ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم گلستان درگذشت

سیّد ابراهیم تقوی شیرازی (زادهٔ ۲۶ مهر ۱۳۰۱ ) مشهور به ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز ایرانی بود.

کد خبر : ۱۴۸۲۷۱
بازدید : ۲۴۵

ابراهیم گلستان روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ در منزل مسکونی‌اش در انگلستان و در کنار خانواده‌اش درگذشت.

سیّد ابراهیم تقوی شیرازی (زادهٔ ۲۶ مهر ۱۳۰۱ ) مشهور به ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز ایرانی بود.

گلستان فعالیت ادبی را با ترجمه داستان‌هایی از ارنست همینگوی و ویلیام فاکنر آغاز کرد. «آذر، ماه آخر پاییز»، «شکار سایه»، «جوی و دیوار و تشنه»، «اسرار گنج دره‌ی جنی»، «مد و مه» و «خروس» از آثار داستانی این نویسنده‌اند. او از نخستین نویسندگان معاصر ایران است که به زبان داستان توجه خاصی نشان داد و نثری آهنگین را در قالب‌های داستانی مدرن به‌کار گرفت.

ابراهیم گلستان

او در سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد. این جایزه، اولین جایزهٔ بین‌المللی برای یک کارگردان ایرانی به‌شمار می‌رود.گلستان یکی از پیشگامان سینمای روشنفکری در ایران بود.

او کارگردان دو فیلم داستانی با نام‌های خشت و آینه (۱۳۴۴) و اسرار گنج درهٔ جنی (۱۳۵۰) نیز هست. او همچنین تهیه‌کنندهٔ فیلم خانه سیاه است به کارگردانی فروغ فرخ‌زاد بود.

گلستان نوهٔ آیت‌الله سید محمد شریف تقوی شیرازی و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگارِ شیرازیِ صاحبِ روزنامهٔ گلستان، است که نمایندگی فارس را در مجلس مؤسسان ۱۳۰۴ که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد برعهده داشت.

لیلی گلستان

لیلی گلستان دختر ابراهیم گلستان 

او از سال ۱۳۵۷ در استان ساسکسِ انگلستان زندگی می‌کرد. این کارگردان فقید دو فرزند با نام‌های کاوه و لیلی دارد که لیلی گلستان، به‌عنوان مترجم، نویسنده و مسئول گالری گلستان در ایران فعالیت می‌کند. مانی حقیقی کارگردان «خوک» نیز نوه ابراهیم گلستان است.

به نوشته بی بی سی مراسم خاکسپاری گلستان به طور خصوصی برگزار خواهد شد.

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید