پشت پرده جهش عجیب قیمت‌ها در بازار؛ سکه ۲.۵ میلیون تومان و طلا ۶۳ هزار تومان گران شد

پشت پرده جهش عجیب قیمت‌ها در بازار؛ سکه ۲.۵ میلیون تومان و طلا ۶۳ هزار تومان گران شد

مرزهای قیمت طلا و سکه شکسته شد؛ این اتفاق از روز شنبه هفته جاری و همزمان با افزایش قیمت دلار و شدت گرفتن تنش‌های منطقه رقم خورده است. سکه وارد کانال ۳۰ میلیون تومان شد و طلا در کانال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. دلار هم مرز ۵۱ هزار تومان را رد کرد و در آستانه ورود به کانالی بالاتر است.

کد خبر : ۱۵۶۰۳۴
بازدید : ۲۸

رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره دلایل وضعیت صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه توضیح داد و گفت: این اتفاق از روز شنبه هفته جاری و همزمان با افزایش قیمت دلار و شدت گرفتن تنش‌های منطقه رقم خورده است.

مرزهای قیمت طلا و سکه شکسته شد؛ این اتفاق از روز شنبه هفته جاری و همزمان با افزایش قیمت دلار و شدت گرفتن تنش‌های منطقه رقم خورده است. سکه وارد کانال ۳۰ میلیون تومان شد و طلا در کانال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. دلار هم مرز ۵۱ هزار تومان را رد کرد و در آستانه ورود به کانالی بالاتر است.

این رقم‌ها را در حالی در بازار شاهد هستیم که از تیرماه تاکنون بازار طلا در روندی ریزشی قرار داشته و حتی یازدهم مهرماه به رقم ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان رسیده بود. سکه نیز از خردادماه تا هفتم مهرماه در روندی ریزشی، در مرز کانال ۲۶ میلیون تومان قرار گرفته بود.

اما به یک‌باره ورق از روز شنبه هفته جاری برگشت و قیمت‌ها جهشی عجیب و غریب پیدا کردند. فعالان بازار، چند عامل را در نوسان قیمت‌ها دخیل دانسته‌اند؛ یک اینکه ۲۶ مهر سررسید منقضی شدن برخی از محدودیت‌های برجامی وجود دارد. دلیل دوم برمی‌گردد به تشدید درگیری بین حماس و اسرائیل. دلیل سوم هم به زلزله هرات ربط دارد.

چرا قیمت‌ها بالا رفت؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: یک بخشی از شرایط کنونی بازار طلا و سکه، به افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا برمی‌گردد و بخش دیگر نیز به نوسانات و افزایش قیمت ارز ارتباط دارد. خبرهای سیاسی در سطح دنیا درباره تنش فلسطین و اسراییل، روی بازار ارز تاثیر گذاشته است.

وی می‌افزاید: به تبع افزایش قیمت اونس جهانی طلا، بازارهای داخلی طلا و سکه نیز افزایش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به این‌که سکه، کانال ۳۰ میلیون تومان را رد کرده است، عنوان می‌کند: دیروز هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۶۳ هزار تومان افزایش قیمت داشت و سکه نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش قیمت را تجربه کرد. سکه طرح قدیم نیز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه حدود یک میلیون تومان، ربع‌سکه یک میلیون تومان و سکه یک‌گرمی بانک مرکزی ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

بذرافشان با بیان این‌که این میزان افزایش چشمگیر بوده است، تصریح می‌کند: این شرایط در حالی است که از لحاظ تقاضا، تغییری در بازار شاهد بودیم و این‌که بازار هیجانی شود، اتفاق نیفتاده است و بازار، روال عادی خود را طی می‌کند.

وی متذکر می‌شود: با این حال، افزایش قیمت اونس جهانی طلا، افزایش قیمت ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی مربوط به تنش منطقه، بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. ولی این‌که بگوییم تقاضا در بازار تشدید شده، چنین اتفاقی نیفتاده است.

27

امکان بازگشت به قیمت‌های قبلی وجود دارد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه در پاسخ به این پرسش که امکان بازگشت به قیمت‌های قبلی وجود دارد؟ تاکید می‌کند: باید ببینیم در روزهای آینده خبرهای سیاسی و اقتصادی چه مراحلی را طی می‌کند. همچنین چه رقم‌هایی را اونس جهانی طلا به خود می‌بیند و بازار ارز چه شرایطی دارد.

بذرافشان عنوان می‌کند: اگر خبر خاصی وجود نداشته باشد، تغییری نباید وجود داشته باشد. با این حال، الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید ببینیم وضعیت اونس جهانی طلا به چه شکل است.

تقاضا در بازار کم می‌شود

ابراهیم محمدولی، رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلایل افزایش قیمت سکه و طلا می‌گوید: این افزایش به دلیل تنش‌های منطقه بوده که هم روی اونس جهانی طلا اثرگذار بوده و هم بازار ارز و سکه و طلا.

وی با بیان این‌که این اتفاقات روی قیمت طلا و سکه اثرگذار است، می‌افزاید: مدتی بود که آرامش در بازار حاکم بود، اما الان شاهد نوسان افزایشی قیمت‌ها هستیم که امیداریم به زودی بازارها به آرامش قبلی خود برگردد.

رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: در این شرایط، چرخ تولید و دادوستد کند می‌شود و تقاضاکننده کمتر در مسیر خرید و فروش ورود پیدا می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید