(ویدئو) سلاح مرموز آلن تورینگ چگونه آلمان نازی را شکست داد؟

(ویدئو) سلاح مرموز آلن تورینگ چگونه آلمان نازی را شکست داد؟

اشتباهات نظامیان در جریان جنگ یکی از خطرناکترین مواردی است که سبب لو رفتن نقشه ها و حتی نابودی سلاح ها و افراد می شود.

کد خبر : ۱۵۴۲۶۵
بازدید : ۲۸۹

آلمان ها در جریان جنگ جهانی دوم از ارتش های قدرتمند در جهان بودند. یکی از ادوات نظامی ارتش هیتلر که برای ارتش متفقین دردسرساز بود، وسیله انیگما (Enigma) بود؛ به این دستگاه کدی داده می شد و آن را تبدیل به پیام می کرد. دستگاه انیگما می توانست هر کدی را تجزیه و تحلیل کند و به معنایش دست یابد.

آلمانی ها معتقد بودند که هیچ دشمنی نمی توانست به کدهای این دستگاه دسترسی پیدا کند و برای همین بود که اطلاعات اصلی نظامی شان را با این دستگاه رد و بدل می کردند.

این دستگاه در سال ۱۹۲۰ ایجاد شد و در دهه ۱۹۳۰ آن را به روز رسانی کردند. در طی جنگ جهانی دوم، آلمان ها حجم وسیعی از اروپا را به کمک این دستگاه تسخیر می کنند.

این دستگاه از بهترین سلاح های نظامی برای آلمانی ها بود. از سوی دیگر متفقین در پی راه حلی برای پیدا کردن کدهای این دستگاه بودند. آلن تورینگ، ریاضی دان معروف هرچقدر تلاش کرد نتوانست از کدهای دستگاه انیگما سردربیاورد. در نهایت هم سلاح مرموز آلن تورینگ دستگاهی شبیه به انیگما بود که نام آن را بمب گذاشت اما مثل انیگما دستی نبود و اتوماتیک بود و اشکالی که داشت این بود که چند جواب مختلف را نشان می داد.

این دستگاه به مهم ترین ابزار متفقین علیه هیتلر تبدیل شد. اولین جواب درست سلاح مرموز آلن تورینگ در ماه می سال ۱۹۴۱ بود که فاش کرد یک یوبوت آلمانی در کدام قسمت اقیانوس گرفته است. سلاح مرموز آلن تورینگ به حدی دقیق پاسخ داده بود که بدون هیچگونه درگیری متفقین توانستند خدمه یوبوت را اسیر کنند. 

وقتی یوبوت به دست متفقین افتاد، آنها یک انیگما را نیز درون آن پیدا کردند و همین امر سبب شد که آلن تورینگ، دستگاه اتوماتیک خود را دقیق تر اصلاح کند.

بعد از آن ارتش متفقین، تعداد ۱۵۵ دستگاه اتوماتیک آلن تورینگ را در جبهه های مختلف علیه هیتلر و آلمان ها به کار بردند.

آلمانی ها در سال ۱۹۴۲ چهارمین روتر را به انیگما اضافه کردند، به همین دلیل آلن تورینگ پیشنهاد داد که کدهای جدید را با کدهای قدیمی مقایسه کنیم و بنابراین کدهای جدید را به راحتی می خوانیم. 

روش تورینگ سبب شد که انگلستان بتواند هر دو دقیقه یکی از کدهای ارتش هیتلر را بشکند

در نهایت اطلاعات آلن تورینگ سبب شد که ارتش متفقین در اکثر جنگ ها پیروز شوند. کار به جایی رسید که در سال ۱۹۴۵ تمام کدهای آلمان نازی توسط دستگاه بمب، شکسته شد.

نکته جالب ماجرا این است که لهستانی ها در حین سقوط در ابتدای جنگ به انگلیسی ها ماجرای دستگاه ارتش آلمان را می گویند اگرچه از کارکرد اصلی دستگاه اطلاعی نداشته اند.

منبع: پارسینه

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید