارتی نتواند این جنگنده را مورد هدف قرار دهد.  ویدئوی زیر مراسم رونمایی و اولین پرواز جنگنده YF-23 در اوت 1990 را به نمایش می گذارد.

منبع: راهنماتو

۲۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید