صندوق سرویس بهداشتی در بورس راه‌ اندازی می شود؟

صندوق سرویس بهداشتی در بورس راه‌ اندازی می شود؟

اگرچه موضوع سرویس بهداشتی در ایران با مضحکه و تمسخر از سوی دستگاه‌ها و حتی رسانه‌ها مواجه شده است، اما این معضل به آن اندازه مهم است که سازمان ملل روز ۲۸ آبانماه را از سال ۲۰۱۳ با عنوان روز جهانی توالت در تقویم جهانی نامگذاری کرد و حتی پیش از آن نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی سازمان جهانی توالت در کشور سنگاپور تاسیس شد.

کد خبر : ۱۶۱۱۹۶
بازدید : ۱۱

معضل سرویس‌های بهداشتی در ایران که همچنان حل نشده باقیمانده بود با اقدام دولت به محوریت عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته و قرار است صندوق سرویس بهداشتی در بورس ایران تا یکماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

معضل سرویس‌های بهداشتی در ایران که همچنان حل نشده باقیمانده بود با اقدام دولت به محوریت عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته و وزارت میراث فرهنگی در توافق با ستاد برگزاری نماز به عنوان یکی از دستگاه‌های عضو ستاد ملی خدمات سفر که وظیفه نگهداری از نمازخانه ها و سرویس‌های بهداشتی را برعهده دارد، برنامه‌ریزی برای احداث سرویس های بهداشتی را آغاز کرده است و معاون گردشگری این وزارتخانه خبر داده است که برای مشارکت مردم با محوریت خیرین، صندوق سرویس بهداشتی در بورس ایران تا یکماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

اتفاقی که اگر با اقبال عمومی مواجه شود می‌تواند گام مهمی برای حل مشکل سرویس بهداشتی در صنعت گردشگری ایران باشد.

اگرچه موضوع سرویس بهداشتی در ایران با مضحکه و تمسخر از سوی دستگاه‌ها و حتی رسانه‌ها مواجه شده است، اما این معضل به آن اندازه مهم است که سازمان ملل روز ۲۸ آبانماه را از سال ۲۰۱۳ با عنوان روز جهانی توالت در تقویم جهانی نامگذاری کرد و حتی پیش از آن نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی سازمان جهانی توالت در کشور سنگاپور تاسیس شد.

این که چرا در ایران معضل به این مهمی با تمسخر از سوی مدیران دولتی و دستگاه‌ها متعدد و حتی مردم مورد بی‌تجهی و تقلیل اهمیت مواجه شده است، شاید به جنگ روانی آن‌ها برای فرار از هزینه‌های مالی احداث سرویس‌های بهداشتی بازگردد.

سال ۸۶ نخستین گام جدی حل مشکل سرویس بهداشتی از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی برداشته شد. براساس مصوبه آن سال باید در هر ۲۵ کیلومتر از راه‌های زمینی ایران یک سرویس بهداشتی ساخته می‌شد و ۶۰ میلیارد تومان نیز برای این طح ۵ ساله که احداث یکهزار سرویس بهداشتی را در دستور کار داشت، تخصیص یافت.

براساس مصوبه دولت دهم، ۳۰ میلیارد تومان از بودجه مورد نیاز باید از محل اعتبارات ملی و ۳۰ میلیارد تومان نیز سهم هر استان برای تامین اعتبار احداث سرویس بهداشتی هزینه می‌شد.

اما تنها در دو فاز عملیات اجرایی احداث ۵۵۴ پروژه سرویس بهداشتی در کشور آغاز شد و کمتر از ۱۰۰ سرویس تا پایان سال ۹۱ فعال شدند. مشخص نشد اعتبار تخصیص یافته کجار رفت و دولت بعد نیز اعتبار مورد نیاز برای احداث سرویس بهداشتی را بطور کامل حذف کرد.

حالا عزت‌الله ضرغامی برای ساخت توالت به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های صنعت گردشگری در جهان آستین بالا زده است و می گوید: «در این کار بسیار جدی هستم.»

او چندین سخنرانی خود را به این موضوع اختصاص داده و جلسات متعدد نیز برگزار کرده است که در آخرین تصمیم قرار است صندوق سرویس بهداشتی در بورس ایجاد شود تا سهامداران بتوانند در معاملات بورسی سهام احداث سرویس‌های بهداشتی را خریداری و در احداث هزاران سرویس بهداشتی در کشور با نیت خیرخواهانه اقدام کنند.

مجتمع‌های رفاهی بین راهی از سالیان دور با هدف کمک به احداث سرویس بهداشتی و فراهم آوردن بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای سفرهای زمینی در ایران تاسیس شده‌اند که البته نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داشته و تدام این روند ورود جدی سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری را می‌طلبد.

با این حال بسیاری از مسیرهای بین راهی استان‌های کشور که البته در فهرست مقاصد سفر ایرانی‌ها و گردشگران خارجی قرار دارد، همچنان خالی از مجتمع‌های بین راهی و سرویس بهداشتی بین راهی هستند. همشهری حالا نگاهی به وضعیت سرویس های بین راهی کشور کرده است.

4927485

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید