(تصاویر) مشخصات سوخو-۲۴ جنگنده ضربتی مافوق صوت نسل سوم

(تصاویر) مشخصات سوخو-۲۴ جنگنده ضربتی مافوق صوت نسل سوم

تاکنون بیش از ۹۰۰ فروند سوخو-۲۴ تحویل داده شده است و این هواپیما در خدمت نیروی هوایی و دریایی روسیه و نیروی هوایی آذربایجان، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، لیبی، سوریه، سودان، ایران و اوکراین است.

کد خبر : ۱۸۵۳۷۴
بازدید : ۹۹

بمب افکن خط مقدم سوخو-۲۴ام (Su-24M) توسط شرکت سهامی دفتر طراحی سوخوی مستقر در مسکو و انجمن تولید هواپیما نووسیبیرسک در نووسیبیرسک روسیه تولید می شود. سوخو-۲۴ام در سال ۱۹۸۳ وارد خدمت شد و توسعه یافته Su-24 است که با نام رمز ناتو “Fencer” شناخته می شود.

تاکنون بیش از ۹۰۰ فروند سوخو-۲۴ تحویل داده شده است و این هواپیما در خدمت نیروی هوایی و دریایی روسیه و نیروی هوایی آذربایجان، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، لیبی، سوریه، سودان، ایران و اوکراین است.

بمب افکن خط مقدم سوخو-۲۴ام برای نفوذ به قلمرو متخاصم و انهدام اهداف زمینی و سطحی در هر شرایط آب و هوایی، در روز و شب طراحی شده است. این جنگنده دارای انواع مختلف است که برای شناسایی و اقدامات متقابل الکترونیکی طراحی شده است.

مشخصات کامل جنگنده سوخو-۲۴

۴۰۰ فروند سوخو ۲۴ام نیروی هوایی روسیه به استاندارد M2 با سیستم های ناوبری و تسلیحاتی ارتقا یافتند تا امکان پرتاب نسخه های جدید Kh-29 و سایر موشک ها فراهم شود.

ارتقاءها شامل یک کامپیوتر جدید SV-24، نمایشگرهای کریستال مایع، نمایشگر هدآپ ILS-31، نقشه متحرک دیجیتال و سیستم موقعیت یابی جهانی است. در سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی روسیه شروع به جایگزینی سوخو۲۴ با سوخو۳۵ کرد.

سوخو ۲۴ ارتقا یافته ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه در مانور پست فرماندهی چندملیتی قفقاز-۲۰۲۰ که در سپتامبر ۲۰۲۰ در روسیه برگزار شد، شرکت کرد.

طراحی بمب افکن سوخو ۲۴

مشخصات کامل جنگنده سوخو-۲۴

این هواپیما دارای یک پیکربندی آیرودینامیکی معمولی با بال شانه ای با حرکت متغیر است. بدنه از طراحی نیمه مونوکوک با بخش مستطیل شکل، با کابین خلبان دو صندلی تحت فشار است. زاویه برگشت بال از ۱۶ درجه تا ۶۹ درجه متفاوت است، با توجه به لبه جلویی بال با چهار موقعیت ثابت پانل بیرونی بال در ۱۶ درجه، ۳۵ درجه، ۴۵ درجه و ۶۹ درجه است.

قسمت دم شامل سطوح دم افقی متحرک و یک دم عمودی تک باله مجهز به سکان است. سطوح دم افقی در هنگام انحراف متقارن به عنوان آسانسور و در هنگام انحراف متفاوت به عنوان هواکش عمل می کنند. ارابه فرود از نوع سه چرخه به هواپیما اجازه می دهد از باندهای بتنی یا بدون سنگفرش استفاده کند.

تسلیحات سوخو ۲۴

مشخصات کامل جنگنده سوخو-۲۴

Su-24 به انواع زیر از موشک‌های هوا به زمین مسلح می‌شود که شامل موشک‌های هدایت شونده فرماندهی رادیویی Kh-23 یا Kh-23M با برد ۵ کیلومتر با حداکثر حمل تا چهار موشک، موشک‌های راداری غیرفعال Kh-28  و Kh-58 با برد ۹۰ کیلومتر و قابلیت حمل تا دو موشک و دو موشک هوا به هوای IR ویمپل R-60 با برد ۳ کیلومتر است.

هواپیمای سوخو ۲۴ ام نیز مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده لیزری Kh-25L  با برد ۲۰ کیلومتر وقابلیت حمل تا چهار موشک، موشک های لیزری / هدایت شونده با تلویزیون Kh-29LT با برد ۱۰ کیلومتر با قابلیت حمل تا سه موشک، موشک‌های راداری غیرفعال Krypton با برد ۱۸۰ کیلومتر با قابلیت حمل حداکثر دو موشک و موشک های هدایت شونده فرماندهی تلویزیونی Kh-59 با برد ۹۰ کیلومتربا قابلیت حمل حداکثر دو موشک است.

همچنین این جنگنده مجهز به بمب های هوایی هدایت شونده با تلویزیون KAB-50OKR و هدایت لیزری KAB-1500L است که توسط شرکت تحقیقاتی و تولید دولتی منطقه مسکو تامین می شود.

هر دو هواپیما می توانند تا شش غلاف موشک را حمل کنند. وزن تسلیحات بمب معمولی بین ۷.۵ تا ۸ تن است. این هواپیما می تواند تا سه غلاف اسلحه را با تفنگ های ۲۳ میلی متری Gsh-6-23 حمل کند که سرعت شلیک ۹۰۰۰ گلوله در دقیقه و واحد آتش ۵۰۰ گلوله دارد. اسلحه های Gsh-6-23 توسط دفتر طراحی ابزار در تولا، روسیه تولید می شوند.

هدف گیری سوخو ۲۴

مشخصات کامل جنگنده سوخو-۲۴

سیستم یکپارچه ناوبری و هدف گیری بمب افکن سوخو ۲۴،  PNS-24 است. PNS-24، در ارتباط با تجهیزات ناوبری رادیویی، می تواند عملکردهای زیر را انجام دهد: هشدار زمین،  شناسایی اهداف و انهدام آنها توسط سطح و بمباران پرتابی. تعیین هدف برای موشک ها؛ شناسایی رادارهای عملیاتی و پرتاب موشک بر روی این رادارها، کنترل خودکار و نیمه اتوماتیک هواپیما در هنگام فرود به ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ متر.

هواپیمای سوخو۲۴ام مجهز به سیستم ناوبری و هدف گیری یکپارچه اصلاح شده PNS-M است که شامل یک سیستم دید لیزری/تلویزیونی برای موشک های هدایت شونده لیزری هوا به سطح/تلویزیون است.

SVP-24 Gefest، سیستم مشاهده ناوبری مدرن، در سال ۲۰۱۳ بر روی بمب افکن های سوخو۲۴ ام منطقه نظامی مرکزی نصب شد. این سیستم دقت تسلیحات داخل هواپیما را بهبود می بخشد. این سیستم همچنین برای بمب افکن های خط مقدم نیروی دریایی ۴۳ هنگ مستقل حمله هوایی نیروی دریایی روسیه تجهیز می شود.

موتور و عملکرد سوخو-۲۴

مشخصات کامل جنگنده سوخو-۲۴

این نیروگاه از دو توربوجت A-F با نیروی رانش ۱۱۲۰۰ کیلوگرمی تشکیل شده است. سوخت در مخازن یکپارچه بدنه قرار می گیرد. دو مخزن سوخت خارجی با ظرفیت ۳۰۰۰ لیتر هر کدام را می توان از قسمت بال مرکزی آویزان کرد و یک مخزن سوخت خارجی با ظرفیت ۲۰۰۰ لیتر از بدنه آویزان شد.

یک سیستم گاز بی اثر برای ایمنی آتش نصب شده است. هواپیمای سوخو۲۴ ام  مجهز به سیستم سوخت گیری پروازی است. حداکثر سرعت Su-24M 1550 کیلومتر در ساعت و برد بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر است. سقف سرویس ۱۱۰۰۰ متر و حداکثر سرعت صعود ۹۰۰۰ متر در دقیقه است.

مشخصات کلی جنگنده سوخو ۲۴

نام: سوخو ۲۴

خدمه: ۲ (خلبان و ناوبر)

ورود به خدمت:  سال ۱۹۸۳

طول: ۲۲.۶۷ متر

ارتفاع: ۵.۹۲ متر

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید